Liebherr: 70 jaar divisie koelen en vriezen
Jeffrey Nicolaï over Liebherr
Hans Liebherr richtte in 1949 het familiebedrijf Liebherr op met de bouw van een mobiele hijskraan. Wat begon als een bescheiden onderneming, groeide uit tot ongeveer 140 bedrijven. Deze groei was het resultaat van uitdagingen en kansen die ze onderweg tegenkwamen. Inmiddels staat de derde generatie aan het roer en heeft Liebherr wereldwijd meer dan 53.000 werknemers in dienst. Wij brachten een bezoek aan de Liebherr showroom in Uithoorn en gingen in gesprek met Jeffrey Nicolaï, 33 jaar geleden begonnen in de keukenbranche en inmiddels tien jaar werkzaam als salesmanager bij Liebherr.
De productie van Liebherr witgoed begon in 1954 in de fabriek in Ochsenhausen, Duitsland, waar de eerste koelkasten van de band rolden. Sindsdien heeft Liebherr zijn positie in de markt voor koel- en vriesapparatuur voortdurend versterkt en blijft het bedrijf wereldwijd toonaangevend in diverse industriële sectoren. Nicolaï vertelt: “Liebherr heeft zijn expertise uitgebreid naar diverse sectoren, waaronder bouwtechniek, maritieme hijskranen, de mining industrie en koeling en vriezen. In het koel- en vriessegment produceren we meer dan twee miljoen koel-vriesapparaten per jaar. De productie voor Europa vindt plaats in drie verschillende fabrieken in Duitsland, Oostenrijk en Bulgarije.”
Overname Liebherr
Op 1 januari 2023 is er een belangrijke verandering doorgevoerd bij Liebherr in Nederland. Voorheen opereerden ze onder de naam Buram Elektro, dat sinds 1955 als zelfstandig importeur van Liebherr in Nederland fungeerde. Met de overname door Liebherr zelf, is er organisatorisch weinig veranderd binnen het bedrijf en blijft de distributie zoals voorheen. Sinds de overname hebben ze meer interactie met het hoofdkantoor, wat ze in staat stelt nog beter in te spelen op de behoeften van de klanten.
Nicolaï: “Liebherr is en blijft een echte specialist in koelen en vriezen. In tegenstelling tot totaalaanbieders richten wij ons op een specifiek onderdeel van de keuken. Onze strategie is gericht op specialisatie en focus. We streven ernaar om de productie 100% in eigen beheer te houden. Dit stelt ons in staat om de hoogste kwaliteit en innovatie te garanderen in alles wat we doen.”
Liebherr showroom
Met een rondje door de showroom in Uithoorn wordt al snel duidelijk dat de apparaten van Liebherr niet zomaar apparaten zijn. Elk product heeft unieke specificaties. Van vrijstaande koel-vriescombinaties tot aan prachtige inbouw opties. Liebherr biedt een breed scala aan producten, waaronder vrijstaande apparaten, in- en onderbouwapparaten, professionele flessenkoelkasten, wijnklimaatkasten, humidors, laboratoriumkasten en gastronormkasten. In totaal zijn er in Uithoorn vijftig medewerkers werkzaam en het commerciële buitendienstteam bestaat uit acht personen, terwijl drie medewerkers zich specifiek richten op het keukenkanaal. Daarnaast hebben ze een team van twaalf servicetechnici die consumenten bezoeken om hen te voorzien van service en ondersteuning. Nicolaï: ”We ontvangen regelmatig retailers om onze 500 verschillende modellen koel- en vrieskasten, wijnklimaatkasten en professionele apparaten te laten zien. Daarnaast ontvangen we ongeveer twintig consumenten per week, op afspraak, die hier inspiratie opdoen voor hun volgende aankoop. We verkopen bewust niet rechtstreeks aan consumenten; ons belangrijkste verkoopkanaal is de specialist in de vakhandel. Onze focus ligt nog steeds op het B2B-segment, waarbij we trouw blijven aan onze bestaande strategie. De specialist is en blijft een belangrijke partner voor ons, samen met de logistiek.”
Innovatie en ontwikkeling
Bij Liebherr staat duurzaamheid hoog in het vaandel en daarom ontwikkelen ze apparaten met focus op dit aspect. "Onze apparaten zijn extreem zuinig, met veel modellen in de hoogste energieklasse A. Bij Liebherr combineren we innovatie en duurzaamheid om de beste oplossingen voor onze klanten te bieden. Elk apparaat wordt uitvoerig getest in onze eigen fabriek; we voeren zelf de kwaliteitscontroles uit en doen geen steekproeven. Dit is uniek in ons concept en garandeert de hoogste kwaliteit voor elk product. Zo zorgen we ervoor dat onze apparaten voldoen aan de hoogste kwaliteitsnormen in zowel de particuliere als de professionele sector. We streven ernaar om continu aan de wensen van consumenten te voldoen, en dit doen we door middel van grondig marktonderzoek en het verzamelen van waardevolle inzichten via onze buitendienstmedewerkers, die direct contact hebben met onze klanten.
Zo bieden we bijvoorbeeld ook mooie tools aan, zoals de gratis SmartDevice-app. Met deze app ben je altijd verbonden met je koelkast of vriezer, bedien je alle functies gemakkelijk vanaf elke plek, ben je altijd op de hoogte van de actuele status van je apparaat en vind je bijvoorbeeld geschikte accessoires voor je koelkast. Bovendien ontvang je belangrijke meldingen direct op je smartphone en geniet je van nog meer gemak in het dagelijkse leven. AutoDoor is een ideale feature voor de greeploze keuken. Het betekent dat de deur van de koelkast of diepvriezer minimaal negentig graden opengaat door simpelweg twee keer op de deur te tikken. Na een vooraf ingestelde (korte) tijd gaat de deur dan automatisch weer dicht. De connectie met Google Home en Alexa laat bovendien voice control toe maar ook het traditioneel handmatig openen en sluiten blijft uiteraard mogelijk.”
BioFresh versheidstechnologie
Als specialist op het gebied van koel- en vriesapparatuur heeft Liebherr in 1996 de BioFresh-versheidstechnologie ontwikkeld, met als doel elke dag ondersteuning te bieden bij het optimaal bewaren van voedingsmiddelen en een bewuste levensstijl. “BioFresh houdt producten vers bij een temperatuur van net boven de 0 graden Celsius en een optimale luchtvochtigheid. We verlengen de houdbaarheid van voedingsmiddelen door gebruik te maken van verschillende klimaatzones. Hierdoor blijft voedsel tot drie keer langer vers en wordt voedselverspilling verminderd, waardoor je tot € 130,- per jaar bespaart en het milieu een handje helpt”, aldus Nicolaï.
8 jaar fabrieksgarantie
“We begrijpen dat consumenten zekerheid en garantie willen, en daarom bieden wij uitgebreide garanties van acht jaar op onze huishoudelijke producten. Dit betekent dat consumenten, bovenop de fabrieksgarantie, van het derde tot en met het achtste jaar na aankoopdatum garantie ontvangt op alle onderdelen en arbeidsloon en geen voorrijkosten betaald. Het enige wat je hiervoor moet doen is het apparaat binnen 6 maanden na aanschaf kosteloos registreren. Op deze manier blijven we inspelen op de behoeften van de markt en garanderen we de hoogste tevredenheid bij onze klanten. We willen de specialist blijven voor iedereen!”
Positie in de markt versterken
“De verhouding tussen vrijstaande en inbouwapparaten in ons aanbod weerspiegelt de focus: hoewel we vrijstaande apparaten aanbieden, ligt een aanzienlijk deel van ons assortiment bij de inbouwapparatuur. We bezoeken jaarlijks tussen de 700 en 750 klanten, waarbij we ons richten op het inbouwsegment. Binnen het inbouwkanaal verwachten we de komende jaren nog te kunnen winnen. Liebherr wordt voornamelijk verkocht door specialisten, en we blijven investeren in deze relaties om onze positie in de markt verder te versterken. We zijn trots op de flexibiliteit, de acht jaar fabrieksgarantie, de energiezuinigheid en duurzaamheid van onze apparaten. We zien de toekomst dan ook vol vertrouwen tegemoet!”
© 2024
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties