Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Husol mag best boven het maaiveld uitsteken
 
Peter van der Kamp en Klaas Huisbrink
Uitbouwen, continueren en automatiseren. Dat is de doelstelling van Peter van der Kamp, directeur en mede-aandeelhouder van Husol, de zonweringsspecialist uit Genemuiden. In 2004 begon hij als stagiair bij het bedrijf, mét de afspraak dat hij zou blijven. Dat heeft hij gedaan, succesvol bovendien. Vandaag de dag staat hij aan het roer van Husol, nu nog samen met Klaas en Henk Huisbrink, twee van de drie zoons van oprichter Jentinus Huisbrink. In 2024 nemen de broers afscheid van het bedrijf en gaat Van der Kamp zelfstandig verder. Een gesprek over verleden, heden en toekomst, met Peter van der Kamp en Klaas Huisbrink. “We gaan hier op zelfde voet verder.”
 
Het begon allemaal in 1966, toen Jentinus Huisbrink besloot “iets met zonwering” te gaan doen. “Geen idee hoe hij daarbij kwam”, zegt oudste zoon Klaas over de keuze van zijn vader. “Genemuiden stond bekend om de tapijthandel, de weverijen aan het Zwartemeer. Iedereen werkte in die industrie. Maar mijn vader besloot het anders te doen. Hij schreef zich in bij de KVK en ging vervolgens met zijn bromfiets op pad om rolgordijntjes en jaloezietjes te verkopen.” Al snel kwam er buitenzonwering bij. Moeder Huisbrink naaide ondertussen zelf de doeken. “Dat heeft ze zeker tien jaar gedaan. Zoompje erin, de systemen waren nog eenvoudig in die tijd. Daar kun je je nu niks meer bij voorstellen. Ook wij als kinderen hielpen na schooltijd mee in het familiebedrijf. Ik heb twaalf jaar lang een andere baan gehad, maar ook toen werkte ik altijd mee. Dat was een vanzelfsprekendheid.”

Familiegevoel
Uiteindelijk volgden de drie broers, Klaas, Henk en Koen, vader Jentinus Huisbrink gezamenlijk op. Klaas en Henk zijn nog altijd aandeelhouder, de aandelen van Koen werden in 2017 overgenomen door Peter van der Kamp. “Koen werd in 2009 ziek, non-hodgkin, en heeft een lange periode van ups en downs gekend. Ik heb zijn taken en later ook zijn aandelen overgenomen. Koen is wel in loondienst bij Husol betrokken gebleven, hij chauffeurt nog steeds wekelijks voor ons.” Zelf kwam Van der Kamp zogezegd in 2004 binnen bij het zonweringbedrijf in Genemuiden. “Een achtergrond in zonwering had ik niet. Ik studeerde internationale handel en groothandel. In dat opzicht lag werken bij Husol misschien niet erg voor de hand, maar het was lekker dichtbij huis en het sprak me wel aan, die onbekende wereld van de zonwering.” Hij begon met de particuliere verkoop en is nooit meer weggegaan. Vanaf volgend jaar neemt hij, wanneer Klaas en Henk Huisbrink definitief stoppen, het roer van de onderneming na 20 jaar volledig zelfstandig over. “Een dubbel gevoel. Het is toch je kindje, na 32 jaar. Nu ben ik hier nog elke dag, behalve op vrijdag. Voorheen was ik er altijd als eerste en ging ik als laatste weg, dat doe ik niet meer hoor, maar helemaal stoppen, dat zal wennen zijn”, zegt Klaas Huisbrink daarover. “Ik heb nog geen idee hoe ik mijn dagen straks ga invullen. Hobby’s heb ik niet, dat is werken altijd geweest. En zoals Koen doet, chauffeuren bij Husol, dat is niet mijn ding.” Met het afscheid van de broers, is Husol straks formeel geen familiebedrijf meer. Hoewel, merkt Van der Kamp op, “er werkt hier inmiddels ook al de nodige familie van mij. Bovendien, ik zit hier al zo lang. Ik ben dan wel geen familie, maar ik spreek wel dezelfde taal. Na zoveel jaar weet je van elkaar precies hoe je in de wedstrijd zit.” Klaas knikt. “We zitten ook nooit in elkaars vaarwater, ieder heeft zijn eigen taken. En die van ons dragen we nu steeds verder over aan Peter.”

Van particulieren naar dealernetwerk
Huisbrink blikt terug op de afgelopen 60 jaar. “Vroeger had je de plissé zonwering van papier. Toen kwamen de rolgordijntjes, twee buisjes, stukje oranje doek en een touwtje, daarna de buitenzonwering. De eerste jaren hadden we een garage achter het huis. Kwamen de profielen - die kochten we in via AVZ en J.P. Huits in Elburg op lengte - ’s avonds de straat ingereden en stonden wij tussen de woningen te zagen.” In eerste instantie lag de focus enkel op particulieren. Met de komst van de zoons in het bedrijf, werd ook begonnen met het maken van zonwering voor andere bedrijven. “Van daaruit zijn we verder gaan uitbouwen.” Van der Kamp vult aan: “Toen ik hier in 2004 begon, stond er al een dealernetwerk, met daarnaast de particuliere tak. Een jaar of acht geleden zijn we gestopt met particulieren. Het werd steeds lastiger uit te leggen aan bedrijven: is Husol mijn leverancier of mijn concurrent? Toen hebben we een duidelijke keuze gemaakt. Al moesten de particuliere klanten wel echt wennen. Het is ons kent ons in Genemuiden, nog steeds komt er wel eens een klant van vroeger binnen, maar die verwijzen we nu door naar een dealer in de omgeving.”

De eerste rolluiken kocht Husol in via Heroal in Duitsland. “We maakten hier alles zelf op maat. Behalve wit, hadden we twee kleuren, bruin en beige. Meer keus was er niet. In 1977 zijn we de woonwijk uitgegaan naar het industrieterrein.” De huidige locatie aan het water in Genemuiden, destijds nog grasland, betrok Husol in 1992. Een fabriek met behoorlijke afmetingen, maar ook daar stond het zo weer vol. Midden jaren negentig kocht het bedrijf de grond van de buurman erbij - “die komt maar één keer te koop” -. “Dat was de tijd dat zonwering echt een vlucht nam. Tweede helft jaren negentig gingen de ontwikkelingen ineens hard. Er kwamen meer assembleurs op de markt. Ook mensen die bijvoorbeeld ’s ochtends als postbode of buschauffeur werkten en in de middagen tijd over hadden, kochten geassembleerde zonwering in en verkochten het door. Nu is de branche echt geprofessionaliseerd, maar toen was het allemaal nog heel simpel.” Als een van de eersten ging Husol producten met een zender “als standaard” leveren, vertellen Van der Kamp en Huisbrink. “Niet als iets extra’s, maar meteen inclusief.”

Giga groei
26 Medewerkers telt Husol anno 2023, inclusief de broers. Gaat er wat veranderen in het bedrijf wanneer Van der Kamp het vanaf volgend jaar alleen gaat doen? Hij schudt zijn hoofd. “Ik ga dingen niet ineens anders doen. De laatste jaren zijn we al heel druk met processen en automatiseren. Daar gaan we in verder. We hebben een gigantische groei meegemaakt de laatste jaren. Voor de Covid-periode zagen we al een stijging, maar corona heeft nog eens een enorme boost gegeven. Continueren van de groei en vasthouden van de omzet vraagt organisatorisch best veel. In mijn begintijd waren we met negen mensen, nu met 26, we zijn dus bijna verdriedubbeld”, aldus Van der Kamp. “Henk Huisbrink zegt vaak: ons bedrijf opereert altijd een beetje onder de radar, maar waarom zijn we eigenlijk zo bescheiden? Wij zijn Husol, we mogen ook best boven het maaiveld uitsteken. Die houding heeft ons overigens ook veel gebracht. Het persoonlijke, dat is absoluut onze kracht. Onlangs hebben we een enquête gedaan bij klanten, wat zijn hun wensen en eisen. Dan krijgen we terug, dat mensen het zo fijn vinden dat je hier meteen iemand aan de lijn krijgt die weet waarover het gaat. Wij doen niet aan keuzemenu’s: druk 1 voor…. druk 2 voor…. We hebben zelfs geen telefoniste meer die moet doorverbinden. Korte lijnen, dat kenmerkt Husol. En als er wat is, dan stappen we in de auto. Dat wordt als zeer prettig ervaren. Ook hoe we dingen oplossen wordt gewaardeerd. We maken allemaal weleens fouten, maar de manier waarop je het oplost bepaalt wie je bent. Gisteren was het nog aan de orde. We hadden ergens een verkeerde motor ingezet. Onze fout. Dan stapt Henk meteen in de auto en rijdt erheen om het op te lossen.”

Golfbewegingen
Op productniveau onderscheidt Husol zich onder meer met het exclusieve dealerschap voor Wo&Wo serre zonwering. “We ontwikkelen niet veel zelf, Husol doet assemblage, dus wij zijn afhankelijk van onze leveranciers: AVZ, Sunstock, heroal, Lewens en Wo&Wo, zo bouwen wij ons assortiment op. Als je de mogelijkheid hebt om in Nederland een exclusief dealerschap te krijgen, dan is dat mooi meegenomen. Onze andere merken voeren wij niet exclusief; daar maken we het verschil in de manier waarop we met klanten omgaan.” Niet bang zijn, durven, ook dat is iets waar Husol voor wil staan. “In kleur bijvoorbeeld. De Zip screen van heroal is ons bestverkochte product. We hebben twaalf kleuren standaard op voorraad. Antraciet, wit en crème zijn de hardlopers, zwart en structuurkleuren zie je nu enorm opkomen. Design is sowieso steeds meer een rol gaan spelen. Natuurlijk blijft functionaliteit altijd belangrijk, maar er wordt tegenwoordig veel meer gekeken naar sfeer en beleving.”

Met de blik op de toekomst, zegt Van der Kamp: “Wij bouwen rustig verder. Je kunt als bedrijf wel zeggen, we willen met zoveel procent groeien, maar we hebben in de branche allemaal te maken met personeelstekorten. Het Husol DNA, dingen doen met elkaar, dat is hier belangrijk. De grootste van Nederland worden, dat hoeft niet.” Vervolgt: “Hoe groot wil je bovendien worden. Nederland wordt geen vierkante centimeter groter. We zien welk hoe de markt zich ontwikkelt. In 2020 hebben we een prognose gemaakt voor vijf jaar, waarbij we bedachten wat zou kunnen, maar vervolgens werden we keihard ingehaald door de realiteit. Het is veel harder gegaan dan verwacht. Dat willen we vasthouden.” Huisbrink vult aan: “We zijn als branche ook weersafhankelijk, dat merk je nu met doekzonwering; de zomer komt te laat op gang. Tegelijkertijd is dat nu best even fijn. Wat gas terug, een beetje lucht, onze klanten weer rustiger kunnen bedienen. We doen niet veel minder dan vorig jaar, maar het is veel beter dan 2019. Kortom, we doen het gewoon hartstikke goed met z’n allen. Je hoeft niet ieder jaar tien procent te groeien. Het zijn golfbewegingen, en dat zal altijd zo blijven.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2023 - september | Pagina(s) 12
Categorie: Zonwering, Screens
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken