Stijging omzet detailhandel
 
De omzet van de Nederlandse detailhandel is in de maand juli gestegen met 2,6 procent in vergelijking met deze maand vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van het CBS. De detailhandel zag het verkoopvolume gemiddeld met 2,1 procent stijgen. Online werd zelfs 10,8 procent omgezet.
 
In de non-food sector ging de omzet met 3,4 procent omhoog, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek. Onder meer winkels in doe-het-zelf-artikelen, inclusief keukens en vloeren, hebben in juli meer omgezet. Hetzelfde geldt voor drogisterijen, schoenen- en kledingwinkels. Winkels in recreatie-artikelen, consumentenelektronia en meubelzaken zagen hun omzet juist dalen.
Winkels in voedings- en genotmiddelen lieten een omzetstijging van 1,1 procent zien, maar het verkoopvolume was 2 procent lager. De omzet van supermarkten blijf vrijwel gelijk, de omzet van speciaalzaken steeg daarentegen met 9,6 procent. Webwinkels behaalden in juli maar liefst 13,6 procent meer omzet. Ook de onlineomzet van winkels voor wie internetverkoop een nevenactiviteit is, viel met 6,9 procent hoger uit.
De omzetcijfers van het CBS zijn gecorrigeerd naar de kalenderdagen in juli, zonder dit was de omzet van de detailhandel 3,6 procent hoger dan in juli vorig jaar.
 
 
 
Woon Trend Magazine | 2024 - september |
 
Relevante publicaties
Deze pagina printen
Maak een PDF bestand van dit artikel