Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto
 
Persoonlijkheid, netheid en efficiëntie
 
Dick van Bloemendaal van Dugreja 
In 1989 zette Dick van Bloemendaal zijn eerste stap in de deurenbranche. Zeven jaar later, in 1996, besloot hij zijn eigen bedrijf op te richten in Putten, gericht op de verkoop en installatie van deuren. Maar Dick's ondernemingsgeest bracht hem verder: in 1998 breidde hij zijn activiteiten uit naar zonwering, een sector die inmiddels groter is geworden dan de deuren. Maar zijn motto is: ‘Doe maar gewoon normaal!” 
 
Van Bloemendaal hecht veel waarde aan persoonlijkheid, netheid en efficiëntie. "Ik zorg er altijd voor dat onze monteurs de juiste materialen hebben waarmee ze kunnen werken. We beschikken over alle benodigde middelen om veilig en efficiënt te werken, zoals hoogwerkers en montageliften”, vertelt van Bloemendaal. Met een investering in eigen voertuigen en een nuchtere aanpak, is Dugreja uitgegroeid tot een betrouwbaar bedrijf in de regio. Naast deuren en zonwering biedt het bedrijf ook verandabouw, tuinkamers, screens en buitenjaloezieën aan. Met klanten variërend van particulieren, scholen tot gezondheidsinstellingen in de Gelderse Vallei, is de diversiteit groot. Het bedrijf beschikt over totaal acht bussen, waarvan vijf bussen voor de zonwering en drie bussen voor deuren.  

Werkgebied verkleind  
“Ik wil niet groeien!” Zo’n tien jaar geleden besloot van Bloemendaal niet verder te groeien en zelfs het werkgebied te verkleinen. Dit zorgde voor een hecht team met weinig personeelsverloop. "Monteurs en kantoorpersoneel zijn al jaren werkzaam bij ons en daar zijn we erg blij mee en trots op! Door ons compacte team kunnen we korte communicatielijnen realiseren en zorgen we er samen voor dat het werk leuk blijft," aldus van Bloemendaal. Met een vast team van vijftien mensen is hij tevreden met de huidige situatie en heeft hij totaal geen behoefte aan uitbreiding. 
 
De heren van zonweren
Samen met drie andere ondernemers uit de zonweringsbranche vormt van Bloemendaal de groep "De heren in zonweren". Deze groep, bestaande uit Velota uit Hoofddorp, Laumen uit Heerlen en Voorberg uit Maassluis, spreken twee tot drie keer per jaar met elkaar af om ideeën uit te wisselen en elkaar bij te praten. "Deze bijeenkomsten zijn altijd ontzettend leuk en inspirerend. Mijn collega’s van ‘heren van zonweren’ Velota, Laumen en Voorberg zijn allemaal al een keer benoemd tot ‘Zonvakker van het jaar’, maar ik blijf liever uit de schijnwerpers”, aldus van Bloemendaal. Hij vindt zijn werk dan ook nooit saai en geniet ervan om mooie projecten te realiseren in het midden- en hogere marktsegment. 

Beste tijd ooit
Tijdens de coronapandemie introduceerde Dugreja online videogesprekken, wat hen in staat stelde actief te blijven. "Die tijd was voor ons de beste ooit. Iedereen wilde thuis aan de slag, alles aanpakken of vernieuwen, wat ons enorm creatief maakte," zegt van Bloemendaal. Hoewel het nu rustiger is in het middensegment, blijft de vraag in het hogere segment stabiel. "We zijn in de maanden januari tot en met april druk bezig met het nalopen en onderhouden van meer dan tweeduizend onderhoudscontracten. De maanden daarna beginnen de bestellingen vanzelf weer binnen te stromen voor het voorjaar en de zomer." 

Samenwerken is de sleutel
Dugreja staat bekend om zijn snelle levering en montage, mede dankzij de samenwerking met goede leveranciers en eigen deskundig personeel. "Ik werk graag samen met engineers aan bijzondere projecten, maar het allerbelangrijkste is dat alles netjes moet zijn, van begin tot eind," benadrukt van Bloemendaal. “Goed communiceren met het personeel is essentieel, en met ons compacte team kan ik dat goed managen. Het inmeten bij klanten doen we met z’n tweeen en geven dan een advies op maat," voegt van Bloemendaal toe. “We blijven op de hoogte van alle ontwikkelingen door het bezoeken van beurzen, overleg met ‘De heren in zonweren' en door alle nieuwe trends te blijven volgen via vakbladen zoals Zonvak Magazine. We hebben een creatieve geest en staan altijd open voor nieuwe ideeën”, aldus van Bloemendaal. 
 
Nieuwe opvolger  
Per 1 september 2023 is Ramon (23), de zoon van Bloemendaal, in vaste dienst gekomen. "Na zijn studie tot fysiotherapeut besloot hij toch om bij Dugreja te willen werken. De komende vijf jaar gaan we kijken en vooral aan het werk om te kijken of hij het bedrijf op termijn kan overnemen," vertelt van Bloemendaal. "Ik wil hem klaarstomen voor de overname, zodat ik op den duur zelf minder kan gaan werken. Dit vereist tijd en goede gesprekken, omdat het ook best veel vraagt van je privéleven. Ik hoop dat Ramon op den duur minder tijd hoeft te investeren dan ik heb gedaan. Mijn hobby is mijn werk, maar daar kun je je volledig in verliezen als je niet oppast. Maar ik gun Ramon deze kans en we gaan kijken hoe het in toekomst uitpakt. Tot die tijd pionieren we lekker verder." 
 

 

 
 
 
 
 
 
Zonvak Magazine | 2024 - juni | Pagina(s) 10
 
Relevante publicaties
Deze pagina printen
Maak een PDF bestand van dit artikel
Vertaal via Google
Uw mening
Met hoeveel procent verschilt uw omzet dit jaar van vorig jaar?