Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
Hoogste inkomens kopen bij speciaalzaken
 
Analyse badkamermarkt (3):
De afgelopen twee edities en ook de komende edities worden de verkopers van badkamers en -producten nader geanalyseerd en met elkaar vergeleken. Op deze pagina’s kijken we naar de gemiddelde gezinsinkomens van de kopers bij deze ketens. Hoewel het hier gaat over de aankoop van sanitairproducten geeft deze analyse ook weer een aardig beeld van de positionering van retailers.
 
Het Qudata consumentenonderzoek naar de badkamer en -productenmarkt geeft een inzicht in de hele customer journey van de koper. In vorige analyses hebben we gekeken naar de ontwikkeling van de naamsbekendheid van de de sanitairkoper (STS• november 2022) en de redenen waarom consumenten nu juist bij een bepaalde retailer kopen (STS februari 2023). In de analyse op deze pagina\'s kijken we naar wie die kopers nu eigenlijk zijn. Deze keer kijken we naar het gezinsinkomen, in komende analyses naar leeftijd, gezinssamenstelling en opleiding van de respondent.

Aan elke respondent is gevraagd wat het gezinsinkomen is; en er is gevraagd waar men badkamers en badkamerproducten heeft gekocht. Door de antwoorden op die twee vragen te combineren kunnen we zien wat het gemiddelde gezinsinkomen is van klanten bij een bepaalde retailer. In Grafiek 1 zien we al dat er bijvoorbeeld verschillen zijn tussen de klanten die typisch zijn voor bouwmarkten, woonwarenhuizen en speciaalzaken. Over alle respondenten gemeten bedraagt het gemiddelde gezinsinkomen Euro 3.665 bruto per maand. De kopers bij bouwmarkten zitten daar met Euro 3.437 gemiddeld iets onder. Ook kopers bij woonwarenhuizen scoren gemiddeld iets lager met Euro 3.124 per maand. Consumenten die hun badkamerproducten bij speciaalzaken kopen scoren daarentegen aanmerkelijk hoger met een gemiddeld gezinsinkomen van Euro 4.008 per maand. Ter vergelijking; een modaal inkomen lag vorig jaar (tijdens dit onderzoek) op Euro 2.932 per maand, in 2023 stijgt dat naar Euro 3.086.

Bouwmarkten
In de volgende grafieken (om een goede vergelijking makkelijker te maken zijn de schalen van de verschillende grafieken gelijk gehouden) kijken we naar de scores binnen de verschillende type verkoopkanalen. In Grafiek 2 de resultaten van de gemiddelde bruto gezinsinkomens van de klanten van bouwmarkten. Het gemiddelde van alle bouwmarkten is Euro 3.436 per maand. Bauhaus zit daar met een gemiddeld gezinsinkomen van Euro 3.702 ruim boven. Gamma is in dit rijtje nummer twee met een gemiddeld inkomen van Euro 3.478 per maand. Praxis volgt op de voet met een gezinsinkomen van Euro 3.405, daarna Hornbach met een gemiddelde van Euro 3.340. Hekkensluiter in dit rijtje is Karwei, haar klanten hebben een gemiddeld gezinsinkomen van Euro 3.258 per maand.

Grafiek 3 toont aan, dat de inkomensverschillen van klanten die hun aankopen deden bij woonwarenhuizen (waarbij we bol.com ook tot de woonwarenhuizen hebben gerekend) behoorlijk verschillen. Het gemiddelde gezinsinkomen van alle respondenten die aangaven bij een woonwarenhuis te hebben gekocht bedraagt Euro 3.124 bruto per maand.

Woonwarenhuizen
Klanten van bol.com zitten daar gemiddeld ruim boven met een gezinsinkomen van Euro 3.491 per maand. Nummer twee zijn de kopers bij Ikea met een gemiddelde van Euro 3.242. Daarna komen de klanten van Kwantum met een score van Euro 3.019. Uitschieter naar beneden zijn de kopers van Leen Bakker; het gemiddelde gezinsinkomen bedroeg daar Euro 2.744 bruto per maand.

Speciaalzaken
Klanten die kopen bij speciaalzaken hebben duidelijk een hoger gezinsinkomen dan die van andere winkeltypen. Het gemiddelde ligt hier met Euro 4.008 duidelijk hoger. Zelfs binnen de verschillende ketens bestaan er flinke verschillen. Grafiek 4 laat deze duidelijk zien. Gemiddeld Euro 4.488 verdienen gezinnen die kopen bij Sanisale, gevolgd door kopers bij Sanidirect met Euro 4.314, klanten van Sanidump met Euro 4.225 en badkamerwinkel.nl met Euro 4.218 gemiddeld bruto per maand. Allen boven het segment-gemiddelde.

Iets onder dit gemiddelde komen X2O waarvan de klanten gemiddeld Euro 3.047 per maand verdienen, sanitairwinkel.nl met gemiddeld Euro 3.913, Brugman met Euro 3.866 en Baderie met Euro 3.770. Hekkensluiter in dit rijtje met gemiddelde gezinsinkomens bruto per maand is Sanidrõme met een score van Euro 3.325.
In een latere editie gaan we in op de vraag, waarom de diverse groepen consumenten kiezen voor een bepaald segment speciaalzaken.

Samenvatting
Uit deze analyse en de vorige blijkt dat er flinke verschillen bestaan tussen de klanten van woonwarenhuizen, bouwmarkten en speciaalzaken. Op basis van gezinsinkomen blijken speciaalzaken duidelijk \'rijkere\' klanten te krijgen dan bijvoorbeeld woonwarenhuizen. Dat heeft te maken met enerzijds de positionering van deze bedrijven maar zeker ook van welke producten er gekocht worden. Daarover meer in komende analyses.
Onderzoek
Aan het onderzoek waarop dit artikel is gebaseerd deden 1.036 consumenten mee. Zij werden geselecteerd uit een groep van ruim 3.000 respondenten op basis van de volgende vraag:
\'Het volgende onderzoek gaat over badkamer- en sanitairproducten. Hieronder verstaan we de volgende artikelen: badmeubelen, kranen, baden, whirlpools, douches (wanden, cabines), badkameraccessoires, installatiematerialen, sanitair, (sier)radiatoren, toiletten en tegels. Heeft u de afgelopen zes maanden badkamer- en sanitairproducten gekocht ter vervanging van uw bestaande badkamer- en sanitairproducten of bent u dit in de aankomende zes maanden van plan?\'
De analyses in dit artikel geven de responses weer op basis van deze vraag. Het gaat dus niet alleen om de verkoop van badkamers, maar ook om de verkoop van accessoires en dergelijke.
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2023 - maart | Pagina(s) 24
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken