Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
 
Een vertrouwde naam met een nieuw gezicht
 
Berkers keukens 50 jaar
Met een halve eeuw op de teller, vond Ad van de Meulenreek, eigenaar van Berkers keukens in Deurne, Den Bosch en Nuland, het wel tijd voor een nieuwe uitstraling. En dus werd het 50-jarig jubileum gebruikt als aanleiding om een compleet nieuwe huisstijl te presenteren. Fris, jong en helemaal van deze tijd. “Dit is een mooi moment om een nieuw gezicht te creëren.”
 
Al twee jaar geleden voerden Ad van de Meulenreek en zijn mede-directieleden Robbin Bruggink (commercieel directeur) en Edwin Bol (vestigingsdirecter Berkers Den Bosch) het gesprek over de aanpassing van de uitstraling van het keukenbedrijf, dat in de jaren daarvoor een behoorlijke groei doormaakte. “De huidige huisstijl was zeker meer dan twintig jaar oud, dus de tijd was er ook rijp voor. Ons jubileum was een mooie gelegenheid om ons nieuwe gezicht te presenteren. We zijn heel bewust niet over één nacht ijs gegaan. Eind vorig jaar zijn we in gesprek gegaan met een marketingbureau over een nieuw logo, een andere huisstijl, maar we wilden onze keuzes echt kunnen onderbouwen; wat maakt Berkers keukens nou anders dan anderen? Daarvoor hebben we onderzoek laten doen, om van daaruit verder te werken”, vertelt Robbin, die sinds 10 jaar werkzaam is bij de keukenspeciaalzaak. Ad van de Meulenbeek merkt op: “Uit dat onderzoek kwamen een aantal opvallende dingen naar voren, die overigens niet alleen voor ons, maar voor veel keukenbedrijven gelden. De belangrijkste: veel bedrijven werken verdedigend.” Hij verduidelijkt het met een helder voorbeeld: het nadrukkelijk benoemen dat je als keukenspeciaalzaak ‘transparante en eerlijke prijzen’ biedt. Lachend: “Een beetje alsof je in de kroeg een mooie dame aanspreekt en het eerste dat je zegt is: ‘ik lieg nooit hoor’. Door dat op die manier te benoemen, benadruk je iets dat eigenlijk vanzelfsprekend moet zijn. Want natuurlijk hebben we eerlijke prijzen.” Hij vervolgt: “Ook de merken die we hier hebben maken ons niet uniek. Hele mooie merken en producten, dat absoluut, maar we zijn niet de enige die ze verkopen. Waarin zijn we dan wel uniek? Dat is onze naam én dat zijn wij zelf. Daar leggen we nu meer focus op. Wie zijn wij.” Die nadruk komt onder meer naar voren in de aangepaste naamgeving: Berkers keukens, de eigen naam voorop, waar het voorheen Keukencentrum Berkers was. “Keukencentrum was sowieso een beetje ouderwets, dus dat wilden we sowieso anders.” Ook kreeg de keukenspecialist een nieuwe slogan: ‘dichtbij de beste keuken’. Waarbij dichtbij staat voor de locatie, lokaal, de eigen regio. Maar ook voor betrokkenheid, bij het hele proces, de persoonlijke aanpak. “Eigenlijk verandert er voor ons niet zoveel in de werkwijze, betrokken waren we altijd al, alleen gaan we het nu meer communiceren naar buiten”, aldus Robbin.

Van bouwbedrijf tot keukenspecialist
Berkers is 50 jaar geleden ontstaan vanuit bouwbedrijf Berkers in Deurne. De geschiedenis in vogelvlucht: in 1974 begon een medewerker van het bouwbedrijf met het verkopen en monteren van keukens, dat groeide al snel uit tot meer dan dat en zo ontstond het eerste, kleine showroompje, dat al na een paar jaar werd uitgebreid. Er kwam meer focus op keukenverkoop, er kwam iemand bij voor de montage, maar nog altijd was de keukenafdeling onderdeel van het bouwbedrijf. Pas in 1987 werd dit afgesplitst. De medewerker waarmee het ooit was begonnen was directeur, maar geen eigenaar, dat was nog altijd de familie Berkers. En zo is het gebleven tot eind jaren ‘90. Toen is de keuken BV overgegaan naar een nieuwe eigenaar. De naam Berkers bleef echter behouden. “Die naam kun je qua bekendheid hier bijna vergelijken met Philips in Eindhoven. Er is nooit sprake van geweest dat die naam zou veranderen. De naamsbekendheid is zo groot, die zetten we nooit aan de kant. Iets dat goed is moet je niet veranderen.” En dus leeft de naam Berkers door in Deurne en omgeving, ook al is het bedrijf al jaren in handen van een andere familie. Ad van de Meulenreek begon op 1 maart 2012 bij de keukenspeciaalzaak in Deurne. Tien jaar eerder verhuisde het bedrijf van de kleine showroom waar het ooit gestart was naar de huidige, ruime locatie. Van de Meulenreek begon er als directeur. In 2014 nam hij een deel van de aandelen over, in 2016 werd hij volledig eigenaar.

Uitbreiding en vernieuwing
Zijn komst was de start van een nieuwe koers. Niet rigoureus, maar voorzichtig aan werden steeds wat kleine dingen aangepast. “Een andere benadering van klanten. De inkoop meer concentreren. De inzet van social media werd opgeschroefd, de website vernieuwd. De showroom werd fasegewijs verbouwd en was in 2016 klaar. Kleinere kantoren, meer showroom voor de klanten.” En het bedrijf breidde uit. In 2019 werd een tweede vestiging geopend in Nuland, een jaar later volgde Den Bosch, de vestiging waar Edwin Bol de scepter zwaait en die in juni 2023 werd verdubbeld qua oppervlakte, van 300 naar 600 m2. “Nuland kwam op ons pad, Den Bosch was niet geheel toevallig. Medewerker Edwin, die ik al 30 jaar ken, komt daar vandaan en wilde heel graag in die stad wat doen. Dus zijn we gaan rondkijken, tot deze locatie voorbij kwam. We wisten daar ook meteen dat we Leicht keukens wilden. Dat vinden we heel mooi, maar vanwege de regiobescherming konden we dat in Deurne niet voeren. Ik ben heel blij met de toevoeging van Den Bosch. Het is een hele goede locatie en er zaten daar nog weinig echt mooie, zelfstandige keukenspeciaalzaken. Vooral veel ketens en wat kleine ondernemers. Anders in elk geval dan zoals wij het doen. Edwin kent Den Bosch op z’n duimpje, hij heeft er een groot netwerk. Vanaf dag één is het daar losgegaan, in positieve zin.” Of er nog meer vestigingen volgen? “Zeg nooit nooit, maar er zijn geen concrete plannen.”

“In totaal telt Berkers Keukens inmiddels zo’n 2.000 m2 showroom, verdeeld over drie locaties”, vertelt Robbin. Zij begon in maart 2014 en maakte het hele traject van verbouwen en uitbreiden mee. “In de tien jaar dat ik hier nu ben is alles aangepakt. Het is opener, moderner en meer van deze tijd geworden. En dat geldt nu dus ook voor onze huisstijl.”

Klaar voor de toekomst
Tijdens het jubileumfeestje op vrijdag 7 juni werd het nieuwe logo van Berkers keukens onthuld. De week ervoor werd de nieuwe uitstraling gepresenteerd aan de eigen mensen, inmiddels twintig mannen en vrouwen (17 in Deurne, 3 in Den Bosch en in Nuland wordt gewerkt op afspraak). “In april zijn we om het te vieren met al het personeel naar Lissabon geweest, mooie herinneringen gemaakt met elkaar”, blikt Ad terug. In juni werd de vijftigste verjaardag nog eens goed gevierd met medewerkers en relaties tijdens een feestje in Deurne. “De nieuwe huisstijl is zeer goed ontvangen. We hebben het inmiddels bijna overal doorgevoerd; een intensief traject, zo’n verandering. Je gevelaankleding, briefpapier, website, vlaggen, bussen, bedrijfskleding…. We zijn weer helemaal klaar voor de toekomst.”

En die toekomst zien Ad van de Meulenreek en Robbin Bruggink met een zeer positief gevoel tegemoet. “Tweede helft 2022 hebben we een klein dipje gehad, voornamelijk door de projectmarkt, maar inmiddels zijn we helemaal terug op het oude niveau. Ik denk dat wanneer je als keukenspecialist volledig focust op particulieren, je het nu wel wat zwaarder hebt, maar wij hebben altijd de combinatie gedaan. Het zit ‘m blijkbaar toch in de balans.” Berkers keukens bedient in een ‘normale economie’ zo’n 50-50 particulieren-projecten, momenteel ligt de nadruk wat meer op de particuliere klant, ca. 70 procent. “Wij kunnen bijna elke klant bedienen. Grote projecten, kleine klanten, schadeherstel. Met name het lagere segment kende afgelopen jaar een omzetdaling, wij richten ons op het midden- en hogere segment. En we bestaan inmiddels 50 jaar, Berkers keukens is een vertrouwde naam en een bekend gezicht. Dat zal zeker helpen. Consumenten kiezen in dit soort tijden graag voor zekerheid en die krijgen ze hier,” aldus Ad. Hij vult aan: “En we zijn uniek in onze garantievoorwaarden. Vijf jaar, volledig. Waar nodig vullen wij de fabrieksgaranties aan. We kennen niemand in onze regio die dat net als wij doet. Het belangrijkste voor ons succes is denk ik dat we heel betrokken zijn bij onze klanten. Ze zijn nooit een nummer. Dat moet een vanzelfsprekendheid zijn, net als die eerlijke prijzen, absoluut. En dat besef is hier zeker.” Robbin sluit af: “Gelukkig loopt het nog steeds heel lekker door; 2024 is zelfs heel erg goed, de omzet explodeert. Dus ja, voor ons is dit een heel positief jaar. In alle opzichten.”
 
 
 
Keuken & -Interieur Magazine | 2024 - september | Pagina(s) 14
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Deze pagina printen
Maak een PDF bestand van dit artikel
Vertaal via Google
Uw mening
Met hoeveel procent verschilt uw omzet dit jaar van vorig jaar?