TrainingsTeam is weliswaar binnen de opleidingsinstanties een nieuwe naam, maar de organisatoren daarachter -Hans Groen in 't Wout en Rob Geerlings- zijn bekende gezichten in de sanitair- en keukenbranche. In samenwerking met vooraanstaande sanitairleveranciers als Grohe, Wisa, Sphinx, Villeroy & Boch, Hansgrohe en Duscholux zijn door hen trainingen voor beginners en gevorderden opgezet. De training wordt gegeven in een toonzaal van een van de deelnemende leveranciers/fabrikanten.
'In sanitairshowrooms zijn veelal goed gemotiveerde en goed ogende, maar onopgeleide medewerkers actief. Door hen bij te scholen op gebied van verkoopstrategie, commercieel besef en productkennis, kunnen de medewerkers veel effectever ingezet worden', aldus Hans Groen in 't Wout. 'Het belangrijkste doel is het terugdringen van de faalkosten die ontstaan door fouten tijdens de verkoop. Zo is essentieel dat door middel van een stappenplan de houding van de verkoper verandert. Je kunt de consument maar eenmaal in de zoveel jaar bereiken voor het inrichten van een badkamer. Dat moet je dus in een keer goed doen, want anders laat je kansen liggen. De verkoper geeft de doorslag bij het feit of de klant wel of niet iets koopt. De juiste chemie moet ontstaan tussen verkoper en klant. Daar is een strategie voor te ontwikkelen. Juist daarom draait het in een training. Door onze krachten te bundelen met de betrokken leveranciers -inclusief een drietal bedrijfsbezoeken- kun je dat doel bereiken.'
Het is volgens de initiatiefnemers van groot belang dat de bereidheid tot het volgen van cursussen gaat groeien binnen de sanitairzaken. Dat wordt onderstreept door de cursisten zelf. 'Ik ben de eerste cursist vanuit ons sanitairbedrijf, maar wellicht lopen -na mijn ervaringen- ook mijn collega's er straks warm voor', zo vertelt een van hen tijdens een trainingsdag die plaatsvond bij Wisa te Arnhem.
'Door het aanbrengen van voldoende structuur bij de beginnende verkoopmedewerkers kan men voorkomen dat dit personeel weer verdwijnt omdat ze 'verzuipen' in het vak. Bedrijven die investeren in opleidingen voor hun medewerkers blijken te scoren', benadrukt Groen in 't Wout.
Rob Geerlings: 'De structuur binnen de verkoopactiviteiten ontbreekt in veel bedrijven. Juist nu, in een periode van stabilisatie in de markt, moet je proberen het scoringspercentage te verhogen.'
De medewerker moet volgens de cursusleiders leren beseffen dat de consument die in een winkel komt een probleem heeft: wat wil ik kopen voor welke prijs? 'Hij heeft behoefte aan overzicht; de verkoper kan leren daarop in te spelen. Tijdens de cursussen willen we daarom aandacht besteden aan de mens achter de klant (met zijn emotie), bewuster verkopen, structuur aanbrengen en gedisciplineerd te werk gaan.' Voor de cursusdata en verdere informatie kan men de Internetsite bezoeken:
www.trainingsteam.nl.