Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto  Klik voor foto
 
“Er gaat geen jaar voorbij zonder dat we met iets nieuws komen”
 
Trendsetten- en spotten met Primabad
Het was 2021, middenin coronatijd, toen ik voor het laatst een bezoek bracht aan Primabad en directeur Jan Zwanenberg. Het Brabantse bedrijf vierde destijds zijn 25-jarig jubileum. “Vanaf de start brachten wij echt wat nieuws en dat is altijd zo gebleven”, vertelde Jan toen. “Op elke beurs, ieder jaar weer, komen wij met vernieuwingen. Het hoort inmiddels echt bij Primabad. Nieuwe kleuren, nieuwe modellen, nieuwe verlichting. Er gaat geen jaar voorbij zonder dat het bedrijf met iets nieuws komt.”
 
Die vernieuwingsdrang is anno 2024 onverminderd groot. Ook dit jaar introduceerde Primabad weer nieuwe collecties en kleuren. STS• sprak met Jan Zwanenberg en Michael van der Linden, sinds jaar en dag agent voor het merk in Nederland, over trends, veranderingen én dingen die nooit veranderen, zoals de populariteit van het twee laden kastje uit de beginjaren en de immer snelle levertijd.

Nieuwe lijnen en kleuren
Drie tot hooguit vier weken, dat is de tijd die een badmeubel van Primabad erover doet om van order tot aflevering te komen. Ook in coronatijd lukte dat, wat het bedrijf de nodige goodwill opleverde. Voor Primabad is het hun standaard. “Elke order wordt hier gezaagd na bestelling, oftewel: op maat en op afroep, en staat meestal binnen drie weken vanaf de orderbinnenkomst bij de klant, ongeacht de afmetingen van een meubel. Slechts een enkele keer hebben we een paar weken extra nodig, wanneer het gaat om bijzonder maatwerk dat wat meer aandacht vraagt, maar in 99,9% van de tijd maken wij die strakke levertijd waar,” aldus Jan Zwanenberg. Die consistente en vlotte levering is mogelijk dankzij de enorme voorraad wastafelbladen die Primabad in huis heeft.

De –met een knipoog– zelfbenoemd ‘wereldkampioen kasten zagen’ heeft meer dan 8.000 wastafels in het magazijn liggen. Elke meubelorder wordt ter plekke gezaagd. De keuze uit materialen, modellen en kleuren is enorm. Waar het magazijn tijdens het vorige bezoek in 2021 nog 400 vrijwel nieuwe meters telde, is dit jasje inmiddels alweer te klein en wordt er volgend jaar nog eens 300 m2 bijgebouwd. Het aantal medewerkers groeide in de afgelopen drie jaar van 42 naar 55 en het aantal standaardkleuren van 40 naar 50, plus 5 ribbelfronten. “Dit jaar hebben we een enorm groot, nieuw spiegelprogramma geïntroduceerd, Design spiegels, waarvoor we een hardcover verkoopboek hebben gemaakt én een 63 pagina’s tellende luxe consumentenbrochure”, vertelt Michael van der Linden. “Dit is momenteel het grootste spiegelprogramma van Nederland; 27 modellen in allerlei maten, materialen en kleuren, grotendeels uit voorraad leverbaar. Door de mogelijkheden in combinaties heeft Primabad alleen al 152 verschillende spiegels in het assortiment Ook staan er weer diverse noviteiten op de planning, waaronder nieuwe series en kleuren. “In het huidige jaar hebben we al twee nieuwe lijnen geïntroduceerd, daar komen dit jaar maar liefst drie nieuwe bij. Alle drie met een eigen unieke wastafel. En nieuwe kleuren dus, waarmee we nu in totaal 50 kleuren in ons programma hebben, toepasbaar op alle corpus en fronten. Daarbovenop komen nog de vijf ribbelfronten, in totaal in feite dus 55 kleuren, die we bij alle klanten in de monsterkasten hebben verwerkt”, aldus een enthousiaste Michael van der Linden. Zwanenberg vult aan:” Al die kleuren kun je onbeperkt combineren in al onze meubellijnen. Of het nou een toiletmeubel of een maatwerkmeubel van meter breed is, alles kan. We zijn in alle meubellijnen bijna uniform geworden. Daar hebben we al die jaren naar toegewerkt.”

Trends monitoren
De aanvulling gaat verder. “Ook Made NL, ons maatwerkprogramma, is uitgebreid, niet alleen met lades, maar ook met deuren. Dat is een heel mooi geheel geworden. Zeker zijn we daar trots op. Maar belangrijker in feite, is dat het ook heel goed verkoopt, wat voor ons een bevestiging is dat we de juiste keuzes maken, dat wat we doen ook echt aanslaat.” Van der Linden knikt bevestigend. “Primabad heeft vijftien lijnen, maar die zijn altijd in beweging. We zijn constant aan het kijken naar wat er goed loopt, waar we afscheid van moeten nemen, wat we gaan finetunen. Zo komen we steeds tot nieuwe modellen, ook voor 2025. Daarbij zijn onze klanten van groot belang. Wij monitoren de laatste trends altijd via onze dealers. Daar komen immers de trends vandaan. Wij doen heel veel met vragen uit de markt. Je kunt een keer de vraag naar roze krijgen, maar als je die vraag veertig keer krijgt, dan wordt het tijd dat je roze in je kleurenpallet gaat opnemen. Die signaalfunctie, daar gebruiken we echt onze klanten voor. En dat vertalen wij vervolgens naar nieuwe en eigentijdse noviteiten.”

