Ondernemen is vooruitzien
 
Column Olaf
Van het vertrouwde en kleinschalige winkeltje om de hoek tot het snelgroeiende internationale online platform. De non-food detailhandel is veelzijdig. Richting 2040 liggen er vooral kansen voor ondernemers die de klant centraal stellen en slim inspelen op uitdagingen als digitalisering en verduurzaming. Hoe je dat doet en waar je op moet letten?

Transities bieden kansen voor nieuwe aanbieders met bijzondere concepten. Kansen lijken er vooral voor grote ondernemingen én kleinere nichespelers. Je merkt dat de retailmarkt steeds uitdagender wordt; door enorme klantverwachtingen, hogere eisen op het gebied van duurzaamheid, grotere (keten)transparantie en toenemende concurrentie in een verdringingsmarkt. Met name duurzaamheid en digitalisering zullen prioriteit moeten krijgen om aan de stijgende verwachtingen van consumenten te kunnen blijven voldoen. Onze tips? Speel in op een nieuwe arbeidsmarkt, blijf bij in de digitaliseringsrace, kijk anders naar ruimtelijke inrichting, verklein je milieu-impact, word regisseur in de waardeketen, maak je klaar voor circulariteit, en uiteraard: zet je klant centraal.

Ondernemen is vooruitzien. En als ondernemer wil je niet alleen kláár zijn voor de toekomstige markt, maar er juist ook slim op inspelen om te kunnen groeien en nog sterker te staan. Dat vereist aanpassingsvermogen en strategische keuzes. Maar eerst en vooral is het nodig om je bewust te zijn van wat er speelt en van wat je in de toekomst kunt verwachten.
Daarom:
1. Verhoog je productiviteit en klantwaarde via technologie. De krapte op de arbeidsmarkt blijft oplopen, de beroepsbevolking groeit beperkt en verhoogt de druk op personele bezetting. Vergrijzing biedt kansen in dienstverlening, service en beleving. Digitalisering, automatisering en AI kunnen arbeidsproductiviteit verhogen, ook in e- commerce.
2. Zet de klant centraal in een digitale grenzeloze wereld.
3. Verduurzaam je producten en eigen onderneming.
4. Bied meerwaarde door samenwerking in de keten.
5. Speel slim in op veranderende behoeften van consumenten. En onthou: dé consument bestaat niet.
 
 
 
Keuken & -Interieur Magazine | 2024 - december | Pagina(s) 25
Categorie: Financiën, Management
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Deze pagina printen
Maak een PDF bestand van dit artikel
Vertaal via Google
Uw mening