“Ons vak is altijd in beweging en ik ook”
Aart van de Pol Keukens en Badkamers
Na 20 jaar heeft Aart van de Pol eindelijk een showroom in de stad Deventer. Eindelijk inderdaad, want al toen hij twee decennia geleden voor zichzelf begon als sanitair ondernemer, was het zijn wens een winkel te openen in de Overijsselse Koekstad. Dat bleek lastig, door het beperkte aanbod voor grootschalige detailhandel en wensen qua parkeren en magazijn die niet zomaar ingevuld konden worden. Maar Van de Pol is niet iemand die zomaar opgeeft.
Dus toen zich eind 2022 een kans voordeed, greep hij die meteen. Mei vorig jaar tekende hij de koopovereenkomst van zijn pand op bedrijventerrein de Snippeling; vervolgens begon het plannen, tekenen, inspiratie opdoen en sparren met collega’s en andere partijen en in april van dit jaar, precies 20 jaar na het begin van zijn ondernemerschap, zit hij nu dus in Deventer. Eindelijk.
Niet dat hij in de afgelopen stilgezeten heeft in afwachting van een locatie in de Hanzestad. Integendeel. In 2004 opende hij zijn 1e badkamershowroom in Bathmen, waar hij is geboren en getogen en waar hij, anders dan in Deventer, in die tijd wel een geschikte locatie vond. “De wens is echter altijd gebleven. Deventer is een stad met veel potentie en 75 procent van onze klanten komt uit de stad en de omliggende plaatsen. De overige 25 procent komt uit de rest van het land. Amsterdam, Soest, ze komen overal vandaan. Van klanten uit het Westen krijgen we vaak terug dat ze het prettig vinden dat er tijd voor ze genomen wordt. Blijkbaar ervaren ze in het Oosten toch veelal een andere manier van werken, met een oprecht stukje aandacht. Dat klanten naar jou toe moeten komen, dat idee werkt niet voor mij; wij moeten naar de klant toe bewegen. Daarom is het idee me in Deventer te vestigen altijd blijven bestaan.”
Verbouwen en uitbreiden
De afgelopen twintig jaar in vogelvlucht: al na vier jaar groeide Van de Pol in Bathmen uit zijn eerste jasje en verhuisde hij naar een andere locatie in hetzelfde dorp. Nog eens vier jaar later, in 2012, opende hij een tweede vestiging in Hengelo (O). In 2016 maakte hij de stap naar uitbreiding met keukens. Waar hij tot die tijd enkel op badkamers focuste, werd Van de Pol vanaf die tijd een totaalaanbieder voor sanitair en keukens. Tussendoor nam hij vijf jaar geleden in Deventer ABC Badkamers over. “Een mooie winkel. Door deze toe te voegen bieden we een totaalconcept. Hier en in Hengelo met een focus op meer luxe, ABC voor het badkamer middensegment.” Toen de buurman in Hengelo, eveneens een badkamer- en keukenzaak, in 2022 failliet ging en een derde van het pand dat Van de Pol hier huurde ineens vrij kwam, besloot hij die ruimte erbij te huren en vrij snel daarna het totale pand te kopen. “Een A-locatie, naast de Gamma. In coronatijd zijn we volledig gaan verbouwen. Slopen terwijl de winkel open is, dat is geen goed plan, dus die gedwongen winkelsluiting hebben we gebruikt om een grondige verbouwing te realiseren. Alles is in Hengelo vernieuwd, die locatie staat hartstikke goed. We gaan dus niet alles wat we nu in Deventer bedacht hebben daar ook direct toepassen.”
Beweging
Samengevat: in 20 jaar tijd opende Aart van de Pol een sanitairwinkel in Bathmen, verhuisde en verbouwde diverse keren, opende een tweede vestiging in Hengelo, nam een badkamerzaak in Deventer over en wist onlangs eindelijk zijn felbegeerde vestiging in Deventer te beginnen. Je zou kunnen denken: hij heeft nu wat hij wil, tijd om rustig te genieten van de status quo. Maar zo zit de ondernemer niet in elkaar. “Ons vak is altijd in beweging en ik wil ook altijd in beweging zijn. Zo laveer ik ook tussen mijn bedrijven door. Samen met een projectleider heb ik de hele nieuwbouw hier zelf gedaan. Mijn rechterhand, Johan Boswinkel, die directeur bij Van Rijn products is geweest, is nu bedrijfsleider in Hengelo. Ook in Deventer heb ik een bedrijfsleider, Hildo, die ook naar ABC Badkamers pendelt. En ik doe de overall aansturing. Het laatste jaar ben ik vanzelfsprekend heel druk geweest met de nieuwbouw, nu heb ik mijn handen weer vrij voor de dagelijkse gang van zaken. Maar die handen beginnen dan ook meteen alweer te jeuken.” Het voormalige pand van de badkamer- en keukenwinkel in Bathmen staat nog te huur of te koop. Maar het kan maar zo zijn dat Van de Pol het zelf houdt. “Er zit nu een outlet keukens en badkamers. Wie weet blijft het dat wel. Remmende factor tegenwoordig is tijd en personeel… dat geldt voor iedereen.” Ondanks dat wil hij blijven groeien, in alle opzichten. “Zowel qua omzet als mogelijk in vestigingen. Ik heb in de loop der jaren wel geleerd dat iets goed te besturen moet zijn. Er wordt je van alles aangeboden als je je wensen uitspreekt, maar meestal is dat niet passend. Aansturing is belangrijk, wij kunnen niet stilzitten, elke dag is anders, dat maakt het ook zo leuk. Maar daarom moet een volgende locatie wel passen.” En hoewel zijn handen dus alweer jeuken voor de volgende uitdaging, zegt hij ook: “Eerst ga ik focussen op Deventer. Een maximale omzet hier neerzetten en de investering terugverdienen.”
Terug naar de gloednieuwe vestiging in Deventer, waar aan de gevel een eveneens splinternieuw logo prijkt. Ontwikkeld in samenwerking met het team van Baden+, de formule organisatie waar Van de Pol met zijn sanitairshowroom deel van uitmaakt. “In Bathmen en Hengelo was ik een Baden+ winkel en bij ABC waren we niet bij een formule aangesloten. Met de opening van Aart van de Pol in Deventer hebben we de koers gewijzigd. ABC badkamers is Baden+ geworden en de organisatie achter Baden+ heeft voor onze twee filialen van Aart van de Pol een maatwerkconcept ontwikkeld waarbij de website en overige marketing door hen verzorgd wordt.”
De sanitairafdeling bevindt zich in Deventer op de bovenverdieping, op de begane grond vindt de consument de keukens. Een bewuste keuze. “We hebben op voorhand veel gespard met Saskia (Euwe, red.) en haar team, over de website, de afsprakenplanner, het nieuwe logo; zij hebben ons daarin volledig ontzorgd. Dat we ervoor gekozen hebben de badkamers boven te presenteren, terwijl sanitair in feite onze basis is, is logisch uit te leggen. In woningen zie je immers ook meestal de keuken beneden en de badkamer boven. Voor een consument voelt dat vanzelfsprekend. Dat idee kwam ook vanuit de Baden+ organisatie. Het is overigens meteen bij binnenkomst heel zichtbaar dat de badkamers boven zijn. Het is één van die 1.000 dingen die we overdacht hebben, maar die heel goed blijken uit te pakken.”
Thema’s en golfbewegingen
In de badkamershowroom wordt gewerkt aan de hand van thema’s. Bohemian, hotel chic, design, et cetera. Voor de keukenafdeling geldt dat er verschillende stijlen door de showroom heen zichtbaar zijn, met golfbewegingen in prijsniveau. “In de afgelopen twintig jaar hebben we zo vaak onze showrooms verbouwd, er zijn dan altijd wensen en ideeën die niet kunnen, maar hier staat alles precies zoals ik het graag wil. Ik ben er zo blij mee, en het wordt ook heel goed ontvangen door klanten. Intern is alles met elkaar in verbinding; de verkopers en projectleiders zitten bij elkaar op praatafstand, het magazijn ernaast, heel overzichtelijk. We hebben hier ruim 2.000 m2, maar heel bewust hebben we het niet tjokvol gezet. Daardoor is er lucht en overzicht. Het plan voor Deventer is gemaakt in afstemming met de medewerkers. Wat iedereen prettig vond en wilde behouden, was de huiselijke sfeer die we in Bathmen hadden. Het is even stoeien geweest, hoe je dat vertaalt naar zoveel ruimte. Maar het is meer dan geslaagd.” En dat is het zeker. In de ruimte, voorheen een scooterzaak, bleven enkel de buitenmuren in tact. Er werd een compleet nieuwe basis neergezet; sfeervol, warm, met ronde looproutes, geen strakke lijnen. De stoeptegels op de grond maakten plaats voor een lichte, neutrale beton vloer en het aluminium plafond kreeg een warmere uitstraling door een groene tint. De constructies, zowel binnen als buiten, werden warm bruin. “Heel bewust is er gekozen voor minimalisme, een ruime opzet. Boven hebben we 750 m2 met 17 badkameropstellingen. We merken dat klanten veel meer geïnspireerd willen worden en zelf aan de slag willen met het samenstellen van hun keuken of badkamer. Geen rondje showroom in drie minuten en weer weg, mensen brengen hier echte langere tijd door. We wilen dat mensen zich hier echt door de ruimtes heen bewegen. Actief bezig zijn in de showroom, met hulp van de verkopers. Het is niet langer wijzen naar een opstelling ‘leuk, doe die keuken of badkamer maar’, ze gaan alles echt zelf samenstellen vanuit de merken en materialen die we hier hebben.”
Duidelijke keuzes
Per winkel heeft Van de Pol bewuste keuzes voor merken en leveranciers gemaakt. “Bij ABC Badkamers, dat hier vlakbij zit, willen we iets heel anders laten zien dan hier. We hebben per vestiging een duidelijke keuze gemaakt voor twee merken kranen, meubelen, tegels. Bij keukens net zo: twee merken (Ballerina en Leicht), twee werkbladenleveranciers (Dekker en Montepanel). Tegelijkertijd zijn we natuurlijk aangesloten bij organisaties, waar we desgewenst ook andere merken kunnen bestellen.”
Met zijn keukenshowrooms is Van de Pol onderdeel van Kitchen Art Studio’s van Der Kreis. Hij vertelt: “Ik ben ooit begonnen als badkamerspecialist. Daar ben ik min of meer bij toeval ingerold. Ik deed de automobiel opleiding IVA Driebergen en ging stage lopen bij een autobedrijf, waar ik een auto verkocht aan de eigenaar van een badkamerzaak. Toen ik daarna een baan zocht, had hij een plek als verkoper. Als je auto’s kan verkopen, kan je ook badkamers verkopen. Maar het hadden ook net zo goed toen al keukens of iets anders kunnen zijn. Ik kom uit een ondernemersfamilie, dus het idee dat ik ooit voor mezelf ging beginnen was er altijd al.” Vijf jaar lang werkte hij in loondienst, tot hij –in de functie van bedrijfsleider- uitgegroeid was. “Toen ik geen stappen meer kon maken in mijn carrière daar, ben ik voor mezelf begonnen, als ondernemer in het sanitair.” Die stap noemt hij ‘het mooiste wat me is overkomen’. Het bleek een goede keuze. Dat hij niet in de autobranche wilde werken, wist hij altijd wel. “Daar ligt voor mij niet de uitdaging. Ik kan niet stilzitten, moet na een half jaar weer wat anders gaan doen, dat zie je ook wel aan mijn bedrijfshistorie. In 20212 begon ik in Hengelo met de formule ‘Mega Tegels’. Internet was een beetje aan het opkomen, er bestond angst dat showrooms overbodig zouden kunnen worden, dus ik besloot op twee paarden te wedden: Mega Tegels was een goedkopere formule, cash en carry: tegels en sanitair, meteen meenemen. Maar al na een paar jaar kwam ik er achter dat dit niet mijn ding is. Ik hou van totaalconcepten, de klant ontzorgen. En bovendien zag ik dat het internet een onderdeel is van ons vak. Je moet er gebruik van maken, maar het is niet ‘in plaats van’ gekomen. Toen heb ik afscheid genomen van die formule. Ik had echter behoorlijk wat meters in Hengelo. Om die te vullen besloot ik naast badkamers ook keukens te gaan doen. Dat sloot mooi aan.” Meteen zocht hij daar een partner bij, die hij vond in Der Kreis. “Wij willen ons werk doen, ons richten op klanten. Daarom is het heel fijn een partij erachter te hebben die ons ontzorgt met inkoop en marketing. Toen Kitchen Art opgezet werd als onderdeel van Der Kreis, ben ik daarmee in zee gegaan. Dit past ons perfect.”
Emoties en verwachtingmanagement
Hij vond keukens meteen leuk. “Er zit nog meer emotie in dan in badkamers. Ik merk ook dat klanten de keuken vaak nog belangrijker vinden dan de badkamer.” Hij maakt een sprongetje naar 2024. “Met de opening van onze vestiging in Deventer, hebben we ook een nieuw logo gemaakt. We heten nu niet meer Van de Pol Badkamers Keukens Vloeren, maar Aart van de Pol Keukens en Badkamers. Vloeren eraf dus en keukens voorop. Dat zegt vooral wat over het belang van keukens. Een paar jaar terug was de omzet van onze keukenafdeling ongeveer 25 procent van het totaal, inmiddels is het ongeveer gelijk aan badkamers en de verwachting is dat het over een paar jaar 2/3 keukens en 1/3 badkamers zal zijn. We merken dat we in keukens makkelijker kunnen groeien. Voor sanitair heb je handjes nodig, die zijn lastig te vinden. Bovendien is de keuken steeds belangrijker geworden in de woning, het is echt een verlengstuk van je leefruimte. Beleving. De emotie die daarbij komt kijken is maximaal, dus daar willen wij ook maximaal gebruik van maken. Maar”, voegt hij er nadrukkelijk aan toe: “We vergeten absoluut de badkamers niet. Dat is onze basis en past ons ook nog altijd enorm goed.”
Niet alleen in uitstraling gaat Van de Pol met zijn tijd mee. Hetzelfde geldt voor automatisering en planning. “Onze afsprakenplanner, waarbij klanten online afspraken kunnen inplannen, is superbelangrijk en werkt heel goed. Het is een beetje terug naar coronatijd; toen had je ook geen klanten ‘loslopen’ in de showroom, iedereen kwam op afspraak binnen. Door de afsprakenplanner selecteer je al aan de voorkant en heb je eenmaal in de showroom minder tijd nodig een klant warm te maken. De kwaliteit van afspraken kan wel minder worden, er zijn ook mensen die (te) makkelijk tijd inplannen, dus wij bellen van te voren altijd even, zodat klanten hier met de juiste verwachting en voorbereiding komen. Dat werkt goed. Voor ons is de afsprakenplanner een enorme zegen. Het biedt onze branche echt veel perspectief.”
© 2024
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties