Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
 
“Wij willen een binnenkeuken maken voor buiten”
 
Christiaan Morren, COOXS:
In april stonden ze met hun nieuwste buitenkeuken op misschien wel het mooiste plekje in Milaan: op de rooftop van Masterly, vol uitkijkend op het Piazza Duomo en de fraaie Dom zelf. “Een mijlpaal”, noemt Christiaan Morren, (mede)eigenaar van COOXS hun eerste deelname aan Salone del Mobile. Inmiddels zijn hij en compagnon Gerard Jansen terug in Kootwijkerbroek, waar de bijzondere, high end buitenkeukens worden gemaakt. KIM• nam een er een kijkje en sprak met Morren over het ontstaan en de ambities van COOXS. “Onze visie vanaf dag één is: : wij willen een binnenkeuken voor buiten maken.”
 
Ze leerden elkaar kennen in Barneveld, waar ze voor hetzelfde bedrijf werkten. Gerard Jansen voor tuinkamer-specialist Van van Ee, Christiaan Morren voor zusterbedrijf LuxxOut, leverancier van luxe zonwering. Het was Gerard die zag hoe de markt voor buitenleven zich steeds verder ontwikkelde en met het idee voor COOXS kwam. “Toen wij 5,5 jaar geleden begonnen, bestond de outdoor branche überhaupt nog niet zoals we die nu kennen. Het was nog heel pril. Je zag de trend waarbij het leven zich van binnen naar buiten verplaatste steeds duidelijker, op het gebied van meubilair met name, maar op keukengebied was er niet veel. Gerard miste dat in de markt en bedacht vervolgens dat hij zelf iets wilde gaan maken”, blikt Morren terug. Het plan, geboren vanuit design oogpunt, lag klaar. Het was 2019. Christiaan bood collega Gerard aan eens vrijblijvend met elkaar te sparren over zijn ideeën, mocht hij daar behoefte aan hebben. “Niet met de insteek mee te willen doen overigens. Dat ontstond pas later. Iemand anders opperde of het niet iets zou zijn om samen op te pakken en van het één kwam het ander. Ik geloofde vanaf het begin helemaal in Gerards’ idee, samen zijn we zijn plannen verder gaan ontwikkelen en vervolgens echt aan de slag gegaan.”

Van een naar honderden
Het eerste jaar was pittig. Het duurde vier maanden voor ze van hun eerste showmodel daadwerkelijk een buitenkeuken voor een klant mochten maken. Morren vertelt: “We praten over een serieuze investering; hoe gaan we dat verkopen, dat is ons in het begin regelmatig door het hoofd geschoten. Onze eerste klant heeft ons heel veel vertrouwen gegeven. Hij vond het fantastisch wat wij met COOXS deden, het was precies wat hij zocht, maar nog nergens had gevonden. Toen hij ons showmodel zag was hij verkocht, wilde het zelfs nóg luxer, dingen toevoegen. Die eerste opdracht was dus meteen een hele forse, terwijl de klant wist dat we het kunstje nooit eerder gedaan hadden. Maar het heeft heel goed uitgepakt, onze klant was tevreden en blij. Missie geslaagd dus, en dan heb je een referentieproject.”
 
Toen de eerste buitenkeuken een feit was, groeide COOXS gestaag. Van een paar projecten in het eerste jaar naar een doorlopende stroom projecten anno 2024. “Inmiddels hebben we honderden buitenkeukens mogen maken. Gerard heeft dus een vooruitziende blik gehad en zijn voorspelling dat de luxe buitenkeuken een trend zou worden, blijkt te kloppen. We zien inmiddels dat er, nadat we de eerste jaren het alleenrecht in deze markt hadden, ook andere partijen instappen. Maar bijna iedereen doet het ‘erbij’. Onze ervaring is dat er vaak veel te makkelijk over gedacht wordt. Een buitenkeuken verkopen, dat kunnen er genoeg, maar daarmee ben je er niet. Wij doen letterlijk alles in eigen beheer, zowel aan de voor- als aan de achterkant. Op dit niveau, met deze kwaliteit, is dat van wezenlijk belang. COOXS is nog steeds uniek in de manier waarop wij werken, met inmiddels een team van zeven mensen en ruim vijf jaar ervaring op de teller.” Overigens vinden Morren en Jansen het vooral een goede ontwikkeling dat er tegenwoordig ook andere aanbieders op ‘hun’ markt zijn. “Laten we vooral met z’n allen herrie maken. We zouden graag zien dat er ook bij andere partijen meer innovatie ontstaat. Als we allemaal in exact dezelfde vijver vissen, dan zorgt dat niet voor groei. Maar als iedereen het op zijn eigen unieke manier doet, dan maak je met elkaar de vijver groter.”

Alles zelf uitvinden
Even terug naar het begin. “Het heeft zo’n twee jaar geduurd voor we echt voet aan de grond kregen. Het was een kwestie van een lange adem. Als je iets nieuws bedenkt, bestaat die markt natuurlijk nog niet, die moet je zelf creëeren. Wij geloofden echt in ons product. Dat moet natuurlijk ook, want in eerste instantie betekende het privé een periode alle riemen aantrekken, al het spaargeld erin en elke verdiende euro weer investeren in het bedrijf. Voor je echt op stoom komt, dat duurt even. We hadden een lijstje met wensen, dat moest allemaal stap voor stap, want we wilden absoluut geen concessies doen aan kwaliteit. Omdat wat wij doen nog niet bestond, moet je bovendien alles zelf engineeren en uitvinden. Scharnieren, geleiders, die waren er niet specifiek voor buiten. Materiaal dat niet roest, ook niet als de buitenkeuken het hele jaar, in weer en wind, buiten staat. Wij wilden niet inleveren op kwaliteit, dus daar hebben we zeker in het begin heel veel aandacht aan besteed.”
 
De buitenkeukens die COOXS maakt zijn van hoogwaardige kwaliteit en zodanig gemaakt dat ze, ook zonder terrasoverkapping, altijd buiten kunnen staan. “Onze visie vanaf dag één is: een binnenkeuken voor buiten maken. De keuken is het middelpunt in huis, dat willen wij ook naar buiten brengen. Natuurlijk om buiten heerlijk te koken en te eten met vrienden en familie op mooie dagen, maar ook op dagen dat je je buitenkeuken niet gebruikt, moet het een parel in de tuin zijn. Wij vinden dat je altijd tegen iets moois aan moet kijken, zonder hoes eromheen dus. Daarom gebruikt COOXS uitsluitend materialen die outdoor-proof zijn. Onze keukens kunnen 365 dagen per jaar buiten staan, ook als het stormt, regent of hagelt.”

Outdoor proof 
Een buitenkeuken van COOXS bestaat volledig uit aluminium, met outdoor proof hang- en sluitwerk. “We werken veel met Dekton voor het werkblad. Qua kleur wordt alles gepoedercoat en zijn er talloze mogelijkheden. Alles is maatwerk, we stemmen elk ontwerp specifiek af op de wensen en eisen van klanten. Vervolgens wordt alles hier allemaal in huis gemaakt en afgewerkt en dan door onze eigen monteurs bij de klant geïnstalleerd.” Het team telt inmiddels zeven mensen; projectleider, marketeer, een engineer, administratie, monteurs en assemblage. “We doen heel veel werk aan de voorkant, zorgen dat alles klopt en getackeld is. We leveren aan het hoge segment, onze doelgroep is heel leuk en boeiend, maar niet altijd makkelijk. Mensen hebben hoge eisen en verwachtingen, zijn veel gewend. Die klanten willen geen gezeur, alles moet perfect geregeld zijn. Doordat onze klanten een hoge standaard hebben, is het een uitdaging om dat te evenaren of te overtreffen. Ons team is daar helemaal op ingericht. In communicatie, de klant op de hoogte houden, het serviceniveau. Het gaat niet alleen om een fantastische buitenkeuken leveren, maar zeker ook om alles daaromheen.”
 
Mensen blij maken
Het eerste jaar werkten Jansen en Morren vanuit huis, het tweede jaar vanuit een schuur met werkplaats tegenover het ouderlijk huis van Morrens’ ouders en een showmodel dat werd gepresenteerd bij oud-werkgever Van van Ee in Ede. In jaar drie was het tijd voor een eigen locatie in Kootwijkerbroek, waar COOXS behalve kantoor, ook een showlocatie heeft en waar alle productie plaatsvindt. “We hoeven niet heel groot te worden, maar we willen wel de beste in deze markt zijn en blijven”, aldus Christiaan Morren. “Liefst met een compact hecht team waar we heel mooie dingen mee kunnen realiseren. Wij zullen nooit de massa opzoeken, maar blijven focus houden op het topsegment.”
 
COOXS ging van start in 2019, een jaar later was er corona. De twee prille ondernemers “schrokken zich wild”, maar zoals voor zoveel bedrijven in het segment ‘huis en tuin’ pakte ook voor hen deze periode goed uit. “Mensen gingen vakantie thuisvieren, outdoor leven werd steeds luxer, dat heeft zeker geholpen.” Morren vertelt verder: “Wij komen op de meest unieke plekken, onze buitenkeukens zitten echt in het top segment. We willen iedereen bedienen, maar zullen nooit concessies doen aan kwaliteit; onze materialen zijn kostbaar, dus dat kost geld. Onze passie is mensen blij maken.” Dat laatste lukt eigenlijk altijd. “Wij komen bij mensen waar ofwel de tuin klaar is en dan de buitenkeuken geplaatst wordt, óf we zijn betrokken vanaf start bouw van een woning of tuin. Dan zijn mensen op een gegeven moment alle activiteiten wel beu en willen ze gewoon genieten. Als wij dan, liefst als laatste, komen met de buitenkeuken, dan staat alles binnen een, hooguit twee dagen en kunnen ze bij wijze van spreken dezelfde dag al lekker buiten koken en eten. Wij laten mensen altijd met een goed gevoel achter. Heel fijn is dat.”
 
Samenwerking
COOXS levert direct aan de consument. “We willen niet op grote schaal aan bijvoorbeeld de vakhandel leveren, maar we staan zeker wel open voor samenwerkingen. We willen zelf de controle houden over de service en het gevoel dat COOXS uitstraalt. Maar als een keukenspecialist bijvoorbeeld een klant heeft die binnen en buiten wil samen laten smelten, dan kunnen wij heel goed een buitenkeuken maken die perfect aansluit bij binnen, in materiaal en kleur.” Hij licht toe: “De buiten- en binnenkeuken lijken heel erg op elkaar, maar eigenlijk is niks hetzelfde. Outdoor keukens is een andere wereld. Je hebt te maken met wind, vocht, zon, storm. Buiten heb je niet per definitie een vlakke ondergrond of wandjes. En je werkt met compleet andere materialen; Dekton is Dekton, maar er zit een groot verschil in de voorbereiding om het buiten te kunnen gebruiken. Outdoor keuken is echt specialisme. Als je naar het tuincentrum gaat en je vraagt om een buitenkeuken, dan verwijzen ze je dan naar een bbq met een meubeltje eromheen, bij ons is het zoveel meer. Het is echt een buitenkeuken met alles wat je ook binnen hebt.”
 
Een koelkast, outdoor kookpitten – speciaal voor COOXS ontwikkeld door PITT cooking, met wie Morren en Jansen al jaren een samenwerking hebben -, een vriezer, ijsblokjesmachine, fraai werkblad, soft close meubilair, een wijnkoelkast. Het enige dat vooralsnog ontbreekt zijn een combi-oven en een vaatwasser. “In Amerika hebben ze al een outdoor vaatwasser, maar deze is niet goedgekeurd voor Europa. We krijgen de vraag wel vaak. Zodra er een goede optie  is, kunnen we die in tig projecten wegzetten.”
Er is dus nog best wat te ontwikkelen. Hierover zegt Morren: “Wij gaan zelf geen apparatuur ontwikkelen. Wij zijn goed in keukens en zoeken daar betrouwbare leveranciers voor apparatuur bij. Inmiddels hebben we een aantal hele fijne samenwerkingen, waar we overigens hoge eisen aan stellen. Als er een keer iets is, moet dat snel en goed opgelost worden. Dat verwachten onze klanten van ons en dat verwachten wij van onze partners. We kunnen geen concessies doen. Dat is soms best een uitdaging, maar wij kunnen geen beloftes doen die we niet kunnen waarmaken.”
 
Europese uitrol
Gevraagd naar de plannen voor de volgende vijf jaar, zegt Morren: “Het belangrijkste is dat we de visie die we hebben willen doorzetten. Met een focus op Nederland, hoewel wij harder willen groeien dan de markt groeit. Het is nog altijd een prille markt. Vanaf dag één krijgen we veel vraag vanuit het buitenland, omdat we iets unieks doen. Die vraag hebben we altijd afgehouden; als we iets doen, willen we het goed doen, voor het buitenland alles regelen en organiseren, zoals transport en montage, dat vraagt meer. Maar sinds vorig jaar geven we hier meer ruimte aan. We werken nu met aantal partners in het buitenland, onder meer in Zwitserland, Engeland en België en we zijn met diverse partijen in gesprek. We zijn dus volop bezig met een Europese uitrol, waarbij we allereerst focussen op Noord Europa, de Scandinavische landen, de designlanden bij uitstek. Een nieuwe fase dus, die we ingaan. En ondertussen blijven we natuurlijk lekker doorbouwen in Nederland.”

Positieve energie 
In april stond COOXS zogezegd met hun nieuwste buitenkeuken in Milaan. De eerste keer, maar ongetwijfeld niet voor het laatst. “We gingen er heen voor de exposure, het vergroten van onze naamsbekendheid, voor de contacten en het zoeken van partners voor samenwerking. Dat laatste is gelukt en daar zijn we heel blij mee.” Samenwerkingen zoeken is iets wat Morren en Jansen sowieso graag doen. “Wij vinden het leuk om mensen blij te maken. Dat is ons doel vanaf dag één. Als je dat samen met anderen kunt doen en elkaar kunt versterken, dan vinden wij dat heel mooi. Daar staan we dus zeker voor open. Wel heel belangrijk: een samenwerking moet leuk zijn, win win, wij willen er positieve energie van krijgen. Voor ons is de uitdaging niet, hoe krijgen we de markt, maar hoe krijgen we de markt groter.”
 
 

 
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2024 - juni | Pagina(s) 34
 
Relevante publicaties