Een strijd om toekomst en waarden
 
Column Olaf
De Nederlandse non-foodhandel staat onder druk door de groeiende invloed van internationale e-commerceplatforms zoals Temu, Shein en Amazon. Deze spelers hebben niet alleen een gigantisch assortiment, maar bieden ook ongekend lage prijzen en een hyper-efficiënte logistiek. Voor consumenten lijkt dit een zegen, maar de keerzijde is dat het onze lokale handel en economie kan ontwrichten.

Temu, een dochterbedrijf van het Chinese Pinduoduo, heeft zichzelf in korte tijd stevig gepositioneerd als een dominante speler op de markt. Met slimme aanpassingen aan hun verschillende bedrijfsmodellen blijven ze marktaandeel winnen, terwijl ze consumenten lokken met prijzen die bijna te mooi lijken om waar te zijn. Amazon, dat de kracht van deze nieuwe concurrenten erkent, heeft daar met initiatieven zoals Amazon Haul op ingespeeld.

Deze focus op prijsbewuste shoppers vergroot de druk op lokale retailers om mee te gaan in een race naar de bodem. En consumenten wennen snel aan nieuwe, veel lagere prijzen, want het brein van klanten past zich sneller aan dan toezichthouders of wetgevers. Deze platforms zorgen voor een nieuwe kijk op wat goederen kunnen kosten en de impact is merkbaar: marges van Nederlandse retailers krimpen en de duurzame ambities van onze economie komen onder druk te staan. Daarbij stimuleert de opkomst van deze platforms ook overconsumptie, omdat consumenten meer kopen dan ze nodig hebben.

Wat kunnen hieraan gedaan worden? Strengere wet- en regelgeving vanuit Europa is nodig om een steeds gelijker speelveld te creëren. Maar ook retailers zelf moeten innoveren en digitalisering en duurzaamheid niet uit het oog verliezen. Daarnaast ligt er een belangrijke verantwoordelijkheid bij ons als consument. Door bewust te kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit en rekening te houden met de herkomst van onze aankopen, kan je bijdragen aan een gezondere handel.

De strijd tussen platformgiganten onderling is dan misschien spannend, maar als we niets doen, wordt deze vooral ten koste van onze lokale economie en duurzaamheid beslecht. We begrijpen en ondersteunen de oproep tot uniforme wet- en regelgeving waar ook retailers (en merken en platforms) van buiten de EU zich aan moeten houden. Als de consument niet beweegt, en de markt daardoor (financiële) incentives ontbreekt om sneller te verduurzamen, zit er nog maar 1 ding op: strengere Europese wetgeving. De tijd is nu om in actie te komen en onze handelswaarden te verdedigen.

Olaf Zwijnenburg, in samenwerking met Peter van Heerde

Olaf Zwijnenburg is Sectormanager Retail en Groothandel bij Rabobank Nederland en is daarvoor als directeur verantwoordelijk en betrokken geweest bij grote transities van internationale retailers en merken. Peter van Heerde is Sectormanager Retail en Groothandel bij Rabobank Nederland, heeft als bankier jarenlang retailers en groothandels gefinancierd en is ruim 7 jaar bestuurslid van de BIZ in Hoofddorp Centrum.
 
 
 
Sanitair & Tegel Specialist | 2025 - februari | Pagina(s) 23
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Deze pagina printen
Maak een PDF bestand van dit artikel
Vertaal via Google
Uw mening