Van showroomaanhanger naar een succesvol bedrijf
Pierik Zonwering & Veranda’s
Eelco Pierik en Jeroen Fransen vormen samen met hun team de drijvende kracht achter Pierik Zonwering & Veranda’s, een bedrijf in Vorden dat specialist is in binnen- en buitenzonwering, rolluiken, garagedeuren, horren, raamdecoratie, veranda's, terrasoverkappingen en tuinkamers, voor zowel de particuliere als de zakelijke markt.
De twee heren kennen elkaar al zo’n dertig jaar vanuit Wichmond (destijds hun woonplaats), en zijn sinds 2017 officieel compagnons van Pierik Zonwering & Veranda’s. Het begon allemaal vijftien jaar geleden toen Pierik vanuit een bescheiden aanhanger met een kleine showroom startte. Acht jaar lang reisde hij hiermee door de regio, maar in 2017 besloot hij dat het tijd was voor de volgende stap: een winkelpand in Vorden. Dit was ook het moment dat Fransen, die eerder zijn eigen rietdekkersbedrijf had, officieel aan boord kwam. Fransen had al de nodige ervaring doordat hij regelmatig met Pierik meeging naar klussen, waardoor hij de ideale compagnon werd voor Pierik. “Een betere compagnon kon ik niet vinden”, vertelt Pierik. “Ik ben nog altijd blij dat ik dit bedrijf samen met Jeroen en onze medewerkers mag doen.”
Verhuizing naar een nieuw pand
Het bedrijf groeide in een rap tempo en na jaren in het centrum van Vorden te hebben gezeten, zijn ze anderhalf jaar geleden (april 2023) verhuisd naar hun huidige locatie in Vorden: een zelfgebouwd en duurzaam pand dat volledig past bij de ambities van het bedrijf. Deze locatie biedt hen de ruimte om verder te groeien en de service te verbeteren. De verhuizing markeerde een nieuwe fase in hun bedrijfsvoering: “We zijn hier echt op onze plek,” vertelt Pierik met trots. Het pand is ruim en modern en biedt de perfecte setting om klanten te verwelkomen en te adviseren. “We bouwen, als we tijd hebben, verder aan de bovenverdieping van ons pand. Maar dat is meer omdat we het leuk vinden, dan dat het echt een must is. We weten nog niet precies wat we in de toekomst met de ruimte gaan doen, maar we vinden het gewoon leuk om er creatief mee bezig te zijn, als we tijd hebben”, vertelt Fransen.
Beide heren zijn verantwoordelijk voor het totaalplaatje van Pierik Zonwering & Veranda’s. Vanaf het moment dat klanten de showroom binnenkomen tot aan het monteren van zonwering, screens, complete tuinkamers en alles wat er tussenin zit. Zelfs het organiseren van gezellige personeelsfeestjes en borrels is de heren niet vreemd, want alles wat hier gebeurt, gebeurt met een persoonlijke touch. “Onze kracht ligt in de laagdrempeligheid, af en toe een grapje tussen de bedrijven door en vooral geen poespas. Ons team bestaat uit totaal vijf medewerkers, inclusief Jeroen en ik, en we vinden het vooral heel belangrijk dat er een gezellige en fijne werksfeer heerst”, legt Pierik uit.
Verlengen van het buitenleven
Hoewel zonwering het grootste deel van hun aanbod vormt (ongeveer 60-65%), biedt Pierik Zonwering & Veranda’s veel meer dan dat. Ze verkopen ook horren, screens, garagedeuren en hun specialiteit: veranda’s en tuinkamers. “Onze core business ligt in het verlengen van het buitenleven”, legt Fransen uit. “De dagen dat we mooi weer hebben in Nederland zijn schaars, maar we merken echt dat mensen tijdens deze mooie dagen langer buiten willen zitten en genieten van hun tuin, en wij maken dat mogelijk. We laten onze klanten graag alle mogelijkheden en opties zien in onze showroom. We hebben verschillende ingerichte en complete veranda’s en tuinkamers in onze showroom, zodat de klant zich het complete plaatje goed kan inbeelden. Daarnaast hebben we verschillende opties, zoals afwerkprofielen, bedieningsopties en kleuren zonwering in onze showroom, zodat klanten het kunnen zien, voelen en beleven, want dat is waar het allemaal om draait”, vertelt Pierik.
Trends en klantwensen
De nieuwste trends binnen de zonwering zijn onder andere de screens die werken op zonnepanelen en de glazen veranda’s. Mensen willen het hele jaar door buiten kunnen zitten en dat merkt het team van Pierik Zonwering & Veranda’s aan de stijgende vraag naar deze producten. Daarnaast zien ze een verschuiving in de vraag naar garagedeuren: “Waar eerst de klassieke garage roldeuren populair waren, zien we nu dat de functionele openslaande garagedeuren weer terugkomen”, vertelt Fransen. “Mensen vinden het niet prettig om eerst een garage roldeur te moeten openen voordat ze met de fiets uit de schuur kunnen komen. Het mag tegenwoordig allemaal iets functioneler, maar ook met een flinke knipoog naar luxe en comfort. Dit merken we tegenwoordig ook steeds meer met zonwering. Het moet functioneel en mooi zijn, maar vooral ook een luxe uitstraling hebben. Zo wordt er bijvoorbeeld veel gekozen voor specifieke afwerklijsten met groeven, zodat het op hout lijkt maar je het gemak van aluminium hebt. Dit is gemakkelijk in onderhoud en het oogt luxer. Maar ook met het bedienen van bijvoorbeeld zonwering en screens vinden klanten het tegenwoordig belangrijk en prettig als ze het kunnen connecten met een app op hun smartphone. Zo kunnen ze allerlei opties instellen voor een gemakkelijke bediening. Dat is echt een van de belangrijkste trends die we de afgelopen tijd veel tegenkomen”, vertelt Fransen.
De klanten die Pierik Zonwering & Veranda’s weten te vinden, zijn veelal 55-plussers. “Onze doelgroep investeert graag in het verlengen van hun buitenplezier, om nog meer en langer te kunnen genieten van het buitenleven. Tijdens de coronaperiode was het echt heel erg hectisch bij ons”, vertelt Pierik. “Mensen gingen massaal investeren in hun huis en tuin. We werkten ons een slag in de rondte en de aanvragen bleven maar komen. Dat was echt een bijzondere tijd. Gelukkig hebben we met ons team alle zeilen bij kunnen zetten in die periode, maar het was wel echt een gekkenhuis. Nu is het wat rustiger, maar we kunnen nog steeds niet zeggen dat we tijd over hebben.” Het magazijn ligt vol met screens, zonwering, rolluiken en andere bestellingen die nog geplaatst moeten worden. “Aankomende week krijgen we weer een flinke bestelling binnen, dus voorlopig zijn we nog volop aan het adviseren, monteren en installeren”, zegt Fransen. “In de winterperiode, en dan hebben we het over januari en februari, zijn we bezig met onderhoudscontracten en het oplossen van eventuele storingen die binnenkomen. Een maand later beginnen de klanten zich weer te begeven naar onze showroom en beginnen hiermee ook de bestellingen weer binnen te druppelen. Aan marketing doen we eigenlijk niet, dit komt deels door te weinig tijd, en anderzijds omdat we merken dat klanten ons vooral weten te vinden door mond-tot-mondreclame”, aldus Fransen.
Zonnig de toekomst tegemoet
Pierik en Fransen kijken beiden zeer positief naar de toekomst. “Zonnig”, zoals ze zelf zeggen. Groter hoeft voor hen niet per se. “Misschien nog een extra monteur, maar de winkel twee dagen open, zoals het nu ook is, is prima”, zegt Fransen. “Het gaat om balans vinden met het runnen van de winkel, het adviseren van de klanten en de complete installatie van onze producten. En natuurlijk proberen we ook nog een beetje te ontspannen tussendoor, waar kan”, vult Pierik lachend aan.
Ze hebben destijds geïnvesteerd in duurzame oplossingen, zoals een duurzaam bedrijfspand, gasloze systemen en vloerverwarming. Daarnaast blijven ze investeren in hun persoonlijke benadering: ze meten, hangen en installeren zelf, en bij storingen is er binnen 48 uur iemand ter plaatse. “Dat zorgt voor korte lijnen en duidelijke communicatie. We vinden het fijn dat we van A tot Z weten wat er gebeurt binnen ons bedrijf en met onze medewerkers. Dit werkt al jaren en zullen we ook zo blijven doen. Ik denk dat dat ook echt onze kracht is en waar we op verder kunnen borduren”, zegt Pierik.
Tevreden mannen en trouwe klanten
Pierik Zonwering heeft inmiddels een solide klantenkring opgebouwd, met een hoog percentage terugkerende klanten en nieuwe klanten door veel mond-tot-mondreclame. Grote projecten voor particulieren en zorginstellingen zijn geen uitzondering. “We hebben bijvoorbeeld in Barneveld zonweringen voor een zorginstelling geplaatst. We waren op locatie met acht man sterk. Dit zijn echt wel bijzondere grote projecten waar we ons met zijn allen als team volop voor inzetten en waar we ongeveer drie dagen volop aan het buffelen zijn. Het leuke aan dit vak is dat het elke dag weer anders verloopt”, vertelt Fransen. “De gemoedelijke sfeer en de korte lijnen maken echt een heel groot verschil en geeft klanten vertrouwen. We blijven trouw aan onze kernwaarden: persoonlijk, laagdrempelig en met een vleugje humor. En dat is precies wat onze klanten zo waarderen. We kunnen wel stellen dat we het mooiste beroep van de wereld hebben”, sluit Pierik lachend af.
© 2024
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties