Fusion retail
De dynamische retailsector heeft in de afgelopen vijf jaar evenveel disruptie ervaren als in de twintig jaar ervoor. Elke belangrijke stakeholder (klanten, leveranciers, werknemers en investeerders) heeft drastische veranderingen doorgemaakt vanuit demografie, klantgedrag, technologie en verwachtingen, en dit alles tegelijkertijd. De combinatie van uitdagingen vereist vaak een grondige heroverweging van diepgewortelde overtuigingen en werkwijzen. Retail is topsport, we zeiden het al eerder, waarin ondernemers moeten inspelen op trends door continu hun strategie aan te passen, te excelleren in de executie, slim te digitaliseren en te verduurzamen. Het verschil tussen een succesvolle, winstgevende en een structureel verlieslatende retail-operatie kan soms heel klein zijn. Maar wees niet pessimistisch. Er zijn nog veel kansen voor de retail, vaak in de combinatie offline en online.
Rondom de macroveranderingen in demografie en versnellende technologische ontwikkelingen die nieuw klantgedrag stimuleren, zien we een vijftal sectortrends waarbij het nieuwste gemak steeds sneller de norm is in de structureel en fundamenteel veranderende retailsector. We zetten ze voor u op een rijtje:
1. Fusion, oftewel grenzeloos retailen. Steeds meer grenzen vervagen, zowel binnen als buiten de retailmarkt die steeds uitdagender wordt. Om in een moeilijke markt toch te kunnen groeien, moeten retailers de grenzen van hun businessmodel verleggen. Vervagende grenzen bieden nieuwe groeikansen bij het stretchen van de formule in het assortiment, marktbereik (online, offline, B2B, B2C, D2C, F2C en C2C), locaties en voor- en achterwaartse integratie in de waardeketen.
2. Verticale integratie & Smart data. De strijd om regie in de vraaggedreven waardeketen, met de klant in de lead, vraagt om een regisseur. Retailers hebben daarbij concurrentie van anderen in de waardeketen. Big data, maar vooral het gebruik maken van ‘smart data’ om dicht(er) bij de klant te komen, is belangrijk voor de regierol. Kennis van de klant, zijn koopgedrag en smaakvoorkeuren is cruciaal.
3. Omnichannel & Technologie. De klant en een naadloze omnichannel klantreis staan centraal, en niet de technologie of de kanalen. Technologie is ondersteunend voor de optimalisatie van de klantreis. Het
omzetaandeel online groeit. Versmelting van online en offline, waarbij vooral ‘mobiel’ cruciaal is. Retailers en merken kunnen via ‘omnichannel’ en ‘digitalisering’ meer en betere touchpoints met klanten creëren.
4. Samenwerking. Hiervoor zijn meerdere dimensies: horizontaal (sector), verticaal (keten) of via platformen. Een groot voordeel van samenwerking is dat de zelfstandigheid in stand, blijft terwijl diverse strategische doelen bereikt kunnen worden. Daarbij worden de risico’s van andere groeistrategieën vermeden.
5. Markt & Concurrentie positie. Het vinden van uniciteit vanuit een onderscheidende en relevante positie in een steeds meer concurrerende verdringingsmarkt, waarin online sneller groeit dan fysiek. Veel bestaande fysieke winkels en winkelgebieden hebben een serieus kwalitatief probleem, terwijl ze juist een superaantrekkelijke omgeving moeten zijn waar de consument graag naartoe gaat. Vrijwel alles is zonder enige moeite online te koop, dus klanten moeten echt verleid worden om hun schaarse vrije tijd te besteden aan het bezoeken van fysieke locaties.
© 2024
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties