Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
In gesprek met zeven winnaars
 
Zonvakker van het Jaar
Professionaliteit, betrokkenheid en oprechte affiniteit met de branche, ondernemerschap. Het zijn zomaar een paar eigenschappen die de Zonvakkers van het jaar als hun gemene deler noemen. Het is eind maart wanneer ik de zeven ondernemers tref voor een gezamenlijke lunch, als aftrap voor weer een nieuwe verkiezing. Wie wordt de Zonvakker van het jaar 2023? Die vraag was aanleiding voor een groepsgesprek in het midden van het land.
 
Zet de eigenaren van zeven bedrijven in de zonweringsbranche bij elkaar aan tafel en je weet dat je er als interviewer nauwelijks tussenkomt. Sommigen kennen elkaar goed, anderen ontmoeten elkaar voor het eerst, maar aan gesprekstof is er geen seconde gebrek. Samenwerking en kennis delen, het is één van de onderwerpen die tijdens de lunch voorbijkomt. Op het gebied van opleiding voor monteurs bijvoorbeeld, is de behoefte bij de meesten groter dan nu mogelijk is. “We zouden meer moeten samenwerken, ook met andere branches”, meent Yvonne de Jong van Wonnink Zonwering, de winnaar van de Zonvakker-award in (onder meer) 2019. “Als je jonge mensen een opleiding tot zonweringsmonteur aanbiedt, dan is het gevoel al snel: tja, een leven lang in de zonwering, ik weet niet of ik dat wel leuk vindt’. Door samen met andere branches op te trekken, maak je het monteursvak aantrekkelijker voor jongeren. Ik denk dat we breder moeten opleiden, jonge monteurs meer afwisseling bieden, waardoor ze eerder voor dit vak kiezen.” Instemmend geknik. Installatiewerk, zonnepanelen, energie, de te maken koppelingen worden al snel gemaakt. “Iedereen voor eigen parochie preken, daar moeten we mee ophouden. Ik geloof ook in meer samenwerking. Daarmee zou het eindproduct voor de klant ook meer geoptimaliseerd kunnen worden”, aldus Arthur Renting, die met Ambiance Resec in 2017 Zonvakker van het jaar werd.

Kop boven het maaiveld
Aan tafel op deze dinsdagmiddag in maart, zitten behalve Arthur en Wencke Renting en Yvonne en Ries de Jong, eveneens Mark van der Voort van Vitrona uit Berkel en Rodenrijs en Naaldwijk, Caby van Bodegraven van Velota in Hoofddorp, Johan Voorberg van (voormalig) Voorberg zonwering en buitenleven in Maassluis, winnaar in 2015 en Frank Laumen van Laumen Rolluiken & Zonwering, de huidige titelhouder. Wie gaat Frank opvolgen dit jaar, hebben de voormalige winnaars zo hun voorkeur? “Wat is de definitie van een goede zonvakker van het jaar, dat is dan de belangrijkste vraag. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat het iemand is die goed bekend staat in de branche, in de brede zin van het woord. En een ondernemer die iets onderscheidends gedaan heeft afgelopen jaar, iemand die z’n nek boven het maaiveld uit durft te steken”, gaat Caby van Bodegraven van start. Dat onderscheidende kan op allerlei gebieden zijn, aldus de Zonvakker van het jaar 2013. Op marketinggebied bijvoorbeeld, een uitgesproken project, of op het gebied van opleiding of personeel. “Bert Ruiter is zo iemand die ik bij deze wil nomineren. Vanwege zijn enorme inzet op het gebied van opleiding voor de branche. Als je praat over onderscheidend….” “Wet- en regelgeving vind ik ook een belangrijk aspect”, aldus Ries de Jong. “Bedrijven die zich daar niet aan houden, of er te makkelijk mee omgaan, kunnen daarmee het imago van de branche schaden. Wat je afstraalt op de branche, is ook bepalend voor een zonvakker van het jaar.” Johan Voorberg vult aan: “Als Romazo lid ben je sowieso gecertificeerd en hou je je aan de regels. Maar Romazo lid zijn is geen eis hè, om genomineerd te worden.”

Keuzes maken
Tijdens de lunch laten de voormalige zonvakkers hun gedachten nog eens gaan over te nomineren potentiële zonweringsspecialisten. Frank Laumen merkt op: “De ondernemers die ik als eerste zou noemen, zitten hier aan tafel.” Johan knikt: “Dat gaat als vanzelf, je bent toch geneigd in je eigen kringetje te blijven denken. Maar er zijn zoveel mooie bedrijven in Nederland.” Zelf besloot hij in 2021 zijn zonweringsbedrijf in Maassluis te verkopen. Hij mag zichzelf tegenwoordig parttime pensionado noemen en verblijft regelmatig in Spanje, waar hij graag aan het klussen is in huis. “Schrijf maar op, wat levert het op om Zonvakker van het Jaar te zijn? Een eigen stek in Spanje”, grapt iemand. Serieuzer weer: “Avalon uit Eindhoven is voor mij een uitblinker”, aldus Frank Laumen. “Zij hebben echt een keuze gemaakt door zich te focussen op terrasoverkappingen. Dat is voor mij een kenmerk van goed ondernemerschap, dat je durft te specialiseren, ook afscheid durft te nemen van producten of leveranciers.” Zelf deed Laumen dat door een paar jaar geleden te stoppen met binnenzonwering en zich volledig te richten op buitenzonwering en rolluiken. “Keuzes maken hoort bij ondernemer zijn. ”Johan noemt Van Van Ee, het voormalige Jumbo. “Zij hebben iets prachtigs neergezet.” En als ze kijken naar het gezelschap aan tafel, zouden ze elkaar nomineren als Zonvakker van het jaar 2023? “Vitrona, jullie marketing, die mannen doen echt wat bijzonders. Petje af voor de manier waarop jullie bezig zijn met personeelswerving, filmpjes, marketing”, complimenteert Johan Mark van der Voort. “De laatste winnaar, Frank Laumen, heeft een pracht van een bedrijf. Maar dat geldt in feite voor ons allemaal. Ik denk dat alle winnaars van de afgelopen jaren gedreven en goede ondernemers zijn, met mooie showrooms. En van betekenis zijn voor de branche”, aldus Renting.

Tiktok
Ook p.r. en marketing is iets waar veel zonvakkers van het jaar het goed in doen. Met name Vitrona springt er op dat gebied uit. In 2011, toen zij winnaar werden (en daarbij Frank Laumen als nummer twee achter zich lieten), werd door de jury hun (pro)actieve manier van klantbenadering al geroemd. “We willen toe naar minimaal fulltime iemand op marketing, zeven dagen per week. Er is nog zoveel meer mogelijk, daar ligt nog echt een markt open. Social media, zoals Pinterest, is voor ons een belangrijk onderdeel van marketing”, vertelt Mark van der Voort. “Jullie zijn op dat gebied een voorbeeld voor de branche. Gaan op marketinggebied ook net even wat verder dan de gemiddelde ondernemer in zonwering”, aldus Johan Voorberg. “De nieuwe generatie is daar ook zo handig in, wij zijn daar al bijna te oud voor.” “Maar onze belangrijkste doelgroep is gemiddeld genomen ook niet superactief op social media”, vult Caby aan. “Tiktok is echt voor een jongere generatie.”
Iedereen doet wel wat op Facebook of Instagram, maar dat je het als zonweringsondernemer daarvan moet hebben, dat ervaren de meesten niet zo. Ideeën heeft Caby genoeg. Vooral voor de barbecue-tak, die naast zonwering en terrasoverkappingen ook bij Velota hoort. Een soort real life soap maken bijvoorbeeld, met je monteurs als hoofdrolspelers. Maar ja, dat kost veel tijd en energie. Social media werkt immers alleen bij de gratie van zeer regelmatig posten. “En sec productinformatie geven, daar krijg je nauwelijks reacties op”, aldus Wencke Renting. “Je moet vooral eigen werk laten zien. Een van onze monteurs heeft laatst gefilmd hoe ze met een hoogwerker de lucht in gingen. Dat had in no-time 2.000 likes. Het maakt dus ook echt uit wàt je laat zien.” Vitrona is een uitzondering op dit gebied. “Hun video’s voor personeelswerving zien er buitengewoon professioneel uit.” En ze werken ook, vertelt Mark. “Wij doen ook fotoshoots bij klanten, met een professionele fotograaf. Die gebruiken we voor zowel online als offline publicaties.\"

Kansen en bedreigingen
De zonvakkers van 2011 tot en met 2021 kijken ook met elkaar vooruit. Hoe zien de plannen voor de komende jaren eruit? Arthur heeft net een derde vestiging geopend. Caby is druk met de uitbreiding van de bbq-activiteiten en opent met broer Rick binnenkort een barbecue-webshop. Johan, de enige die niet langer actief is als ondernemer, geeft aan: “Ik heb nooit de ambitie gehad heel groot te worden. Het gevaar is dan dat je meegesleurd wordt in de dagelijkse gang van zaken, dat heb ik altijd zo gevoeld. Voor je het ben is je bedrijf zo groot en veeleisend, dan word je erdoor geleefd.” Ries: “Ik denk dat over 5 jaar veel kleine bedrijven overgenomen zijn door grotere partners, vanwege schaalvergroting en het hebben van meer handige handjes binnen het bedrijf. Want dat wordt de komende jaren alleen maar moeilijker.” Mark knikt: “Dat is inderdaad een spannende ontwikkeling waarvan we moeten afwachten hoe dat verder gaat.” Caby haalt de ontwikkeling van online bedrijven aan. “In bepaalde segmenten, zoals raamdecoratie, doen sommigen het zo goed. Ook als het gaat om kwaliteit en service. Ik heb laatst mijn eigen nichtje nota bene doorverwezen naar zo’n aanbieder. Je koopt daar als consument voor een prijs, daar kan ik het niet voor doen. Wij zullen ons als zonweringsspecialisten echt moeten focussen op de doelgroep die wat wil besteden, het hogere segment. En vooral op de consument die een hoog serviceniveau vraagt, echt ontzorgd wil worden.” Instemmend geknik. “
Door optimale service te bieden en alles uit handen te nemen, geven wij mensen vrije tijd, die ze kunnen omzetten naar leuke momenten voor zichzelf. Daar moeten wij het van hebben”, aldus Arthur. “De trend naar steeds meer online aankopen geldt minder voor onze branche. Op het gebied van binnenzonwering verwacht ik dat we het de komende tien jaar gaan verliezen, maar buitenzonwering, dat is echt een ander verhaal”, aldus Caby. Laumen had van dat segment al in 2019 afscheid genomen. “Het was altijd gedoe, en de marges zijn echt te laag ten opzichte van de te leveren inzet”, aldus Frank.

Over veel dingen denken de ondernemers hetzelfde. Verschillen in denkwijze zijn soms ook lokaal gebonden. Het Westen van Nederland is nou eenmaal niet hetzelfde als het Oosten, of Limburg. “Ook de consument van nu is anders dan die van tien, vijftien jaar geleden. Jonge mensen zijn zich tegenwoordig vaak bewuster van kwaliteit: goedkoop is duurkoop. De generatie die er nu aankomt is bovendien meer opgegroeid in luxe. Voor hen is de stap naar een speciaalzaak kleiner”, verwacht Yvonne de Jong. Johan vult aan: “Als vakbranche moet je je niet richten op de gemiddelde consument die blij is dat zijn boodschappenkar gevuld is. Als je in onze branche wat wilt verdienen, zul je je moeten richten op het hogere segment. Zelf heb ik dat al vroegtijdig gedaan. In 2008 stond er al ‘luxe zonwering’ op mijn gevel. Geen tijd hoeven investeren in de klant die voor de onderkant van de markt komt, betekent ook winst.” Wencke Renting: \"Wij denken vaak toch: ‘elke klant is een klant’, wij gaan ook voor één horretje. In de hoop dat daar later meer uitkomt.” “Dat hopen op, dat heb ik net als Johan losgelaten”, aldus Frank. “Bij Laumen hebben we daarin ook heel bewust keuzes gemaakt.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2023 - maart | Pagina(s) 14
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken