Groeien, samenwerken en blijven ontwikkelen
Marcel en André Bok over Bokmerk en Bokline
In de afgelopen veertien jaar is het hard gegaan met Bokmerk, het bedrijf in aluminium achterwanden, dat in 2010 werd opgericht door Marcel Bok. De komst van broer André in het bedrijf en aansluitend de coronaperiode, zorgde er voor dat het bedrijf een volgende forse vlucht nam. En die groei zet zich voort, ook op het gebied van nieuwe ontwikkelingen. Want anno 2024 is Bokmerk veel meer dan enkel de achterwanden voor keukens en badkamers waarmee het ooit begon.
Even terug naar het begin, 2010. Met zijn achtergrond in de staal- en aluminiumcoating, kwam Marcel op het idee om de traditionele industriële toepassingen uit te breiden naar mogelijkheden voor particulieren. Verstand van de keukenbranche had hij op dat moment (nog) niet, wel van het product. “En dat product bleek een ondergeschoven kindje te zijn”, vertelt Marcel. “Je ziet nu aardig wat bedrijven die dingen maken voor achterwanden, maar dat was toen nog niet het geval. In eerste instantie richtte ik me op de consument, maar al vrij snel hebben we ons bedrijfsprofiel veranderd van consumentgericht naar b-to-b en ben ik keukenzaken gaan benaderen.” Het was crisistijd op dat moment, ondernemers waren blij dat er iemand met iets nieuws kwam, blikt Marcel terug. “Ze hadden bovendien tijd voor een praatje. In het begin was het vaak; ‘zet maar neer, dan zien we wel’. En dat bleek vervolgens aan te slaan.”
Hard groeien
Het idee voor zijn producten ontstond bij Marcel Bok thuis. Hij kocht een oud huis, een bouwval, dat helemaal werd verbouwd. “De keuken was nog niet af, maar het geld raakte op, waardoor ik besloot de achterwand voor onze keuken zelf te maken, van aluminium met daaroverheen een coating. Daar kreeg ik vervolgens heel veel enthousiaste reacties op van mensen die over de vloer kwamen.” De stap naar een leven als zelfstandig ondernemer leek een logische. Bok had het niet meer helemaal naar zijn zin op zijn werk en besloot het avontuur aan te gaan. Hij kocht een oude aanhanger en maakte een website. “Ik was er helemaal klaar voor, stond te popelen om ‘met mijn koffertje onder de arm’ bij potentiële klanten langs te gaan, maar er gebeurde om precies te zijn helemaal niks”, lacht hij, jaren later terugkijkend op die beginfase. Een Google ads campagne bood uitkomst. Ineens kwamen de aanvragen voor de nieuwkomer in de markt binnen. “Van één klant per maand, ging het naar één per week en binnen een jaar werkte ik ‘dag en nacht’. Ik ging inmeten, plaatsen, chauffeuren, deed de administratie, de website bijhouden… Al heel snel ben ik er mensen bij gaan zoeken, het ging zo hard.” Het constante verkassen in de eerste jaren, toont de groei van het bedrijf goed aan: van het schuurtje thuis naar een garagebox, vanuit daar naar een opslaghal op het bedrijventerrein in Alphen a/d Rijn, vervolgens kocht Bok een pandje, dat meteen al te klein was. Een tweede pand werd erbij gekocht, in een andere plaats, wat toch niet heel handig bleek. “En toen kwam dit huidige pand vrij, in 2018. Onze monteur vroeg destijds: ‘waarom koop je zo’n groot pand?’ Maar ik wist op dat moment al zeker: ‘we gaan hard groeien, dit hebben we echt nodig’.” En dat bleek te kloppen.
Tegenwoordig werkt Bokmerk samen met ruim 700 keukenstudio’s in Nederland. “Het duurzame aluminium, mits voorzien van een beschermende coating, leent zich uitstekend voor gebruik in omgevingen waar vocht voorkomt, zoals keukens en badkamers. Daarbij kan de coating in elke denkbare kleur worden aangebracht. Zo past een achterwand van Bokmerk in elk interieur. In de meeste gevallen wordt het door keukenmonteurs ingemeten en geplaatst, maar keukenspecialisten kunnen het plaatsen van de wanden ook door ons laten doen.”
Geoliede machine
2018 is een belangrijk jaar gebleken in de geschiedenis van Bokmerk. Het was het jaar van het verhuizen naar de huidige locatie in Alphen a/d Rijn én het was het jaar dat broer André aan boord van het bedrijf kwam. André werkte als ict’er bij een groot bedrijf, waar hij zich na verloop van jaren ‘een nummer’ voelde, zo vertelt hij. “Ik voelde me niet meer echt gewaardeerd en had de behoefte in een meer kleinschalig bedrijf te werken. Hier werken we met een hecht team. Marcel had al een paar keer gevraagd of het niks voor mij was om bij Bokmerk te komen werken, maar ik wilde lange tijd mijn werk- en privéleven niet mengen. In 2018 heb ik de stap echter toch genomen, na 22 jaar bij een ander bedrijf ging ik hier een nieuwe uitdaging aan.” Een stap die goed uitpakte. Doel op dat moment: het marktaandeel van Bokmerk vergroten. Waar Marcel Bok focuste op de overkoepelende bedrijfsvoering en productontwikkeling, zette broer André vol in op het operationele bedrijfsdeel: van productie tot de uitlevering van orders, zette hij ict-systemen op en schreef hij nieuwe software, om alles optimaal aan te sturen. Niet veel later kreeg Nederland te maken met corona. “Dat werd ook hier gekkenhuis. Gelukkig waren we, met de komst van André, net op tijd klaar met de automatiseringsprocessen, waardoor we alle aanvragen als een geoliede machine aankonden”, weet Marcel nog. “We verwerken nu met gemak wekelijks 250 orders en er wordt hier zo’n drie ton aluminium per week verwerkt.”
Fraai en functioneel
Even terug naar het product, de aluminium achterwanden waar Bokmerk groot mee is geworden. “Mooi, maar ook heel functioneel: geen vingerafdrukken, makkelijk schoon te houden, hittebestendig, vochtbestendig. Volop gebruiksgemak dus. En duurzaam, we geven tien jaar garantie op de Bokmerk achterwanden”, aldus Marcel Bok. “Behalve in de keuken is het ook een heel geschikt product voor badkamers, dankzij een speciale behandeling, waarbij voor badkamers een extra epoxy toplaag wordt toegevoegd, waarna de wand volledig waterdicht is.” De verschillende lagen die de aluminium wanden van Bokmerk krijgen maken het verschil, geven de broers Bok aan. “Vergelijk het maar met de schilder die jouw kozijnen komt verven; die gaat ook eerst het hout bewerken, goed opschuren, een basislaag aanbrengen en dan pas schilderen Als hij dat niet doet, ben je over twee jaar weer aan de beurt, dan gaat het afbladderen. Zo werkt dat ook met onze wanden.”
Ander belangrijk aandachtspunt binnen het bedrijf is de klantenservice. Onvermijdelijk gaat er een enkele keer ook weleens iets mis met een paneel. “Een wokbrander bijvoorbeeld, als die te dicht op de achterwand is geplaatst, kan brandvlekken geven. Maar onze policy is tegenwoordig: geen discussie, meteen oplossen en een nieuwe wand plaatsen. Klantenbinding is voor ons prioriteit. Soms betekent dat je verlies nemen als investering in de relatie. Dat is voor ons belangrijk, net als kwaliteitsdoelen stellen én kwaliteit leveren.” Op dit moment is Bokmerk bezig met de ontwikkeling van een echte ‘hufterproof’ achterwand, waarbij de coating nog sterker wordt dan deze al is. “Onze wanden zijn al heel goed, maar het kan altijd nóg beter.”
Samenwerking en service
Bokmerk staat zogezegd voor kwalitatieve, aluminium achterwanden in talloze kleuren, voor elk interieur. Maar vandaag de dag doet het bedrijf meer dan dat. Zo is er sinds een paar jaar een samenwerking met Jung Nederland; ooit gestart met vijf kleuren, maar inmiddels zijn er twaalf kleuren van hun schakelmateriaal die perfect passen bij de Bokmerk achterwanden. “In de toekomst zouden we dat graag uitbreiden. Jung Nederland is ook zo blij met de samenwerking, dat ze speciaal voor ons nieuwe artikelnummers zijn gaan maken, zodat wij sneller uit voorraad kunnen leveren. De hardlopers zijn ‘claygray’ en ‘darkcoffe’.” Bok benadrukt: “Voor ons is dit vooral een USP, waardoor we een totaalpakket kunnen bieden. We hebben nu ook een samenwerking met ‘De Verfzaak’: 27 bijpassende verfkleuren, de hardlopers, in de tinten van onze achterwanden. Ook daarvoor geldt: het is geen verdienmodel, maar echt een extra service naar onze klanten.”
Het werd al even genoemd, de Bokmerk wanden voor badkamers. Hierover zegt Marcel Bok: “We leveren inderdaad ook achterwanden voor de badkamer; het tijdspad bij renovatie is daar wat lastiger, omdat je immers pas kunt inmeten als de wanden klaar zijn. Maar zeker bij nieuwbouw biedt ons product heel goede mogelijkheden.”
Creatieve mogelijkheden met Bokline
Het nieuwste product van de broers Bok is Bokline. Een fraaie productlijn voor de keuken, maar niet alleen daar; BokLine is toepasbaar in vrijwel elke ruimte in huis. Van keuken en woonkamer tot slaapkamer, badkamer of werkkamer. Het gaat hier om verlichtingsprofielen - aluminium systeemprofielen - waar je allerlei accessoires aan kunt hangen, die je naar eigen wens kunt verplaatsen. Planchetten, kruidenrekjes, handdoekhaakjes en wijnglashouders, tot zelfs complete kasten. De mogelijkheden zijn eindeloos. “Je kunt er volledig creatief mee aan de slag. In werkelijk elke ruime in huis.” Iets heel anders dan de aluminium achterwanden waar het allemaal mee is begonnen, maar met de toevoeging van Bokline kan Bokmerk als bedrijf nu nog meer dan voorheen een totaalconcept aanbieden. Bijkomend voordeel van Bokline: het genereert traffic naar de winkel. “Mensen die binnenkomen voor een extra accessoire, een cadeautje kopen voor hun vader die een Bokline in z’n keuken heeft en er graag een iPad houder bij wil, om maar een voorbeeld te noemen.” Marcel vertelt: “Ik kwam vorig jaar, tijdens Küchenmeile 2023, in contact met de leverancier en inmiddels hebben wij het importeurschap voor België en Nederland. Wij leveren het product hier onder de naam Bokline. Op dit moment is het nog enkel verkrijgbaar in het zwart, maar we krijgen ook al vraag naar meer kleuren. Wij verkopen alleen b-to-b en niet direct aan de consument. Dit is het eerste jaar dat we de markt ingaan met Bokline en het wordt heel goed ontvangen. We merken wel dat het een product is dat je echt moet zien in een showroom, zeker in combinatie met een fraaie achterwand, dat versterkt elkaar. Natuurlijk, een brochure of website geeft een mooi beeld, maar met eigen ogen zien wat de mogelijkheden zijn, dat maakt echt een verschil. De verlichting kan ook aangesloten worden op onder meer het Philips Hue verlichtingssysteem. Voor Bokline geldt: zien is kopen. Toen ik het vorig jaar in Duitsland op de beurs zag, was ik zelf ook meteen verkocht.”
© 2024
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties