Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto  Klik voor foto
 
“Persoonlijk contact is wat ons nog altijd typeert”
 
Deponti blijft groeien
Het gaat goed met Deponti. In de afgelopen jaren maakte het Brabantse bedrijf, gespecialiseerd in terrasoverkappingen en glazen schuifwanden, een forse groei door. Dit jaar viert Deponti zijn ‘bronzen’ jubileum. Hoewel er in 12,5 jaar tijd veel ontwikkelingen plaatsvonden, blijft Deponti nog altijd dicht bij de kern: persoonlijk contact, korte lijnen en een familiaire bedrijfscultuur.
 
Zonvak Magazine bracht een bezoek aan de fraaie showroom van Deponti in Oss en sprak daar met commercieel directeur Thijs van Woensel en internationaal marketing manager Maron Koers.
“We werken inmiddels met bijna 100 man bij de Deponti Groep, maar het flexibele en persoonlijke blijft. Dat is wat Deponti zowel intern als naar onze klanten echt typeert.”

Beginjaren
Deponti kent zijn oorsprong in 2012. Inmiddels bedient het bedrijf onder ‘Deponti Groep’ meerdere merken. Zo vallen, naast Deponti, ook Viewline (draai schuif systeem deuren en windbreakers), Mintar (aluminium deuren) en Palmye Benelux, ‘customized luxury’ producten onder de familie. “Overall kun je stellen dat we een breed scala aan eindconsumenten willen bedienen, met als missie ervoor te zorgen dat mensen optimaal van het buitenleven aan huis kunnen genieten. Zo bedienen we meerdere smaken”, aldus Koers.

Internationale groei
Van basismodellen voor aantrekkelijke prijzen tot hoogwaardige vrijstaande lamellen overkappingen met een bijpassend prijskaartje; binnen de Deponti Groep zijn de mogelijkheden eindeloos. Naast het assortiment breidde het team zich sterk uit. Inmiddels werken bijna 100 medewerkers, verdeeld over vier Europese vestigingen, dagelijks samen om ‘het beste aan huis’ te bieden.

Waar het bedrijf ooit begon met een handjevol dealers in de omgeving van Oss, gaan de overkappingen en glazen schuifwanden vanuit Brabant inmiddels naar een groot aantal landen in Europa. Hierbij levert het bedrijf de producten voor het Verenigd Koninkrijk (VK), het oosten van Duitsland en Polen vanuit de lokale magazijnen in Rugby en Artern. “De internationale groei van Deponti is in slechts een paar jaar tijd heel hard gegaan”, vertelt Maron Koers. “Daar zijn we trots op.” Zo opent Deponti Groep in juni het nieuwste verkoopkantoor, inclusief showroom en magazijn in Artern, vlakbij Leipzig in Duitsland. Eerder opende Deponti vestigingen in het VK en voor Palmiye Benelux in Pelt België. Die internationale groeiambities van het bedrijf raakten na de komst van commercieel directeur Thijs van Woensel in 2017 in een stroomversnelling. Het roept de vraag op of je deze sterke ambities hand in hand kunt laten gaan met het behoud van je kernidentiteit. Van Woensel: “Persoonlijk en flexibel contact zijn bij uitstek onze speerpunten. Die zitten sinds dag één in het DNA van ons bedrijf. Bellen en mailen, prima, maar belangrijker is het dat de accountmanagers van Deponti langsgaan bij onze partners. Je gezicht laten zien, nieuwsgierig zijn en weten wat er speelt. Dat is onze kracht.” Koers vult aan: “De korte lijnen en het persoonlijke contact zie ik dagelijks terugkomen.”

Persoonlijk en Partnerschap
Het familiaire en flexibele zie je eveneens intern sterk terugkomen. Van Woensel vertelt: “Elke dag staat er een lunch klaar op kantoor. Mensen moeten het goed hebben. Dat is de bedrijfscultuur en die is ondanks de groei onveranderd. De deur van onze directie staat altijd open, maar dan ook écht, en er wordt goed voor iedereen gezorgd.”

Diversiteit is het toverwoord, aldus van Woensel in een eerder gesprek met ZVM•. Hij verklaart het succes van het Brabantse bedrijf als volgt: “Voor elk product geldt, als de prijs kwaliteit verhouding goed is en er is vraag, dan kun je het verkopen. Hoe beter afgestemd op de markt, hoe beter je verkoopt.” Het klinkt bijna als een Cruijffiaanse vanzelfsprekendheid, maar voor Deponti is het precies wat het is. “Ons assortiment is mooi in balans. Van ons budgetmodel, de Nebbiolo, tot de luxere producten, zoals onze lamellen- en doekoverkappingen. Altijd met de voordelen van Deponti, zoals direct uit voorraad leverbaar.” Over het persoonlijke contact met klanten zegt Van Woensel: “Wij zien onze dealers echt als partners. Het investeren in het persoonlijke wordt daarin gewaardeerd. Toegevoegde waarde bieden is daarbij belangrijk.”

Meer dan nice to have
In Nederland telt Deponti een groot scala aan diversiteit in partners, waarvan een gedeelte van het totaal aantal klanten bestaat uit zonweringsspecialisten. “Overkappingen zijn marge technisch heel interessant voor een dealer. We zien echter vaak een gebrek aan de juiste knowhow en liefde om hierop te focussen bij deze productgroep. Zeker een complete tuinkamer vraagt veel toewijding van verkopers. Het lijkt vaak een nice to have in de showroom. Wij zien juíst dat zo’n overkapping extra kansen biedt. Glazen overkappingen vragen bijvoorbeeld om een zonwering: een heel logische up sell voor de dealer”, aldus Koers.

Deponti heeft binnen de wereld van outdoor living drie specialismes: de traditionele overkapping, de vrijstaande tuinkamer en de tuinkamer aan de woning. Koers ziet dat de trend steeds verder verschuift van de standaard overkapping naar complete tuinkamers. “Voorheen betekende een overkapping vooral; staanders, een dak erboven en je hebt een overdekt terras. Maar outdoor living maakt – zeker sinds corona – een duidelijke groei door, waarbij de buitenruimte steeds comfortabeler en completer wordt. Het past ook in een tijd waarin mensen ontsnappen aan de dagelijkse hectiek. Met tuinkamers zorgen mensen voor een extra buitenruimte. Het totale plaatje, met verlichting, verwarming, dichte wanden, zonwering erin, muziekje erbij. Buitenkeuken erin, jacuzzi eronder. Het luxe buitenleven neemt steeds meer een vlucht.”

De doelgroepen voor overkappingen en glazen schuifwanden zijn zeer divers. Van mensen die hun eerste huis kopen tot mensen die van hun oude dag willen genieten. Vanzelfsprekend zijn er ook vele systemen toepasbaar voor de horeca. Dat is de eerder door Van Woensel benoemde ‘balans’ in het assortiment. Vanuit Oss, Rugby en Artern worden uit voorraad de losse elementen geleverd waarmee partners voor hun klanten overkappingen en tuinkamers kunnen ‘mixen en matchen’, afhankelijk van de wensen van de klant. “Een van onze belangrijkste USP’s is dat wij standaardmaten leveren, direct uit voorraad leverbaar. Als het nodig is kan een klant bij wijze van spreken dezelfde dag nog z’n spullen hier op komen halen. De tijd van digitalisering is gekomen, daarin is Deponti echt geprofessionaliseerd de laatste jaren. Uiteraard werken we nog steeds met vaste routes, zodat je als partner precies weet waar je op de route zit.”

Europese groei
De persoonlijke benadering maakt bij Deponti het verschil, benadrukken Van Woensel en Koers. “Als bedrijven groot worden zie je al snel dat alles gedigitaliseerd wordt. Of een bedrijf is klein en familiair, maar dan blijkt vervolgens de automatisering minder professioneel geregeld. Wij hebben best of both worlds. We horen dit vaak van klanten terug. Iedereen heeft het 06 nummer van zijn accountmanager en die kun je elk moment bellen. Die combinatie is best uniek.”

Hoewel de groei hard gegaan is de afgelopen jaren, blijft Deponti in beweging. Ook voor de komende jaren zijn er de nodige plannen en ambities, zoals uitbreiding in Europa. Meer distributiecentra en verkoopkantoren bijvoorbeeld. Te beginnen met Artern (Duitsland) dus, van waaruit het Oosten van Duitsland, Polen, et cetera beleverd kunnen worden. Koers: “Elke land heeft z’n eigen aanpak en obstakels. Kortom, er liggen genoeg uitdagingen in Europa.” En hoe zit het met Nederland? Koers tot besluit: “Daar willen we vooral inzetten op onze bestaande klanten om samen met hen verder te groeien.”
 
 
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2024 - juni | Pagina(s) 28
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
Met hoeveel procent verschilt uw omzet dit jaar van vorig jaar?