Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
 
“Niet alleen mooi aan de buitenkant, maar zeker ook van binnen”
 
Zonvakker van het Jaar 2024: Ambiance Goes
Ambiance Goes & Deurtotaal is Zonvakker van het Jaar 2024. Tijdens de Branchedag Zonwering op 18 maart jl. werd bekendgemaakt dat zij dit jaar de titel meenemen naar Goes. Trots en blij zijn ze, vader Eddy, moeder Sonja en zoons Eduard en Raymon Hillebrand, die met elkaar het Zeeuwse zonweringsbedrijf runnen. ZVM• sprak ze een paar weken na het winnen van de titel. “We hebben hele dagen taart moeten eten.”
 
Pas op het moment dat ze op het podium in Spant Bussum stond, begonnen haar knieën te knikken, blikt Sonja Hillebrand terug. Tot die tijd had ze geen moment last van zenuwen, maar luisterend naar de woorden over hun bedrijf én mede-finalisten Van van Ee en Vitrona sloeg de twijfel toe. “Er werden ook zoveel goede dingen over de anderen gezegd, ineens dacht ik: wij gaan het niet worden.” De blijdschap was groot toen dat wel het geval bleek te zijn. Niet alleen bij de familie Hillebrand, ook bij het team, dat met z’n allen meegekomen was voor de uitreiking in Bussum. Duidelijk herkenbaar waren ze, allemaal in een sweater met het Zonvakker van het Jaar logo op de rug. Op dat moment nog met het woordje ‘finalist’ erboven; inmiddels zijn de truien aangepast, van finalist naar winnaar, zodat iedereen kan zien dat Ambiance Goes dé zonvakker van het jaar is. “Met onze sweaters wilden we laten zien dat we een team zijn. En een voorschotje op de winst manifesteren”, klinkt het lachend. “Sommigen vroegen of we al wisten dat we gingen winnen. Natuurlijk niet, maar we wilden wel van het positieve uitgaan.” Eddy vult aan: “Iedereen was erbij, we hebben er echt een teamdag van gemaakt. Onze monteurs hebben er ook volop van genoten.”

Prachtige familiebedrijven
De foto, gemaakt op het podium nadat de winnaar bekend was gemaakt, hangt uitvergroot op kantoor. In de dagen na de branchedag werd het zonweringbedrijf in Goes overspoeld met reacties en attenties. “We hebben zeker een stuk of tien taarten gehad, en heel veel bloemen, appjes, berichten op Facebook en Linkedin. Van collega’s, ook van mede-finalist Vitrona – heel sportief en attent – en van leveranciers. Heel leuk”, blikt Eddy terug.

Even terug naar de branchedag zonwering en de uitreiking van de Zonvakker-award die dag. Voor Ambiance Goes was het de eerste keer dat zij genomineerd werden, Vitrona Zonwering en Terrasoverkappingen nam de titel al eerder mee naar huis én werd tijdens de vorige verkiezing tweede achter winnaar Frank Laumen. Ook Van Van Ee werd al eens Zonvakker van het Jaar, toen nog als Jumbo Barneveld. De drie familiebedrijven waren er alle drie op gebrand de titel mee naar huis te nemen. “Er staan hier drie prachtige familiebedrijven die stuk voor de stuk de blik duidelijk in de vooruit hebben”, sprak Daniella Elshof, hoofdredacteur Zonvak Magazine namens de jury, die naast haar dit keer bestond uit vorig winnaar Frank Laumen en Jos Stoit, eigenaar Guillaume Janssen, maar deel van de jury vanuit zijn rol als voorzitter van VeRoFaLe, de Vereniging Romazo Fabrikanten en Leveranciers, die ook verantwoordelijk was voor de organisatie van de branchedag. “Zeer onderscheidend als het gaat om ondernemerschap, expansiedrift en marketing. Vernieuwend, met een goede en duidelijke bedrijfsvoering. Wanneer er keuzes worden gemaakt, dan wordt deze ook gehanteerd en wordt daar niet of weinig van afgeweken. Mooie producten, goed en deskundig personeel. Ze zeggen wat ze doen, en doen wat ze zeggen. Het zijn echte zonweerders al sinds 1979 met liefde voor het vak en vooruitstrevend naar de toekomst toe.” Een paar van de argumenten van stemmers vanuit de branche voor Vitrona. Klanten noemden over dit zonweringsbedrijf hun snelle en goede communicatie, het vriendelijke personeel met kennis van zaken, de mooie producten, levering volgens afspraak en het feit dat àls er een keer problemen zijn, deze direct opgelost worden.” Over Van Van Ee werd onder meer gezegd: een uniek bedrijf met duidelijke ideeën over de toekomst. Al jaren toonaangevend. Kwaliteit, prachtige producten, met name dat werd vele malen genoemd door de stemmers. ‘Jullie vakmanschap en gevoel voor design wordt zeer gewaardeerd.’ Ook werd er gezegd: Van Van Ee loopt altijd een stap voor. Ze hebben veel kennis in huis en er wordt altijd volop meegedacht over de wensen van de klant. ‘Alles moet perfect zijn, ze zijn niet snel tevreden’, benoemde een klant.

