“Focus op binnenzonwering en slimme raambekleding“
 
Elise van der Ploeg, productmanager raamdecoratie
Eerder dit jaar organiseerde Verano® een inspiratiedag raamdecoratie voor haar partners. Eén van de belangrijke thema’s: slimme raambekleding. “Een soort kick-off voor de hernieuwde focus op deze productgroep. Ook hebben we de nieuwe plissé XL laten zien, die een enorme boost voor het assortiment is.”
 
Aan het woord is Elise van der Ploeg, productmanager raamdecoratie bij Verano. “Omdat we hier in verhouding veel meer doen in buitenzonwering, ligt daar soms de focus meer op. Maar voor Verano zijn zowel buiten- als binnenzonwering heel belangrijk. De komende jaren willen we meer aandacht geven aan binnenzonwering en meer specifiek aan slimme raambekleding.” Binnenkort hoopt Verano een nieuwe accountmanager te verwelkomen, die ook naar buiten toe weer echt gaat focussen op deze productgroep. “Onze accountmanager zal ook een ondersteunende rol krijgen richting onze partners als het gaat om elektrisch bedienbare raambekleding. De ontwikkeling van smart home blijft doorgaan; elektrische raamdecoratie is heel erg upcoming. Omdat partners soms wat onzekerheid kunnen voelen of te weinig kennis hebben over de installatie, kan dat een drempel zijn om het te gaan verkopen. Terwijl het juist heel veel kan brengen. Verano wil haar partners daarin echt helpen.”

Energiebesparing en comfort
Elke productgroep binnen het assortiment Verano raamdecoratie kan ook elektrisch uitgevoerd worden, of het nou gaat om plissé-, houten- of aluminium jaloezieën, de nieuwe groep plissé XL, rolgordijnen of verticale lamellen. Even wat actuele cijfers: van alle huishoudens in Nederland heeft al 59 procent smart home producten in huis. De verwachting is dat dit in 2027 86 procent zal zijn, en in België ruim 53 procent. “Er zijn drie pijlers die slimme raambekleding interessant maken. De eerste is energiebesparing, een steeds belangrijker topic. Als je thuis je rolgordijnen voor vertrek in de ochtend opent, doen ze de rest van de dag niks. Maar als jij aan het werk bent en je hebt elektrisch bedienbare rolgordijnen en bijvoorbeeld een tijdsklok, dan hebben ze op dat gebied ineens effect. De twee andere pijlers zijn comfort – het gebruiksgemak, en de rolgordijnen hangen altijd strak op één lijn - en veiligheid. Je kunt je raambekleding immers vanaf elke locatie bedienen, ook vanaf je vakantieadres. Raamdecoratie overlapt al deze pijlers, met elektrische raambekleding kun je heel veel functies invullen.” Volop extra verkoopargumenten dus voor de Verano partners. “Tijdens de inspiratiedag hebben we zo eenvoudig mogelijk toegelicht wat er speelt en wat de ontwikkelingen zijn. En hoe belangrijk het is om nu in te stappen. Over vijf jaar heb je als ondernemer de boot gemist. Vroeger waren buitenrolluiken ook allemaal handbediend, tegenwoordig zie je overwegend elektrisch bedienbaar. We gingen van handbediend naar schakelaars, de handzender, de batterijmotor en toen bediening via de smartphone. De volgende stap, smart home met stembesturing, wordt nu als vanzelf steeds normaler. Voor sommige partners is dat nog een spannend idee: help, we moeten ineens veel meer kennis in huis hebben. Vanuit Verano zullen wij dus hulp en de juiste tools moeten bieden om ze daarbij te ondersteunen.”

Omdenken
Terug naar de vraag: wat levert slimme raambekleding onze partners op? “Het is duurder, zeker, voor raamdecoratie geldt zelfs dat de motor soms duurder is dan het doek of het rolgordijn zelf. Maar voor partners geldt ook: de winstmarges worden hoger. Het is eigenlijk een kwestie van omdenken. Als je tegen een consument zegt: dit rolgordijn kost 100 euro en de motor erbij nog eens 150 euro, dan klinkt dat best onaantrekkelijk. Maar draai het eens om. Biedt het standaard compleet aan, dus inclusief de elektrische bediening; pas als een consument dat absoluut niet wil of het echt te duur vindt, kun je als verkoper zeggen: we kunnen het ook wat goedkoper maken, we hebben eveneens een optie zonder motor. Dat is een heel andere manier van benaderen.” Ze erkent dat de prijsverhouding voor binnenzonwering momenteel soms nog wat scheef kan uitpakken; de motor is vrij duur ten opzichte van de producten, zeker in vergelijking met buitenzonwering, waar de motor in verhouding met een screen of scherm ineens een stuk minder prijzig is. Maar ze zegt ook: “Het moet meer normaal worden, we zullen eerst door die overgangsfase moeten. Vanuit de markt horen we dat de vraag toeneemt, er wordt steeds meer elektrische raamdecoratie verkocht, zeker bij de vakspecialisten. De consument die naar de bouwmarkt gaat voor raambekleding hou je altijd, maar juist consumenten die binnenstappen bij de zonweringspecialist, hebben sowieso al meer over voor hun raamdecoratie. Dan is dit de volgende, logische stap.”

Training en ondersteuning
Zonweringspecialisten hebben op het gebied van elektrische bediening een voordeel ten opzichte van woninginrichters, aldus Van der Ploeg. “Ze hebben al (meer) kennis van elektrische bediening in de categorie buitenzonwering. Aan ons de taak het zo eenvoudig mogelijk te maken. Als het te ingewikkeld is, haken mensen af. Verano moet het dus makkelijk maken voor zijn partners. We zullen onder meer trainingen gaan verzorgen. En de nieuwe accountmanager wordt iemand met veel kennis van zaken, die ook praktische ondersteuning zal gaan bieden op kennisniveau. Als de hele markt elektrisch bedienbare raamdecoratie gaat aanbieden, en dat is waar we naar toe gaan, dan moet je daar als ondernemer in mee. Je kunt niet wachten tot het zover is. Dit is dus het moment en wij als Verano zijn er klaar voor.”
 
 
 
Zonvak Magazine | 2024 - september | Pagina(s) 38
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Deze pagina printen
Maak een PDF bestand van dit artikel
Vertaal via Google
Uw mening
Met hoeveel procent verschilt uw omzet dit jaar van vorig jaar?