Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
We willen een begrip worden bij dealers en consumenten
 
Martijn Westenbrink, Gibus Nederland
Hoewel het bedrijf een lange historie kent en al eind jaren ‘40 van de vorige eeuw werd opgericht, is Gibus – wat ‘hoge hoed’ betekent in het Frans – pas sinds kort actief op de Nederlandse markt. Het was Martijn Westenbrink, al jarenlang werkzaam in de branche, die het Italiaanse merk naar Nederland en België haalde. Met de afspraak: als we het doen, dan doen we het goed.
 
Westenbrink kende de producten van Gibus onder meer van de beurzen Polyclose en R+T en enkele pioniers in Nederland en België die er al mee werkten. “Gibus is opgericht door de heer Bellin, de vader van de huidige CEO. In Italië is Gibus marktleider. Zowel in de horeca als bij particulieren kom je het merk daar overal tegen. De laatste vijf jaar heeft Gibus meer focus gelegd op export; in eerste instantie door vertegenwoordigers vanuit Italië de wereld in te sturen. In Nederland waren er al enkele dealers die met het Italiaanse merk werkten, maar dat aantal was beperkt. Ik kende Gibus zogezegd van de beurs en zag echt potentieel voor Nederland en België. Waarop ik ze benaderd heb met mijn ideen voor deze landen.” Lang verhaal kort: sinds vorig jaar zomer heeft Gibus een vestiging in Nederland, onder leiding van Westenbrink.

Kansen en ruimte
“Als ik iets doe, dan doe ik het goed, dus dat was ook de afspraak die ik meteen heb gemaakt met Gibus. Een eigen kantoor, showroom, trainingscentrum. Het is voor de Italianen de eerste vestiging buiten de eigen landsgrenzen – in Italië zit Gibus in de omgeving Venetië – dus ook voor hen is dit een nieuwe stap.” Gibus Nederland is gevestigd op een bedrijventerrein in Zwolle. Aan de buitenkant zie je niet veel meer dan de wapperende banieren met het logo voor de entree, maar wie eenmaal door de deur naar binnenstapt, wordt welkom geheten in een sfeervolle Gibus-omgeving. De bedrijfshal is omgetoverd tot een riante showroom met diverse opstellingen, zitjes en een grote tafel in het midden van de ruimte waar Italiaanse koffie wordt geserveerd. Martijn Westenbrink, die zijn ervaring in de branche opdeed bij Dickson en vervolgens de organisatie verder opzette voor Weinor in Nederland, wordt inmiddels vergezeld door Emiel Tijssen, bij Gibus verantwoordelijk voor de binnendienst. Westenbrink vertelt: “Vorig jaar juli ben ik voor Gibus in Nederland begonnen. In eerste instantie met het zoeken van een geschikte locatie, die we hier in Zwolle hebben gevonden. Zelf ben ik veel buiten de deur, aan het bouwen aan onze relaties. Emiel is sinds november werkzaam voor Gibus Nederland en doet onze binnendienst. De vacature voor een extra binnendienstmedewerker en een buitendienstmedewerker voor Zuid Nederland en België is net uit. Daarnaast is er volop ondersteuning vanuit Italië.”

Tot en met maart van dit jaar was hij druk met de inrichting van de Zwolse showroom, daarna begon het bezoeken en aanwerven van dealers. “Dat was wat laat in het seizoen, maar dat ontstond door de overname van het Duitse merk Leiner door Gibus. Dat is met name gedaan om goed voet aan de grond te krijgen op de Duitse markt, waar zij zo’n 500 dealers hebben. De enige exportlanden van Leiner waren Nederland en België; we hebben hier een aantal dealers die ik nu ook onder mijn hoede heb vanuit Zwolle.”

Naamsbekendheid
Zijn belangrijkste doel voor dit moment: de naamsbekendheid bij dealers vergroten én het dealernetwerk uitbreiden. Daarnaast heeft Gibus Nederland zich tot doel gesteld bekendheid bij consumenten te creëren. Waar positioneert Gibus zich? “We hebben een heel breed assortiment, van een basic lameldak tot hele high end producten.
Gemiddeld genomen zitten we aan bovenkant van het middensegment, maar we hebben ook aanbod voor het instap- en hogere segment. Zowel voor particulieren als projecten/horeca”, vertelt Westenbrink. “Gibus is heel sterk in lameldaken, vouwdaken en screens, Leiner is sterk in knikarmschermen en glasdaken plus de sunrain producten; pvc doekzonwering, ook in grotere afmetingen, heel geschikt voor horecatoepassingen. Dat is specifiek een product waar Leiner uniek in is. Al met al hebben we hiermee een mooi en compleet assortiment.”

Italiaanse touch
De focus van Gibus ligt op de vakhandel. “De echte zonweringsspecialist. We willen alleen leveren aan bedrijven met verstand van zaken. Natuurlijk is het onze taak daarin goed te ondersteunen, daarom bieden we hier op locatie ook trainingen. En bieden we dealers de mogelijkheid om met klanten onze showroom te bezoeken. We zijn nog relatief nieuw op de Nederlands/Belgische markt, dus we kunnen nog niet verwachten dat een dealer meteen alles van Gibus al in de eigen showroom heeft staan.” Over de producten van het merk zegt Westenbrink: “Daarin zie je de Italiaanse signatuur, met name in het mooie afwerkingsniveau. Maar ook de doekkwaliteit, de kleurstellingen. Italië is aardbevingsgebied, dus producten moeten aan bepaalde minimumeisen voldoen. Bovendien zit je daar overal langs de kust, ook dat speelt mee. Het geeft wel aan dat onze kwaliteit echt goed is.” Hij vervolgt: “Ook in onze marketinguitingen zie je veelal de Italiaanse touch. Alles ziet er goed en gestyled uit. Uiteindelijk willen we een begrip worden bij de consument. Gibus biedt een hele range aan oplossingen voor het terras, zowel voor particulieren als horeca. Ons doel is top of mind te komen bij dealers en daarmee ook bij consument.”

Valkuilen
“Ik zit al bijna 25 jaar ‘in de zonwering’, ik ken de branche goed, weet de valkuilen en welke weg we willen bewandelen. Voor Gibus Nederland zie ik zeker een goede slagingskans, er is meer dan voldoende potentieel. Natuurlijk, er zijn genoeg aanbieders, maar ik denk dat wij met onze aanpak wel een verschil kunnen maken ten opzichte van andere gevestigde merken.” Voor Gibus Italië is Nederland een pilot. “We leveren al aan de hele wereld. Nu werken we met vertegenwoordigers vanuit Gibus Italië die alle exportlanden doen. Als dit werkt is de kans groot dat meerdere landen eigen kantoren krijgen. Als Gibus Nederland spelen we dus zeker een rol bij de vervolgstappen van het bedrijf buiten de Italiaanse grens.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2023 - oktober | Pagina(s) 30
 
Relevante publicaties