Gewoon heel aardig
Woorden die gebruikt werden voor Ambiance Goes waren: ‘Eerlijk, kennis en visie, topshowroom, betrouwbaar, klantvriendelijk’. De afgelopen jaren maakte het bedrijf een enorme ontwikkeling door, met de verhuizing naar een nieuwe locatie, een fraaie nieuwe showroom en de jonge generatie Hillebrand aan boord. Een bedrijf met passie en vakmanschap. Ze gaan verder waar een ander stopt. En, dat werd vele malen genoemd, een zonweringsspecialist die zich behalve voor zijn eigen bedrijf ook sterk inzet voor de gehele branche. Klanten zeiden over Ambiance Goes onder meer dat het ‘gewoon een heel fijn bedrijf’ is. “ze zijn gewoon heel aardig”, schreef iemand. Een can-do mentaliteit, ze denken en werken altijd mee aan de best mogelijke oplossingen.

Behalve stemmen uit de branche, van collega’s, leveranciers en fabrikanten, speelde ook de stem van de jury, die de drie bedrijven in de maand voor de branchedag bezocht, een rol. Zij beoordeelden de zonweringspecialisten op onderwerpen als: showroom, klantgerichtheid, marketing, aftersales, ondernemerschap en toekomstgerichtheid. Ook tevreden klanten wisten hun weg naar de stembus te vinden. Benadrukt dient echter te worden dat, hoewel hun stem zeker gewogen wordt, deze niet zo zwaar telt als die van de branche en de jury. Een keuze maken uit drie prachtige bedrijven, die in feite stuk voor stuk een mooie en terechte winnaar zouden zijn, is niet eenvoudig. Maar zoals clichés nou eenmaal vaak waar zijn, kon er ook in 2024 maar één de winnaar zijn en dat werd dus Ambiance Goes & Deurtotaal. “Ik had het verwacht”, geeft Raymon Hillebrand toe, overtuigd van de kracht van hun eigen zonweringsbedrijf. “Waarom ik denk dat wij de Zonvakker van het Jaar geworden zijn? Dat is denk ik een combinatie van alles; hoe het bedrijf in elkaar zit, de samenwerking onderling, met klanten, naar wie we altijd goed luisteren, de team spirit. Maar ook de presentatie van onze showroom. En hoe ver wij gaan voor onze klanten. Beperk je je tot het standaard zonnescherm ophangen, of kijk je verder, bied je het complete plaatje.” Dat hij samen met Eduard als tweede generatie samenwerkt in het bedrijf mét zijn ouders, ziet hij ook als een belangrijke plus. “De combinatie van generaties werkt goed. Een familiebedrijf is sowieso iets moois, niet elke tweede generatie staat ervoor open ouders op te volgen, en er zijn ook genoeg ouders die een overdracht aan kinderen niet zien zitten en liever verkopen aan een derde partij. Als het, zoals bij ons, wel werkt, dan is dat heel mooi. Het is wel belangrijk dat de tweede generatie ook de kans krijgt zijn eigen stempel te drukken. Wij mochten hier op een rijdende trein stappen, maar in deze fase doen het echt met z’n vieren. Het bedrijf wordt door onze ouders niet koud overgedragen.”

Eigen identiteit en karakter
Op de vraag wat Ambiance Goes tot Zonvakker van het jaar maakt, vult Sonja aan: “Het werd al uitgebreid in het juryrapport gezegd. Het is alles bij elkaar. De showroom, de uitstraling, het team, alle punten moeten kloppen. Het gaat niet alleen om producten verkopen, het moet meer zijn dan dat. En ook belangrijk: je moet niet naar anderen kijken en kopiëren, maar echt uitgaan van eigen kracht en je eigen expertise. Dat doen wij al 27 jaar. Je kunt natuurlijk leren van, of je laten inspireren door collega’s, maar het is heel belangrijk je eigen karakter en identiteit binnen je bedrijf te hebben. Niet alleen mooi zijn aan de buitenkant, maar zeker ook van binnen.”

De belangrijkste karaktereigenschap van Ambiance Goes? “Heel consequent zijn en altijd doorgaan”, aldus de familie Hillebrand. “Wij geven nooit op, ook niet als het een keer tegenzit. Oplossingsgericht werken, dat zit echt in ons DNA. Plus de teamspirit en het contact onderling. Als er bij iemand wat is, nemen we elkaars werk over, er is begrip voor elkaar, we staan er voor elkaar.” Gelijkwaardigheid is er ook. “Geen eilandjes in het bedrijf en, letterlijk, geen drempels naar ons, wij zitten gewoon tussen de medewerkers. We hebben geen directiekantoor, er zijn überhaupt geen deuren. Iedereen zit bij elkaar.”

Aandacht
Dat ze de titel Zonvakker van het Jaar 2024 mee naar Goes mochten nemen, voelt als een eer en is iets waar ze trots op zijn. Inmiddels zijn de stickers op de bussen van de monteurs en op de ramen van de showroom bevestigd. “En we communiceren het op social media en in elke brief en mail die we naar klanten sturen. We zetten het zeker in”, vertelt Raymon.

Tot slot willen we van de winnaar van de Zonvakker van het jaar-titel graag weten of zij nog tips of adviezen hebben voor collega-ondernemers. Het antwoord van de Hillebrands’: “Kijk niet alleen naar omzet; resultaat boek je door ook aandacht te geven aan je medewerkers. Het zijn mensen, geen producten. Als je voor je mensen staat, gaan ze ook voor jou en het bedrijf. En samen zorg je voor het succes.”
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2024 - april | Pagina(s) 12
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties