Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
“Wij zijn echt een kookmerk, geen marketingmachine”
 
De opmars van V-ZUG in Nederland
Misschien wel “the best kept secret in de branche”, merkt Don Wijnschenk op als het gaat over het Zwitserse keukenapparatuurmerk V-ZUG. In thuisland Zwitserland is V-ZUG al jaren echt een begrip. Sinds 2020 is het merk bezig aan een gestage opmars in Nederland.
 
Met de aanstelling van Don Wijnschenk, haalde V-ZUG een flinke bak ervaring op de Nederlandse markt in huis. In vogelvlucht: Wijnschenk draait inmiddels 35 jaar mee in de keukenbranche en werkte bij bedrijven als Keller, Bauknecht en Miele. Een paar jaar geleden werd hij benaderd met de vraag V-ZUG Nederland op te zetten. In 2020 startte het Zwitserse premium merk voor keukenapparatuur in ons land, met Don Wijnschenk als sales director. Met zijn jarenlange ervaring, kennis van de markt en een passie voor kwaliteit en koken, heeft Wijnschenk het Zwitserse merk in korte tijd op de kaart weten te zetten in Nederland. Hij herinnert zich nog goed hoe V-ZUG in Nederland begon. “Met slechts een auto, een laptop en een Belgische folder was het in het begin letterlijk deuren intrappen om de kans te krijgen iets over dit mooie merk te vertellen”. Met resultaat. Internationaal bijgestaan door een team van professionals heeft V-ZUG in ons land gestaag gebouwd aan een netwerk van solide partners, de zogenaamde V-ZUG Gold Dealers. “Op dit moment zijn dat er zo’n 100 en dat aantal groeit nog steeds. Maar dit getal vind ik niet zo spannend. We kiezen voor een retailer en de retailer voor ons als hij de kwaliteit van onze apparaten en organisatie kan vertalen naar de consument en design hoog in het vaandel heeft staan. In het algemeen geldt, dat het premium segment ongeveer vijf procent beslaat van de markt in een land. Dat geldt ook voor Nederland. Wij zijn nieuw in een bestaande markt en gaan hier heel rustig ons taartpuntje pakken.”

Team NL
Petra Faazen, eveneens een bekend gezicht in de branche (onder meer een eigen keukenzaak en zes jaar Gaggenau) voegde zich begin vorig jaar bij V-ZUG Nederland als \'product advisor\' in de Concept Gallery. Daarna volgde salesmanager Arjan Struis, ook al jaren werkzaam in de branche. Samen met Don en Maaike Dickx, die de marketing verzorgt voor V-ZUG in de Benelux, vormen zij sinds 2022 ‘V-ZUG team NL’. “Met elkaar staan we voor ruim 100 jaar ervaring in de keukenbranche.”

Uitvalsbasis voor V-ZUG Nederland is op dit moment de Concept Gallery op het Amsterdamse IJburg. “Een plek waar innovatie, design en culinaire inspiratiesessies samenkomen. Hier presenteren we, samen met een aantal andere premium merken uit de woonbranche, zoals Senso vloeren en Thonet meubelen, een groot deel van onze collectie en tonen we onze visie op premium inbouwapparatuur.” In de loop van 2024 volgt daarnaast in Amsterdam ook een V-ZUG Studio. “Een plek waar nog meer de nadruk komt te liggen op V-ZUG’s culinaire mogelijkheden, door middel van inspiratiesessies, product-demonstraties en workshops. Deze worden gehost door Petra en ondersteund door topchefs Bart Brummans en Evert te Pas. Op die manier willen we (potentiële) klanten dichter bij het plezier en het gemak van het werken met de V-ZUG combisteamers, ovens en kookplaten brengen”, aldus Wijnschenk.

Simplicity en creativity
V-ZUG heeft zich gevestigd in het premium segment van de keukenbranche. Wijnschenk: “Onze positie ligt absoluut op het premium niveau: we willen het allerbeste bieden op het gebied van techniek en design, geproduceerd in Zwitserland. Neem onze vaatwassers. Met bijvoorbeeld een dagelijks programma van 47 minuten en een snel (‘party’)programma van slechts elf minuten, maar ook met onze gepatenteerde Steamfinish (droging door middel van stoom) zijn we uniek. Bringing simplicity into your home and creativity into your kitchen, dat is waar V-ZUG voor staat.“ Ook het vermelden waard, zo benadrukt Wijnschenk: “V-Zug biedt, zónder kleine lettertjes, altijd tien jaar garantie. Ook bij aankoop van bijvoorbeeld maar één product. Dat was al vijf jaar, maar is onlangs verhoogd naar tien jaar all-in garantie. Daarin zijn we uniek. Het bewijst vooral dat je als bedrijf heel erg vertrouwt op je eigen collectie.”

Van beginner tot sterrenchef
“Wij zijn echt een kookmerk, geen marketingmachine”, vervolgt Wijnschenk zijn verhaal. Hij licht toe: “V-ZUG is niet alleen een merk, maar een symbool van innovatie en passie voor koken. Dat zie je terug in onze producten. De combisteamers van V-ZUG bijvoorbeeld, zijn op de graad nauwkeurig instelbaar en warmen extreem snel op: in 90 seconden tot 100 graden Celsius, waardoor bijvoorbeeld automatisch regenereren slechts zo’n 8 minuten in beslag neemt. Bij de Powersteamers is dat zelfs nog maar circa 4 minuten.” Een ander voorbeeld: “Onze Gourmet Academy, bestaande uit zes topkoks in Zug en twee freelancers in Nederland, creëert recepten die naadloos worden geïntegreerd in de V-ZUG app. Koken wordt daardoor eenvoudig en moeiteloos, voor zowel ervaren chef-koks als beginners. Met V-Zug kan echt iedereen koken.” Binnenkort verbindt, zo laat Wijnschenk weten, ook de Nederlandse topchef Sergio Herman zich als ambassadeur aan V-ZUG. “Hij opent binnenkort een kooktheater in Antwerpen, dat volledig is ingericht door V-ZUG. We zijn een consumentenmerk, maar onze apparatuur is zo goed dat ook de professionele sterrenchef er graag mee werkt. Herman gaat ook recepten ontwikkelen voor V-ZUG. Daar zijn we heel trots op.”

Kwaliteit en design
Waar hij ook trots op is: het vernieuwde uiterlijk van de V-ZUG keukenapparatuur. Wijnschenk: “Vandaag de dag is V-ZUG als merk niet alleen functioneel en van hoge kwaliteit, maar is er ook veel aandacht voor design. Met trots hebben we met de Excellence Line het uiterlijk van onze apparatuur vernieuwd, om aan de verwachtingen van de veeleisende Nederlandse consument te voldoen. Daarmee biedt V-ZUG tegenwoordig echt het complete plaatje: functioneel, hoge kwaliteit én een heel mooi design.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2023 - augustus | Pagina(s) 14
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken