Woonbranche sluit 2022 goed af
 
CBS-cijfers over december jl.
Ondanks berichten in de media dat segmenten van de woonbranche ‘in mineur’ zouden zijn, omdat een eind is gekomen aan de spectaculaire groei in de coronajaren, hebben huishoudens in december jl. bijna 10 procent meer besteed dan een jaar eerder, zo blijkt uit CBS-cijfers. Wel werd bezuinigd op het verbruik van energie, maar er werd meer besteed aan duurzame goederen dan in december 2021.
 
Groei consumptie
Ook in het najaar van 2022 nam de consumptie van Nederlandse huishoudens toe ten opzichte van het voorgaande jaar. De groei varieerde van 0,9 procent in oktober tot 9,9 procent in december jl. (Bron: CBS) “Binnen de markt waren er wel verschillen”, zo geven ondernemers uit de woonbranche tegenover onze redactie aan. “Met name de lagere segmenten en bepaalde gebieden op het platteland blijven wat achter, vanwege prijsstijgingen of onzekere economische perspectieven.”

Duurzame goederen
In de coronajaren was er met name sprake van ruime bestedingen aan ‘wonen’, met soms een groei in dubbele cijfers. Met als gevolg lange levertijden en prijsstijgingen van producten. Afgelopen jaar kwam de markt meer tot rust. Tussen september en november namen de uitgaven aan duurzame goederen slechts toe met percentages tussen 0.6 en 4,7 procent. In december was er weer een toename (in waarde) met 14,4 procent te zien. (Bron: CBS)

Woninginrichting
Vervolgens kunnen we kijken naar de CBS-cijfers van de diverse segmenten binnen de woonbranche. Winkels in meubels en woninginrichting vormen een van de segmenten die in december jl. meer omgezet hebben dan in december 2021 (+ 10,5 procent). In de maanden oktober en november werden hier juist omzetdalingen van -2,2 en 0,2 procent gemeld.

Keukens en dhz
Winkels uit het segment doe-het-zelf artikelen, keukens en vloeren hebben in december jl. eveneens meer omgezet dan in december 2021. Zij kenden in de maanden daarvoor ook een lichte groei van 0,3 tot 1,7 procent. Maar in december was er sprake van een groei van ruim 5 procent. Ook winkels in consumentenelektronica en witgoed, die in oktober en november nog een daling vertoonden, groeiden in december met 6 procent. (Bron: CBS)
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2023 - maart | Pagina(s) 24
Categorie: Economie
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken