Speciaalzaken blijven dominante afzetkanaal
Ontwikkelingen markt keukenapparatuur
De keukenapparaatmarkt is een levendige en dynamische sector waarin verschillende factoren, zoals verkoopkanalen en consumentenvoorkeuren, voortdurend in beweging zijn. Om meer inzicht te krijgen in deze complexe marktbewegingen, hebben we een diepgaande analyse uitgevoerd van het marktaandeel van diverse keukenapparaten, waaronder ovens, stoomovens, fornuizen, magnetrons, koffiezetapparaten en vaatwassers.
Deze analyse is gebaseerd op de gegevens van een marktonderzoek onder meer dan 1.000 Nederlandse consumenten die recentelijk keukenapparaten hebben aangeschaft. In dit artikel zullen we de belangrijkste inzichten delen met betrekking tot de verschuivende marktaandelen van deze categorieën binnen diverse verkoopkanalen gedurende de jaren 2020, 2021 en 2022.
In de vorige analyse is er eveneens gekeken naar de verdeling van marktaandelen in aantallen van keukenapparatuur. Dit artikel behandelt de overige producten. De grafieken worden daarom doorgenummerd.
Ovens
We beginnen onze analyse met het marktaandeel van ovens. (Grafiek 6) Uit de verzamelde gegevens blijkt dat keukenspeciaalzaken in 2020 een aandeel hadden van 62,0% in de verkoop van ovens. Dit aandeel steeg naar 70,1% in 2021, om echter weer te dalen tot 58,8% in 2022. Ondanks deze schommelingen blijven keukenspeciaalzaken over het algemeen het grootste marktaandeel behouden binnen de verkoop van ovens.
Stoomovens
Vervolgens verschuiven we onze focus naar stoomovens. (Grafiek 7) Het marktaandeel van stoomovens in keukenspeciaalzaken vertoont een dynamisch patroon. Van 86,0% in 2020 daalde het naar 65,9% in 2021, om vervolgens te stijgen naar 66,7% in 2022. Deze verschuivingen kunnen worden toegeschreven aan diverse factoren, zoals veranderende consumentenvoorkeuren en seizoensgebonden trends.
Fornuizen
Bij fornuizen zien we een gestage evolutie in marktaandelen. (Grafiek 8) Het marktaandeel van fornuizen in keukenspeciaalzaken groeide van 45,6% in 2020 naar 55,7% in 2021 en bleef stabiel op 55,0% in 2022. In huishoud- en/of electrozaken was er een opmerkelijke stijging van 44,4% in 2020 naar 75,9% in 2021, gevolgd door een daling naar 48,3% in 2022.
Magnetrons
Voor magnetrons zien we significante schommelingen in marktaandelen. (Grafiek 9) Het marktaandeel van magnetrons in keukenspeciaalzaken steeg van 59,2% in 2020 naar 62,7% in 2021, om vervolgens te dalen naar 53,8% in 2022. Vergelijkbare schommelingen werden ook waargenomen in andere verkoopkanalen.
Koffiezetapparaten
Wat betreft koffiezetapparaten zien we een gestage toename in marktaandelen. (Grafiek 10) Het marktaandeel van koffiezetapparaten in keukenspeciaalzaken groeide van 50,7% in 2020 naar 61,0% in 2021 en bleef stabiel op 55,0% in 2022. Deze verschuiving wijst op een groeiende voorkeur onder consumenten voor koffiezetapparaten.
Vaatwassers
Ten slotte, bij vaatwassers constateren we diverse bewegingen in marktaandelen. (Grafiek 11) Het marktaandeel van vaatwassers in keukenspeciaalzaken daalde van 74,9% in 2020 naar 62,8% in 2021 en verder naar 42,9% in 2022. In huishoud- en/of electrozaken schommelde het marktaandeel tussen 28,9% in 2020 en 42,9% in 2022.
Samenvatting
Het marktonderzoek onder Nederlandse consumenten die recentelijk keukenapparaten hebben aangeschaft, heeft ons inzicht verschaft in de verschuivende marktaandelen binnen diverse verkoopkanalen. Diverse categorieën keukenapparaten vertonen variabele patronen in marktaandelen over de jaren 2020, 2021 en 2022. Terwijl sommige categorieën een stabiele groei laten zien, vertonen andere categorieën grillige schommelingen.
© 2024
Relevante publicaties