“Wij komen letterlijk elk jaar met wat nieuws.” Zwanenberg zei het al eerder en het blijft de rode draad van het gesprek. Welke trends spotten hij en Van der Linden op dit moment? “We zien dat zwart iets afneemt, de trend van nu is absoluut de zandkleur, het ‘pearl beige’. De harde witte lijnen en kleuren verdwijnen meer naar de achtergrond. In de verkoop zien we zeker nog veel wit, maar in de showrooms zie je steeds meer zandtinten komen. Wij weten nu al dat die tint er komend jaar volop aankomt.” Ook de houtlook doet het nog altijd erg goed. Een paar jaar geleden noemde Zwanenberg het al als trend en dat is het in 2024 onveranderd. “De matte houtstructuur, licht eikenhout, het past natuurlijk ook perfect bij de zandkleuren. Met elkaar geeft dat een heel warme uitstraling.” Ook wastafels krijgen steeds vaker beigetinten. Van der Linden vertelt: “Onze top twaalf van meest verkochte kleuren zijn allemaal houtstructuren. Alleen plek negen niet, dat is hoogglans wit. De rest is allemaal naturel houttinten. Dat zegt wel wat.”

Tegelijkertijd is Primabad niet enkel trendvolgend, of, zoals Zwanenberg eerder al aangaf een ‘early adopter’, maar ook trendsettend. Ze noemen het meubel dat zij voor een exposant op de VT Wonen beurs in oktober leveren: een 2,40 meter breed meubel in oud blauw, met marmeren grijze opbouwkommen en brushed koperen kranen. “Warm en luxe, verzin het maar. Qua look en feel is het belangrijk ook andere dingen te laten zien, zeker op zo’n beurs. Hout en naturel is populair, dat kent de consument al wel, maar wie weet, wordt dit straks een nieuwe trend.”

Van zo’n kleur als ‘oud blauw’ mega verkoopaantallen realiseren, dat is zeker geen doel op zich. “We willen vooral laten zien dat we alles kunnen. We zagen hier 10.000 panelen per week. Ook als er maar één klant is die oud blauw of bijvoorbeeld terra wil, dan kan dat. Dat doet niemand en dat maakt Primabad uniek”, aldus Van der Linden. Zwanenberg: “Er zijn zeker meer aanbieders met een breed aanbod, maar wij kunnen het totale pakket van A tot en met Z in elke gewenste kleur leveren. Het totale, complete kleuraanbod kan gekozen worden voor letterlijk elk paneeltje dat hier gezaagd wordt.”

Creatieve mogelijkheden
Dit jaar introduceerde Primabad behalve nieuwe lijnen en kleuren, eveneens de mogelijkheid om voor het hele programma, alle lijnen dus, te kiezen voor opliggend of tussenliggend. “Sinds september vorig jaar hebben we 17 nieuwe kleuren geïntroduceerd en per 1 januari van dit jaar hebben we ons kastenprogramma letterlijk verdubbeld door het aanbod tussenliggend en opliggend. Dat heeft heel goede reacties vanuit onze dealers opgeleverd. Combineer tussenliggend met verschillende kleuren voor een mooi contrast en er is op creatief vlak ineens nog veel meer mogelijk. Creëer je eigen stijl, is al jaren het motto van Primabad. We staan bekend om onze mogelijkheden. Dat maken we met ons waanzinnig brede programma sinds begin van dit jaar nog veel meer waar.”

Vernieuwingen, aanvullingen, trends. Bij Primabad wordt niet stilgezeten. Maar in een wereld waarin jaarlijks veranderingen worden doorgevoerd, is het mooi om te zien dat er ook dingen zijn die nooit veranderen. “We zien onszelf zeker als trendsetter, maar tegelijkertijd is de basis van Primabad nog altijd het kastje uit onze beginjaren: met twee lades, verkrijgbaar in een hoogte van 56 of 65. Dat blijft onze hardloper.” Iets wat overigens goed verklaarbaar is, aldus Zwanenberg en Van der Linden. “Functionaliteit staat voor de meeste Nederlanders nog altijd voorop. We blijven Hollanders, die zoeken opbergruimte, plek om vol te stoppen met spulletjes. Er komt prachtig design uit Italië, maar voor Nederlanders gaat dat vaak gepaard met de klacht dat ze te weinig ruimte bieden. ‘Waar laat ik mijn spullen?’ Primabad is een echt Hollands bedrijf en dat betekent dat wij altijd rekening houden met veel opbergruimte. In onze badmeubelen, maar ook door de toevoeging van hoge kasten naast het meubel, of bijvoorbeeld spiegelkasten. En dus met onze klassieker, de hardloper, het meubel met twee ruime lades.”
 
 
 
Sanitair & Tegel Specialist | 2024 - september | Pagina(s) 42
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Deze pagina printen
Maak een PDF bestand van dit artikel
Vertaal via Google
Uw mening
Met hoeveel procent verschilt uw omzet dit jaar van vorig jaar?