“Bij mij is alles emotie”
Grit Roetgering, Nature Deco
“Heb je de tijd? Ik wil zoveel laten zien en heb zoveel te vertellen. Het wordt vaak onderschat, wat er allemaal komt kijken bij het creëren van raamdecoratie.” Vol enthousiasme word ik door Grit Roetgering welkom geheten in haar kantoor en atelier, thuis in Enter.
Ze groeide op ‘in de raamdecoratie’ in voormalig Oost-Duitsland, zette later het bedrijf van haar vader door met haar zakenpartner Ron Zithier en is vandaag de dag (mede-)eigenaar van het bedrijf Hotspotblinds, gevestigd in het Duitse Brieskow-Finkenheerd, en het merk Nature Deco, exclusieve, luxe raamdecoratie, geïnspireerd door de natuur en gemaakt van bijzondere materialen, zoals heel fijne bamboe; ontworpen door Grit en in de Nederlandse markt gezet door Indivipro, de agent waarmee ze vanaf het prille begin in Nederland samenwerkt. Een gesprek over inspiratie en ontwerpen, de vanzelfsprekendheid van duurzaamheid en haar voorliefde voor kleine en middelgrote familiebedrijven.
“Raamdecoratie is onderdeel van het totale interieur. Het is jammer dat er soms te ‘nauw’ gekeken wordt naar een rolgordijn. Pas als je het totaalplaatje begrijpt, kun je zien wat de rol van raamdecoratie is. Bij mij is alles emotie. Ik ben een emotioneel persoon, ik hou van mooie dingen. Het klinkt waarschijnlijk afgezaagd, maar ik haal mijn inspiratie uit de natuur. Dat hoor en lees je overal, net als duurzaamheid. Terwijl dat iets is, wat ik niet eens meer wil benadrukken. Het is voor mij volkomen vanzelfsprekend, dat je eerst denkt aan het milieu. In mijn werk is de eerste vraag altijd: ‘is het goed voor ons, voor de wereld?’, pas dan ga ik verder.”
Dicht bij de mens
Natuurlijk, raamdecoratie moet ook functioneel zijn. Het beweegt op en neer, het materiaal moet kwalitatief goed zijn, mooi blijven. En in het geval van motorbediening, ben je nou eenmaal afhankelijk van de industrie. “Een motor kun je niet van hout maken, niet alles kan al volledig duurzaam, maar waar mogelijk is dat voor ons altijd het uitgangspunt. Op zijn eigen manier is iedereen tegenwoordig met het onderwerp bezig, logisch, maar ik zie vaak dat kleinere bedrijven soms meer open staan en meer moeite doen, vaak verder gaan in duurzaam zijn. Bij grote bedrijven zit er vaak toch teveel commercie onder.” Het is een van de redenen waarom ze het liefst werkt met kleine tot middelgrote (familie)bedrijven. “Ik hou van bedrijven met 10 tot 30 medewerkers, daar werk ik graag mee samen. Daar zie je nog echt de blijheid van ondernemerschap, het creatief zijn, dicht bij de mens en het hele proces van het maken van een product. Met een dergelijke omvang ben je als bedrijf klein genoeg om nog flexibel te schakelen, maar groot genoeg om wat te kunnen.” Grit lacht: “Sowieso hou ik van mensen die blij zijn, positief in het leven staan, ik hou niet van twijfelaars. Het woord negatief wil ik niet meteen gebruiken, maar twijfelaars zijn vaak ook sneller geneigd negatief te zijn.”
Van buiten naar binnen
Even terug naar haar achtergrond. Grit groeide op in Oost-Duitsland, in het dorpje Brieskow-Finkenheerd aan de Poolse grens. Als meisje van twintig maakte ze heel bewust de val van de muur mee. Ze benadrukt: “Ik heb het altijd goed gehad, heb geen negatieve ervaringen of herinneringen. Ik was een jonge meid die wilde reizen, de wereld in en meer zien dan alleen de socialistische landen. Dat was mijn droom als meisje. In die tijd werkte ik samen met mijn vader in ons familiebedrijf in zonwering. Na ‘de Wende’ werd buitenzonwering voor ons steeds lastiger. Bouwmarkten schoten als paddenstoelen uit de grond, daar konden wij als bedrijf niet tegenop. We moesten iets nieuws bedenken om bestaansrecht te hebben, daarom kozen we ervoor ‘naar binnen’ te gaan. Mijn vader was van oorsprong meubelmaker, hij had altijd veel affiniteit met hout. Zodoende kwam hij met het idee voor een gesloten bovenbaksysteem, een soort cassette, van hout. Dat was een uniek product. Daar kwam bij, dat wij ook onafhankelijk wilden zijn van industrie. Je kocht je systemen bij een bedrijf, maar dat deden meer partijen, dus dan ging het al snel over de prijs. Dat kun je uiteindelijk nooit winnen, er is altijd wel iemand die goedkoper is. Wij wilden een uniek product om ons mee te onderscheiden en dat creëerden we met het houten kastsysteem dat mijn vader bedacht.”
Naar Nederland
De val van de muur bracht behalve een verandering in het bedrijf, ook veranderingen in Grits’ persoonlijke leven. “Ik leerde Christiaan kennen. Hij werkte destijds als vertegenwoordiger voor een raamdecoratiebedrijf in Enschede en kwam na de val van de muur bij ons langs. Met die producten is het niks geworden, maar met Christiaan wel.” Lang verhaal kort: Grit en Christiaan bleken erg gecharmeerd van elkaar en er ontstond een relatie op afstand. Pas na zes jaar, toen Grit inmiddels zwanger was van hun oudste zoon, besloot ze naar Nederland te verhuizen. “Omdat ik in Duitsland het bedrijf had samen met mijn vader en hem niet in de steek wilde laten, wilde ik dat eerder niet. Maar toen er een baby op komst was en wij ons huis klaar hadden, verhuisde ik naar Nederland.” Zo kwam Grit terecht in Enter, op de plek waar ze nog altijd woont én werkt. Het dorp ook waar ze Nick Otten van het bedrijf Indivipro leerde kennen. “In de tijd dat ik nog in Duitsland woonde, kwam hij een keer langs in Enter en zag toen het houten cassettesysteem. Nick was daar zo van onder de indruk, dat hij het graag op de Nederlandse markt wilde brengen. Wij hadden nog geen klanten in Nederland, dus voor ons was dat een mooie kans. Indivipro is toen agent geworden van onze producten en dat zijn ze nog altijd, voor Nederland en voor België. Dat gaat hartstikke goed. Zeker door die beginjaren hebben we een heel sterke band. In de eerste periode was het product nog niet zo gelikt als nu en bovendien wordt er in Nederland anders naar producten gekeken dan in Duitsland. Nick heeft ons daar enorm mee geholpen; met elkaar hebben we er het product van gemaakt dat het nu is. Nick is iemand van de details, hij kon ‘doorzeuren’ over een klein schroefje, maar hij had elke keer gelijk. Een product moet in alle opzichten mooi zijn, ieder schroefje kan een verschil maken. Dat heb ik door de samenwerking met hem nog veel meer ontdekt. Onze producten zijn met liefde gemaakt, met oog voor detail, en dat zien dealers én de eindconsument.”
Wortels krijgen
Sunal heette het bedrijf van Grit en haar vader voorheen –van Sun, zon, en de eerste letters van haar meisjesnaam, Alter-. “De naam is inmiddels veranderd in Hotspotblinds, maar de productie vindt nog altijd plaats op de plek waar we begonnen zijn. We hebben 35 mensen in dienst die daar voor ons produceren. Mijn zakenpartner Ron Zithier stuurt het bedrijf op locatie aan: hij doet sales en is operationeel verantwoordelijk, ik hou me bezig met marketing en de collecties. Mijn vader is inmiddels met pensioen. Hij is heel trots op waar we nu staan.”
Met echtgenoot Christiaan Roetgering, eigenaar/directeur van Coulisse, woont Grit nog altijd in Enter. Haar achtergrond maakt duidelijk dat het een misverstand is te denken dat ze door haar man in de raamdecoratie terecht is gekomen. “Wij hebben elkaar altijd gestimuleerd. Door de reizen die we gemaakt hebben, door ons beider ondernemerschap. Christiaan en ik zijn samen opgegroeid in ons zakelijke pad en hebben elkaar altijd gesteund. Bij hem ging het, toen hij en Maurice voor zichzelf begonnen, heel snel. Mijn pad was anders: de grote afstand naar de zaak in Duitsland belemmerde mij soms om gas te geven. Daardoor ben ik langzamer gegroeid, maar dat was helemaal oké. Ik werd ook twee keer moeder, vervulde meerdere rollen tegelijkertijd. Bovendien was ik nieuw in Nederland. Ik moest de taal leren, de mentaliteit leren begrijpen. Ik moest hier wortels krijgen, me thuis gaan voelen. Mijn man en schoonfamilie hebben mij daar enorm mee geholpen. Ik begrijp de beeldvorming wel: ‘oh, Grit zal wel in raamdecoratie gegaan zijn door Chris’, maar dat is, zoals al gezegd, niet het geval.”
Natuurlijke materialen
Terug naar Grit de zakenvrouw. Eenmaal in Nederland zette ze vanuit hier – in eerste instantie samen met haar vader, later met haar zakenpartner Ron Zithier – het bedrijf Sunal (nu Hotspotblinds) door. Haar ambities reikten echter verder. “Na een tijdje wil ik meer. We hadden natuurlijk dat mooie houten systeem, daar wilde ik ook een collectie bij maken. Eentje die impact zou hebben; anders, herkenbaar, met een eigen signatuur.” Zo kwam midden jaren negentig Nature Deco tot stand. Luxe raamdecoratie, gemaakt van natuurlijke materialen, geweven hout en bamboe, dat fraai combineerde met de luxe, houten cassette. Een supermatch, zo bleek. Agent Nick Otten was meteen enthousiast en ook de eerste klanten die hij en Grit samen bezochten om haar idee te presenteren, zeiden meteen ja. “Wat wij deden, met natuurlijke materialen, was destijds nog heel uniek. Maar er was wel vraag, dus veel bedrijven zetten hun deuren wijd open voor ons, mensen waren er heel blij mee. Ook door de samenwerking met Indivipro, die tevens montage in huis had, waardoor wij het totaalplaatje konden bieden.” Het was overigens niet alleen maar succesvol gejubel in de begintijd van Nature Deco. Grit vertelt: “In Nederland ging het meteen heel goed, maar in Duitsland liep Nature Deco minder. De werkwijze daar was anders, er waren nauwelijks interieurdesigners en we kregen regelmatig te horen: ‘waarom zou je zoiets kopen als je voor een tientje bij Ikea een bamboe rolgordijntje kan halen’. Kwam ik aan met een product van vierhonderd euro. Hier in Nederland en België werd ik begrepen, maar in Duitsland toen nog niet.” Dat is inmiddels veranderd en ook in Duitsland heeft Nature Deco tegenwoordig voet aan de grond, “ook door de enorme inspanning van zakenpartner Ron en het hele Nature Deco team”. Ondertussen bleef Grit doorontwikkelen. Finetunen, uitbreiden, meer systemen bedenken. “Ik wil nooit stil blijven staan, ik wil altijd door. Niet omdat ik constant uitdaging nodig heb, maar het is mijn baby, ik vind het zo’n prachtig product. Mensen die de raamdecoratie van Nature Deco aanraken, ervaren vaak de emotie die ik er ook bij heb. Je voelt dat het allemaal met de hand gemaakt wordt.”
Subliem en tijdloos
De nieuwste collectie van Nature Deco kreeg de naam ‘Sublime’. “Omdat het ook subliem is. Het is een prachtige collectie geworden, tijdloos, dé collectie waar ik de volgende tien jaar mee door wil. Ik denk dat ik dan nog steeds dezelfde producten heb, het is zo mooi. Misschien voegen we tussentijds nog wat toe, maar deze collectie staat als een boom. De reacties zijn buitengewoon goed en ik ben er echt apetrots op.” Diverse zonweringsleveranciers in Nederland hebben de producten van Nature Deco in huis. “Maar onze exclusieve ‘Sublime’ collectie wordt vertegenwoordigd door Indivipro. Ze leveren aan interieurdesigners, architecten en aan de echte specialisten in het zonweringskanaal. Nog altijd onze hechte partner, die een enorme showroom heeft hier in Enter.” Grit benadrukt: “Wij leveren een fragiel product, je moet er voorzichtig mee omgaan. Het hangt niet als een polyester rolgordijn altijd strak, het beweegt, je ziet dat het handwerk is. Je moet het begrijpen en daar mee om kunnen gaan. Daarom zijn we selectief in onze dealers. Natuurlijk, we zijn blij met elke order, maar ik wil tegelijkertijd het product beschermen. Er zijn in de afgelopen jaren meer bedrijven geweest die geprobeerd hebben producten met bamboe te maken, maar dat is nooit gelukt. De productie is echt heel ingewikkeld en het is bovendien een niche product. Dus wie het wil voeren, komt graag bij ons.”
Kleurrijk Glen Canyon als inspiratie
De inspiratie voor haar ontwerpen ontstaat in de wereld om haar heen. Veelal in de natuur, dichtbij huis in Enter, maar ook op reis. Zo ontstond het idee voor de Sublime collectie tijdens een reis door Amerika, waar Grit met haar man de Glen Canyon bezocht. “Al die verschillende tinten aarde, fantastische bergen en kleuren. Niet normaal, zo waanzinnig mooi. Ik heb allemaal potjes aarde meegenomen, ze thuis eindeloos gespoeld, de zandkorrels uitgewassen en toen ingescand en daar verf van laten maken. Ik noemde het eerder een cliché, dat mijn inspiratie uit de natuur komt, maar het is dus wel letterlijk zo.” Haar creatieve brein heeft ze naar eigen zeggen ook te danken aan haar jeugd in de DDR. “Ik was er aan gewend altijd vanuit niets iets te maken. Wij moesten wel creatief zijn, want er was weinig te koop.” Ze vertelt verder: “Voor mij was en is het uitgangspunt bij alles wat ik doe altijd: vind ik dit leuk, én, is dit goed voor de wereld? Als dat klopt, dan komt het vanzelf ook weer bij mij terug. Ik ben nieuwsgierig, geïnteresseerd in mensen en verhalen. Mensen die dingen uit passie en liefde doen, familiebedrijven die met elkaar ondernemen. Daar geniet ik van. Ik heb altijd blijdschap kunnen halen uit verwondering, de ontdekkingsreis die kinderen hebben. Het kan mij oprecht niks schelen hoe groot of succesvol een bedrijf of iemand is, ik moet wat voelen. Ik wil dat het ‘echt’ is.”
© 2024
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties