Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Design, functionaliteit en kwaliteit in de keuken
 
Sander van ’t Hoen, CEO PITT cooking
Vijftien jaar geleden richtten Maikel Bink en Paul van de Kooij PITT cooking op, met als grootste inspiratiebron de beperkingen van de traditionele kookplaat. Inmiddels is het bedrijf in design gasbranders uitgegroeid tot een merk dat wereldwijd verkrijgbaar is én vastberaden is om de rest van de wereld te veroveren.
 
“Designers zagen en zien in PITT een oplossing om klanten blij te maken met een ontwerp, waarbij het lijnenspel in de keuken niet wordt onderbroken door een traditioneel vierkant kookvlak. PITT is de wereld ingetrokken, omdat de vraag naar design nog steeds toeneemt. PITT groeit daardoor en het is mijn rol die uitbreiding verder vorm te geven.”

Aan het woord is Sander van ’t Hoen, kersvers CEO van PITT cooking, in de keukenbranche vooral bekend als het gezicht van Novy in Nederland. “Ik heb een fantastische tijd gehad bij Novy”, benadrukt hij. “Novy is een succes geworden, een groot merk dat actief is in alle landen om ons heen. Ik heb mijn werk daar jarenlang met veel plezier en succes gedaan, maar wilde mezelf nog eens uitdagen. Mijn verantwoordelijkheid bij Novy beperkte zich tot Nederland, dat voelde op den duur te beperkt.” Lachend: “Noem het een zakelijke midlifecrisis, maar ik was echt toe aan een nieuwe uitdaging. PITT cooking staat aan de vooravond van een internationale doorbraak. Inmiddels is PITT in bijna alle landen van de wereld actief en zij waren op zoek naar iemand die dat proces dagelijks oppakt.” En zo werd van ’t Hoen de nieuwe CEO van het Utrechtse bedrijf in design kookpitten. Van mr. Novy naar mr. PITT? “Er is maar één mr. PITT en dat is Maikel Bink, die als grondlegger samen met geestelijk vader Paul van de Kooij dit bedrijf is begonnen. Wij kennen elkaar al 15 jaar (Novy is ook distributeur van PITT apparatuur), in onze samenwerking versterken we elkaar en daarmee het succes van PITT.”

Impact
Op dit moment zijn er twaalf mensen werkzaam bij PITT, de bedoeling is dit de komende jaren flink uit te breiden. Het uitbouwen van de organisatie, met groei in zowel medewerkers als ook in ruimte - PITT breidt later dit jaar uit van twee naar drie panden - en afzetmarkten, is waar Van ’t Hoen zich mee bezig gaat houden. “Dat wordt mijn rol. Los van het feit dat het een geweldig product is, is het voor mij ook de persoonlijke uitdaging van PITT een nóg succesvoller bedrijf te maken.”

Zijn start bij PITT cooking begon alvast goed. “Op mijn eerste werkdag (1 februari jl., red) zat ik niet in Utrecht op kantoor, maar stond ik op de beurs KBIS in Las Vegas, de grootste keukenbeurs van Noord-Amerika. Daar kon ik direct ervaren wat een impact PITT maakt. Dutch Design doet het sowieso goed in Amerika, maar los van het design aspect zijn Amerikanen ook gevoelig voor het verhaal erachter. Alles met een stukje geschiedenis vinden ze geweldig. Daarbij weten ze dat Nederland kwalitatief goede producten maakt. Een fantastische start. Het gaf mij in mijn eerste werkweek een heel mooie indruk van hoe PITT wereldwijd werkt en waar we als merk voor staan.\"

Waarom PITT
Even terug naar het begin, voor wie het verhaal en de visie van PITT nog niet (volledig) kent. De los geplaatste gaspitten van PITT cooking vervangen de traditionele kookplaat: door de ruimte afstand tussen de branders creëer je altijd voldoende ruimte tussen je pannen. Handig dus, maar buiten dat, leveren de robuuste, gietijzeren pannendragers van PITT een fraai designplaatje op in de keuken. De perfecte combinatie dus, van functionaliteit en design. Begonnen vanuit de vraag: kunnen we de luxe keuken niet nog mooier maken? Op een manier waarmee de ontwerper de show kan stelen en de consument een fantastisch product krijgt wat doet wat het moet doen. Van ’t Hoen: “Het inductievraagstuk speelde vijftien jaar geleden nog niet, Nederland was destijds nog een echt gasland. Met de kentering van gas naar inductie, is de focus van PITT meer op het buitenland gekomen. Daarbij bleek al snel, dat buitenlandse designers het product heel mooi vinden en er als vanzelf vraag ontstond. Dit was al het feit voor de transitie in Nederland naar inductie.”

De design branders van PITT zijn vooral te vinden in keukens in het hogere segment. Maar, geeft Van ’t Hoen aan: “Het is voor iedereen die fan is van het product. We zien dat PITT niet alleen ‘in plaats van’, maar ook als aanvulling op de traditionele kookplaat wordt gebruikt. Keukens waar een PITT wokbrander naast de inductieplaat wordt geplaatst bijvoorbeeld. Ideaal voor de (hobby)kok. Wij richten ons op specifieke doelgroepen, PITT is geen merk voor de massa. Onze focus ligt op designers, interieurontwerpers en luxe keukenbedrijven. Het design van PITT past in hun ontwerpen. Als het gaat om productontwikkeling, werken we nauw samen met brand partners, zoals alle grote bladenfabrikanten in de wereld.” Van ’t Hoen vervolgt: “In een doorsnee keuken wordt er gekeken naar wat je nodig hebt, PITT benadert de markt echt vanuit het design aspect. Waarbij de kwaliteit en functionaliteit vanzelfsprekend zijn. Als je een Audi of BMW koopt ga je er ook vanuit dat alles het doet en dat je probleemloos rijdt. Zo is dat bij PITT ook. Dat we kwaliteit leveren is een vanzelfsprekendheid en dat heeft zich de afgelopen jaren ook bewezen.”

PITT brandstore
Anno 2023 heeft PITT grote partners in onder meer de U.S.A., Canada, Australië, Israël, Mexico, Argentinië en Brazilië. “In Europa en de UK leveren we via Novy en Nederland doen we zelf.” In Tel Aviv werd in april de eerste officiële PITT brandstore geopend. “We zijn actief in tal van landen, maar dit is de eerste keer dat we echt een eigen merkwinkel in een land hebben. Vanuit onze strategie werken we samen met distributeurs, die ieder op hun eigen manier de markt bedienen. Elk land heeft daarin zijn eigen werkwijze. Het wordt geen doel op zich om overal brandstores te realiseren, maar als het ergens werkt en we kunnen zo onze merknaam versterken, dan zullen we het zeker doen.” Het versterken van PITT als brand, dat is namelijk wel een duidelijk doel voor de komende jaren. “We willen onze merknaam verder vergroten. Het moet wereldwijd zo worden dat als je denkt aan een design brander, je meteen aan PITT denkt.”

Mee met de marktontwikkelingen
De branding wordt per land uitgerold. “Nederland is daarbij een andere uitdaging”, aldus Van ’t Hoen. “We bedienen dit land via onze retailpartners. Samen met hen maken we het merk. De focus ligt hier heel sterk op de transitie naar inductie, daarom vergeten dealers soms dat veel consumenten nog steeds graag op gas willen koken. Je kunt mensen echt blij maken door gas als alternatief te bieden. Tegelijkertijd is het vanzelfsprekend dat wij ook inspelen op de ontwikkelingen in de markt, dus ook op de transitie naar inductie. Op KBIS hebben we een PITT-concept getoond van een oplossing voor inductiekoken, dat we later dit jaar op de markt willen brengen. Een product dat qua design heel mooi aansluit bij wat we nu al maken.” Veel meer wil hij er nog niet over kwijt, maar een klein tipje van de sluier dan toch: “Het wordt geen onzichtbaar koken, het sluit echt aan op ons design. Daarover later dit jaar meer. We zitten nu midden in het ontwikkelproces.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2023 - mei | Pagina(s) 36
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google