Uniformiteit met een stukje identiteit
Nieuw POS concept Ambiance
Na Terborg en Zevenaar, opende Ambiance Resec eind vorig jaar zijn derde showroom in Oost Nederland. Deze vestiging in Ede doet dienst als pilot voor de nieuwe, uniforme uitstraling van de Ambiance organisatie. Zonvak Magazine nam er een kijkje en sprak met eigenaar Arthur Renting en Ambiance-marketing manager Vincent Zacht over ‘uniformiteit met een stukje identiteit’.
Een meer uniforme uitstraling, die doelstelling werd vorig jaar tijdens een gesprek met het Ambiance Organisatie team al genoemd. “Daarna is het de kunst om inhoud te geven aan het begrip uniformiteit. Dat blijkt in de praktijk namelijk vrij rekbaar”, gaat Vincent Zacht van start. Met alle aangesloten ondernemers werd de doelstelling onder de loep genomen. Tot waar gaat de uniforme uitstraling van ondernemers, waar begint de eigen identiteit? “Daarin moet je met elkaar grenzen bepalen. Er zijn ondernemers die zelf heel veel gevoel hebben voor het inrichten van een showroom, maar er zijn er ook die dat van nature wat minder hebben. Bovendien heb je te maken met lokale verschillen. Het was voor ons van meet af aan duidelijk, dat wij er niet naar streven een MacDonalds te zijn, met overal exact dezelfde bankjes. Wat we wel willen is dat een klant in iedere Ambiance showroom eenzelfde gevoel ervaart. Als iemand na een bezoek de vraag krijgt: ‘wat voelde je, wat zag je?’ dan moet het antwoord daarop bij elke vestiging in grote lijnen hetzelfde zijn.”
Perfecte pilot
Uniformiteit met een stukje eigen identiteit dus. Dat Arthur Renting tijdens dit proces een nieuwe showroom opende, die ook nog eens midden in het land ligt, viel daarmee als een gelukkig toeval samen. Het maakte de derde vestiging van de gedreven ondernemer tot de perfecte pilot voor de nieuwe, uniforme Ambiance uitstraling. Renting: “Zelf viel het mij voorheen op, dat wanneer ik bij collega’s de showroom binnenstapte, ik me soms afvroeg: ben ik nu bij een Ambiance, of is dit een willekeurig zonweringsbedrijf? Ik zag te veel verschillen, in inrichting en uitstraling. Terwijl, voor een consument moet het direct duidelijk zijn waar hij is.”
De derde showroom van Ambiance Resec laat zien wat Ambiance graag wil uitstralen. Een deel van de wanden in Ede heeft de kleur charcol, een soort taupe, gekregen, andere wanden zijn uitgevoerd in verschillende kleuren steenstrips. In de hoek met de garagedeuren bijvoorbeeld, om een realistischer situatie na te bootsen, aldus Renting. Het plafond is zwart gespoten, wat bijdraagt aan de stijlvolle uitstraling van de showroom. Ook de andere twee winkels van Ambiance Resec, in Zevenaar en Terborg, zijn inmiddels aangepast aan de nieuwe stijl. “Toen Ambiance besloot hier in Ede de pilot te implementeren, was er al van alles klaar. De kleuren en de wanden bijvoorbeeld, waren al bepaald. Maar dat is geen probleem. Het is namelijk niet zo dat we Ambiance-ondernemers gaan opleggen in welke kleurstelling zij hun showroom moeten gieten, er komen geen verplichte RAL-nummers voor de wanden en het plafond. Wat vertelt een showroom, daar gaat het om. De uniforme herkenning wanneer een consument een willekeurige Ambiance showroom binnenkomt”, aldus Zacht. Hij noemt Ambiance Goes als voorbeeld. Daar wordt door ondernemer Eddy Hillebrandt momenteel de laatste hand gelegd aan een splinternieuwe showroom. Eveneens in de nieuwe uitstraling, maar toch weer heel anders dan in Ede. “Je hebt ook rekening te houden met je locatie. Goes ligt aan de kust, je krijgt daar consumenten die aan zee wonen. Bovendien hebben zij een veel grotere ruimte, met een heel hoog plafond. Dat is bepalend voor de uitstraling van de showroom, maar door ons POS-concept creëren we wel herkenbare elementen en vertelt de showroom hetzelfde verhaal. Nogmaals, het gaat om het gevoel dat onze klanten ervaren, dat moet bij elke Ambiance straks gelijk zijn.”
Vier peilers
De uniforme herkenning die Ambiance voor al haar ondernemers nastreeft, zit in details als de handgeschreven boodschap op de wand bij binnenkomst. Welkom bij…. Het foldermateriaal, de website, offertes, alles in hetzelfde lettertype. En natuurlijk de propositie: de grootste van Nederland, in de showroom vertaald naar: de grootste van de regio. Zacht benoemt de vier peilers onder de nieuwe Ambiance uitstraling. Allereerst de propositie met de welkomstboodschap. Vervolgens de koffiecorner. ‘Fijn dat je er bent.’ Met daarbij een overzicht van de redenen om voor Ambiance te kiezen. “Jouw belofte aan de klant.” Dan is er, in Ede herkenbaar in het midden van de showroom opgesteld, het Mix & Match meubel, waar we doeken, RAL-kleuren en steenstrips tonen, met voor de consument de mogelijkheid een eigen moodboard samen te stellen. Zelf spelen met kleuren en materialen dus, op een prominente plek in elke showroom, zodat de bezoeker er niet omheen kan. En tot slot, de vierde peiler, de duurzaamheidshoek. Of wand, zoals bij Resec. De plek waar Ambiance vertelt wat de rol van producten is in het proces van verduurzaming. Hoe zet je buitenzonweringsproducten in, in combinatie met binnenzonwering, bediening, etcetera. Onmiskenbaar helemaal van nu. “Maar zeker belangrijk met het oog op de toekomst”, aldus Zacht en Renting. “Je wilt consumenten die boodschap vertellen, maar we laten het ook in de showrooms helder zien. Duurzaamheid gaat een nog duidelijker rol spelen in de propositie van Ambiance.”
Dat laatste is ook terug te horen en zien in de radio- en tv-commercials die momenteel weer veelvuldig ingezet worden. Zo is er een reclamespot over raambekleding en screens met bediening, voor een gezond binnenklimaat, met duurzaamheid en comfort als thema’s. Een andere commercial gaat over lekker lang buiten genieten, inzoomend op de functionaliteit van producten, altijd met de bedieningsmogelijkheden als belangrijke toevoeging. En dan is er de spot waarin consumenten worden getriggerd vooral niet te wachten met het uitzoeken van hun zonwering. Nu is het moment, niet als het straks 30 graden is. ‘Weet je nog die hitte afgelopen zomer…’
POS concept
38 Showrooms telt Ambiance nu, waarbij Resec de eerste is die alle vier de formulepeilers heeft toegepast. Doel is tussen nu en twee jaar alle filialen te voorzien zijn van deze vier elementen. Alle Ambiance-ondernemers hebben het resultaat in Ede inmiddels kunnen zien. “Aan de hand van de feedback hebben we wat aanpassingen gedaan, bijvoorbeeld voor het nog praktischer gebruik van het mix & match meubel. De interesse is groot. Er zijn ondernemers die meteen mee willen, anderen doen aanpassingen liever pas na het drukke seizoen.” En ondernemers die afwijkende ideeën hebben, of simpelweg een compleet andere smaak? Zacht benadrukt: “Het is geen showroom concept, maar een POS (point of sale) concept. We willen een verhaal vertellen, beleving creëren, maar we gaan geen keiharde eisen stellen aan hoe iedere zaak eruit moet zien. De uniforme uitstraling is implementeerbaar in elke showroom.” Vanuit de Ambiance organisatie is er bovendien volop ondersteuning. “Soms is het makkelijk, hoef je enkel wat dingen toe te voegen en praat je over details, maar soms kom je ergens waar de ondernemer zelf heel tevreden is, maar wij denken: hier missen we het Ambiance gevoel… Dan volgt er een voorstel voor aanpassing van de aankleding en sfeer.” Ze hebben er alle vertrouwen in dat die uniforme uitstraling binnen twee jaar een feit is. Arthur Renting: “Iedereen is hier komen kijken en overall is de reactie heel positief. Het enthousiasme is er, dus wat dat betreft is er een heel goede basis om dit verder uit te bouwen.”
Wisselwerking
“We streven er zeker niet naar eenheidsworst te creëren, we worden zogezegd geen MacDonalds. Iedere Ambiance ondernemer heeft z’n eigen identiteit. Maar we zorgen wel voor meer eenheid in uitstraling en een duidelijk gevoel dat blijft hangen bij de consument”, aldus Zacht. Renting vult aan: “We investeren met zijn allen veel in het merk Ambiance, als onderdeel van deze mooie club zou het dan ook dom zijn niet te leunen op de Ambiance Organisatie, de marketing en de kennis die zij bieden.” Zacht: “Het is onze taak om daarmee bezig te zijn, maar in de winkels hebben ze contact met de klanten, dus het is altijd een wisselwerking. We hebben elkaars input nodig om tot een co-creatie te komen.”
Het doel voor nu: in 2025 alle Ambiance showrooms omzetten naar de nieuwe uitstaling. En daarna? “Ambiance breed gaan we ons daarnaast ook meer focussen op de zakelijke markt; van de bakker op de hoek tot aannemers en de projectmarkt. We zijn als organisatie tot op heden vooral gericht geweest op de consument. Het grote genieten. Die slogan past bij zakelijke klanten niet altijd. Dat is iets waar we vanaf nu ook meer op gaan insteken. Behalve gericht op consumenten gaan we ook een Ambiance uitstraling en marketingconcept voor de zakelijke markt ontwikkelen.”
© 2024
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties