Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Verfmaat opent deuren in Apeldoorn
 
Nieuwe verfformule
In Apeldoorn, onder hetzelfde dak als KW Wonen, opende op 2 november de eerste Verfmaat van ons land haar deuren. “De goedkoopste verfwinkel van Nederland”, zo laat de organisatie weten. De mens achter de organisatie: Hans Hortensius, eveneens de drijvende kracht achter KlusWijs BV en KW Wonen organisatie. KWM• nam een kijkje in Apeldoorn op de dag van de opening.
 
Met Verfmaat hoopt Hortensius een revolutie teweeg te brengen in de wereld van verfproducten.
Hans Hortensius: “Bij Verfmaat hebben we drie speerpunten. Ten eerste bieden we altijd de laagste prijsgarantie. Is de verf ergens anders goedkoper? Dan passen wij direct onze prijs aan.” Tegelijkertijd is Verfmaat meer dan een ‘prijsstunter’. “We hebben hier drie professionele mengmachines, waardoor we alle verfmerken, onder andere Wijzonol, Sigma, Histor, Sikkens en Flexa kunnen mengen. Het resultaat? Wij mengen meer dan 100.000 kleuren, zodat de consument én de professional altid de kleur vinden die past.” Scherpe prijzen dus, een breed assortiment - met verf in alle prijsranges -, maar daarnaast ook “kennis en vakmanschap”. Hortensius vertelt: “Ondanks dat we de goedkoopste zijn, leveren we niet in op deskundigheid. Sterker nog, achter de verfbalie staan enthousiaste specialisten met jarenlange ervaring. We kunnen iedereen daardoor zeer goed adviseren. Zo helpen we zowel de doe-het-zelver als de professionele schilder!”

Compleetheid en aantrekkelijkheid
Verfmaat heeft een uitgebreid assortiment verfproducten, variërend van muurverf tot lakken en beitsen, evenals alle benodigde gereedschappen en accessoires. De winkel is te vinden op de Woonboulevard Apeldoorn, onder hetzelfde dak als KW Wonen, de (enige) eigen winkel van de organisatie. Ze delen dus een gezamenlijke ingang. Het idee voor Verfmaat ontstond in het hoofd van Hortensius al jaren geleden. “Toen destijds DMG, met Verf en Wand en Decohome, versnipperd raakte, ontstond bij mij al het idee dat het heel mooi zou kunnen zijn een nieuw concept voor deze ondernemers te ontwikkelen op het gebied van de verf- en behang speciaalzaak. Toen was de markt toch wel een andere dan vandaag de dag, dat is toen niet van de grond gekomen. Maar uiteindelijk bleef het idee wel altijd in mijn gedachten hangen. We zijn inmiddels de nodige jaren verder en je ziet dat die markt ondertussen enorm veranderd is, waarbij je ziet dat met name verf als trafficmaker voor bouwmarkten toch een groep is die steeds meer verspreid raakt over andere kanalen. Er zijn steeds meer, ook offline, winkels die met een ander prijsimago veel van de markt weghalen, ook buiten onze branche, denk aan een winkel als Action. En je hebt de webshops, waar er heel veel van zijn tegenwoordig. Dan kun je erbij blijven zitten en kijken waar het schip strandt, maar zo zitten wij niet in elkaar. Wij houden van uitdagingen, van ondernemen, waardoor het idee van toen toch weer naar boven is gekomen en we hebben bedacht: als we het nou eens ander doen dan ieder ander in de markt? Met een ongelooflijk breed scala aan producten, met de topmerken, niet alleen in de professionele kwaliteit, maar ook in de doehetzelf-kwaliteit. We hebben alles, van instap tot de absolute high end topkwaliteit, en we bieden die consument niet alleen het duurdere non-paint, maar ook het goedkopere. Daarbij komt het feit dat de prijsverschillen veel te groot worden om nog te overbruggen met een goed verkoopgesprek; als je elders 30, 40 procent minder betaald, dan krijg je zo’n gat niet meer dichtgepraat. Dan accepteren wij het feit dat we minder marge gaan draaien op verf, maar door de compleetheid en de aantrekkelijkheid van het assortiment, zijn wij ervan overtuigd dat we uiteindelijk de kassabonaanslag op een behoorlijk niveau krijgen. Wij hebben daar alle vertrouwen in!”

Learnings
In Apeldoorn is KW Wonen gestopt met de verkoop van grote meubelen; omdat de winkel op de woonboulevard zit met veel andere aanbieders om zich heen, was dat geen hele grote aderlating. Bovendien, zegt Hortensius: “Meubelen zijn heel leuk, maar kosten ook veel ruimte en de verkoop is toch beperkt. De vrijgekomen ruimte wordt nu extra benut voor het verfconcept Verfmaat. Wat uiteindelijk de toekomst zal bieden weten we nog niet. Er kunnen een aantal dingen gebeuren. Dat Verfmaat zich bewijst als zijnde een standalone concept dat we verder uit kunnen rollen als sec Verfmaat. Het kan ook zo zijn dat we dat net niet redden, dat we KW Wonen erbij nodig hebben om het extra aantrekkelijk te maken voor ondernemers.” KW Wonen is echter vooralsnog, los van de vestiging in Apeldoorn, altijd verbonden aan de KlusWijs winkels. Daar een Verfmaat onderbrengen is ingewikkeld; immers zou je dan een bouwmarkt zonder verf krijgen, “want daar hebben we dan Verfmaat voor.” In theorie kan het allemaal, zo geeft Hortensius aan. “Maar eerst focussen we ons nu volledig op deze pilotwinkel in Apeldoorn.” Hij voegt daaraan toe: “Allereerst gaan we hier heel veel leren. En al die learnings kunnen we natuurlijk fantastisch gebruiken binnen onze bouwmarkt, dat blijft natuurlijk de kern van de organisatie. Het draait uiteindelijk om de ondernemers binnen KlusWijs. Vervolgens kan het zo zijn dat het Verfmaat concept het standalone heel goed doet, dan gaan we dat uitrollen, of de combinatie met KW Wonen, sam sam verdeeld, werkt zo goed dat we die verder uitrollen. Afhankelijk van hoe de pilot het gaat doen, de resultaten die we hier boeken, gaan we straks kijken wat het vervolg wordt.”

Geen genade
De opening op 2 november werd uitgebreid gevierd, inclusief speciale openingsaanbiedingen. Oud-profvoetballer en analist - plus plaastsgenoot als Apeldoorner - Andy van der Meijde was te gast op de openingsavond, waar hij zijn boek ‘Geen genade’ signeerde. “Een toepasselijke titel, want ook Verfmaat kent geen genade en schopt alle prijzen omver,” aldus Hortensius. Nog even samengevat dan: met de opening van dit Verfmaat concept hoopt de organisatie een goed antwoord te vinden op de bewegingen van de afgelopen jaren in de Nederlandse verfmarkt. Een beweging waarbij de echte verf-behangspeciaalzaken verdwenen en plaatsmaken voor nieuwe outlets met een zeer laag prijsniveau in combinatie met de vele webshops die actief zijn met verf en daarbovenop de andere kanalen (buiten doe-het-zelf) die steeds meer van de verfplas afsnoepen. Het lage prijsniveau voor de verfproducten wordt ook doorgetrokken naar het bijbehorende non-paint assortiment, om dezelfde redenen als hierboven omschreven. Hans Hortensius: “Dagelijks, 24 uur per dag, worden alle prijzen op de Nederlandse markt door het hoofdkantoor gemonitord middels daartoe aangeschafte spider software. Uitgangspunt in de prijsstrategie is dat Verfmaat altijd de laagste prijs biedt waarvoor een consument elders (online of offline) kan kopen. In de prakijk kan dit betekenen dat vele prijzen dagelijks wisselen.”

Continuïteit
De KlusWijs- en KW Wonen ondernemers reageren heel positief op het nieuwe concept, vertelt Hortensius. “We hebben dit onder embargo aangekondigd tijdens de ondernemersdag in september. Iedereen was dolenthousiast. Onze ondernemers zijn lid van een ondernemende club, die vinden dit leuk. Het schaadt hun niet, sterker nog, het kan alleen maar leiden tot extra inzichten en ideeën.” Hij vervolgt: “De vergaarde kennis binnen deze pilot zal worden gedeeld binnen de KlusWijs bouwmarktgroep. Indien deze pilot succesvol verloopt is het niet ondenkbaar dat Verfmaat verder wordt uitgerold ten behoeve van de continuïteit van ondernemers binnen de verfbranche”, aldus een enthousiaste Hans Hortensius tot slot.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2023 - november | Pagina(s) 12
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken