Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
De afzuigkap als pronkstuk in je keuken
 
Jerry Severins en Vincent van den Berg, Wave Kitchen Products:
Mensen die Wave niet goed kennen, denken vaak dat Vincent van den Berg en Jerry Severins het bedrijf in 2014 zijn begonnen. Het waren echter de ouders van Vincent die al in 1995 startten met Wave Kitchen Products (toen nog Wave Design). Toch is 2014 zeker een cruciaal jaartal voor de producent van design afzuigkappen. “Het is sindsdien Wave 2.0. Een ander bedrijf, met een (deels) andere doelgroep.” KIM• zocht de bevlogen ondernemers op in Zevenhuizen, waar zij met hun fraaie design afzuigkappen onderdeel zijn van het Dekker Trend Centre en sprak met Vincent en Jerry over Waves’ unieke producten, groots denken en hun plannen en ambities voor de toekomst.
 
“Als het bijzonder of apart moest zijn, dan koos je Wave, in die hoek zaten we ook al voor 2014. Zeker in die tijdsgeest hadden we als bedrijf al de aparte modellen, maar het sloot wel aan bij de standaard", gaat Vincent van den Berg van start. Zo was Wave in 2003 de eerste met de downdraft die stand alone kon functioneren: een model dat uit het keukenblad omhoogkomt en na het koken via een knop daar automatisch weer in verdwijnt. In 1995 begon zijn vader met het bedrijf, in 2004 kwam Vincent in het familiebedrijf werken en in 2011 werd hij voor 50 procent eigenaar. “We hadden voorheen drie merken: Silverline, voor de startersmarkt, Wave voor het midden- en hoog segment en Berbel voor het topsegment. Het starterssegment zit niet meer in ons DNA, daar zijn we mee gestopt. Ook van Berbel hebben we afscheid genomen: een heel goed merk, maar het paste niet meer bij ons. Het derde merk, Wave, is gaan groeien. De kwaliteit is in de loop der jaren zodanig gelift, dat we daarmee van het midden-hoog naar het hoger- en topsegment zijn gegaan. Dat blijkt ons heel goed te liggen, dus daar ligt nu de volledige focus."

Pronkstuk in de keuken
In 2008 kwam Jerry Severins Wave, toen nog importeur van hoofdzakelijk afzuigkappen uit Italië, versterken. Severins was al actief in de keuken- en interieurwereld en kende Wave vanuit die hoedanigheid. Beiden hadden ze de keukenmarkt, en daarmee ook de rol van de afzuigkap, in de loop der jaren zien veranderen. Van een ruimte die achter een gesloten deur was weggewerkt tot een open ruimte, één geheel met de woonkamer, waarbij het keukeneiland een steeds prominentere rol kreeg. En wat moet je in dat geval met een afzuigkap? Die wil je toch niet als 'beeldvervuiler' midden in je leefruimte? Tenzij je van de afzuigkap het pronkstuk van je keuken maakt, zo redeneerden Vincent en Jerry. Dat idee bleek de basis voor het bedrijf Wave 2.0. Niet langer denken in apparaten, maar: “Onze afzuigkap is een meubelstuk met als functionaliteit dat hij vieze lucht afzuigt."

Severins herinnert zich het eerste Wave ontwerp uit eigen koker. Een klant wilde iets bijzonders boven een eiland, Wave kwam met een ontwerp van drie ronde cilinders boven een zes meter lang blad: drie dezelfde lampen, waarvan één afzuigkap. “Dat pakte zo goed uit, dat we voelden dat we hiermee weleens goud in handen konden hebben. Dan ga je vervolgens doorbouwen tot je een hele reeks hebt." Het bleek inderdaad het startpunt voor een complete Wave familie. Tegenwoordig is de design afzuigkap van Wave niet meer weg te denken uit het keukeninterieur, maar zo gewoon als het nu lijkt, was het bij de introductie zeker niet. “Op een gegeven moment vallen puzzelstukjes samen. Het is moeilijk één ding aan te wijzen hoe dit ontstaan is en een succes is geworden. Je begint ergens en dat breidt zich steeds verder uit. En op zeker moment loopt het gewoon."

Opel versus Bentley
Even terug naar dat cruciale jaar 2014. In dat jaar nam Jerry de aandelen van Vincents' ouders over en werd hij, samen met Vincent, mede-eigenaar van Wave. In datzelfde jaar introduceerden de ondernemers hun eerste designlamp afzuigkap, een eigen ontwerp, door Jerry getekend. “Wij wilden, als nieuwe generatie, groter denken, ook buiten de eigen landsgrenzen. Dat kan niet als importeur, in andere landen zitten immers vaak al partners van de fabrikant. Wij wilden echt ergens voor staan, iets doen wat er nog niet was. Dat kon Italië niet voor ons invullen, dus hebben we de stoute schoenen aangetrokken en zijn we zelf een markt gaan creëren." Vanuit de gedachte: de afzuigkap is een meubelstuk waar je trots op kunt zijn, een pronkstuk in je keuken. “Niet iets om te verstoppen, zoals ook wij voorheen deden met bijvoorbeeld de down draft. Wij draaien het om: laat je afzuigkap juist zien. Dat was er destijds niet en eigenlijk -op de manier zoals wij het doen- nog steeds niet. In de hele wereld vind je niet wat wij maken", stelt Severins. Overtuigd als ze zijn van hun product, vult Van den Berg aan: “In Italië en ook in bijvoorbeeld Amerika maken ze wel design afzuigkappen, maar dat zijn altijd kleine modellen. Een leek zou best kunnen denken: dat is toch net zoiets als Wave. Maar je praat qua afwerking over het verschil tussen Opel en Bentley. Wij hebben altijd gezegd: de techniek van onze producten is goed, daar hoeven we het niet over te hebben, daar is simpelweg geen twijfel over. Bovendien is de techniek de laatste jaren met sprongen vooruitgegaan. Als iets nodig is, gaat de technische ontwikkeling ineens veel sneller, dat geldt ook voor het plasmafilter dat wij gebruiken. Dat heeft ons enorm geholpen."

Grenzeloos denken
Natuurlijk ging de ontwikkeling van hun designafzuigkappen niet vanaf dag één zonder slag of stoot. “De eerste keer dat we leer gebruikten, viel het van de kap af. Het was een leerproces, letterlijk. Hoe werk je het af, hoe kun je designtechnisch iets toepassen…." De samenwerking tussen Jerry en Vincent loopt daarbij als vanzelf. Wanneer laatstgenoemde ergens inspiratie opdoet, krabbelt hij wat op papier en stuurt dat door naar Jerry, die hun ideeën vervolgens vertaalt naar een fraai ontwerp op papier. “Van de 1.000 ideeën die wij bedenken, gaan er twee uiteindelijk door. Wij praten met elkaar en daar ontstaat van alles uit. Zonder grenzen denken, dat is wat wij doen."

De trapezevorm, de bol… wat de verschillende ontwerpen kenmerkt is -naast het design- de kwaliteit. Vincent: “Je moet met je ogen dicht kunnen voelen dat het een Wave kap is. Qua dikte, materiaalgebruik…" Het complete assortiment van Wave bestaat inmiddels uit tig modellen, variërend van 'het Frame', wand-, plafond en inbouwkappen, de eilandmodellen en de lampen. Sinds 2020 is er geen sprake meer van import en bestaat de collectie uit 100 procent eigen ontwerpen. “Vaak worden wij interessant bij keukens vanaf zo'n 25k of hoger. Maar we hebben sinds kort ook een instapmodel voor het middensegment. En later dit jaar komen we met nog een aantal noviteiten." Daarover later meer. Hebben ze zelf voorkeur voor één van hun ontwerpen? “De bol, omdat ik de verlichting zo mooi vindt", reageert Vincent. Jerry is minder uitgesproken. “Elke omgeving en iedere woning heeft zijn eigen behoefte. Dan heb je ook nog de gebruiker. Als het plaatje klopt, heb ik geen uitgesproken voorkeur. Een cliché misschien, maar als de klant tevreden is, dan zijn wij ook blij."

Thuis staat voorop
Severins' opmerking sluit aan bij de filosofie van de twee ondernemers: werken is heel leuk, maar privé is belangrijker. “Wij willen doen en blijven doen wat we leuk vinden. We werken met een klein team (9 in totaal, red.) en zijn een relatief kleine speler. Wij zijn niet puur omzet gedreven. Natuurlijk willen we geld verdienen, maar als je alleen maar gedreven wordt door groei en omzet, word je daar niet gelukkiger van." Severins realiseert zich dat het een luxe is om zo te kunnen denken. “We hebben een mooi en onderscheidend product. Als dat niet bij jou past, dan is dat ook oké. Het is niet ons doel altijd de duurste kap te verkopen, we kijken oprecht naar wat er past bij een huis. Als je iemand een goed advies geeft, dan volgt de verkoop vanzelf. Begin je met sales, dan gaat dat ten koste van het advies."

Tussen 2015 en 2017 maakte Wave een flinke groeiperiode door. “We hadden er toen voor kunnen kiezen zeven dagen per week te gaan werken en enorm door te knallen, maar die keuze hebben we bewust niet gemaakt. Thuis is het belangrijkste," aldus Van den Berg. Severins: “Het meest blij word ik als ik langs een huis rij, naar binnenkijk en daar een leren lamp van Wave zie hangen. Dat is toch geweldig. Vooral als ik bedenk, dat ik dat ontwerp ooit heb gemaakt op de camping, met m\'n voeten in het gras en spelende kinderen om me heen. Daar word ik gelukkig van."

Concurrentie en creativiteit
De ambitie die in 2014 gepaard ging met de start van Wave 2.0. -uitbreiden over de Nederlandse grenzen- is inmiddels meer dan waargemaakt. Anno 2023 heeft Wave klanten in onder meer Scandinavië, Engeland, Ierland, België, Luxemburg en Dubai. “De reacties tijdens internationale beurzen zijn steevast goed. De basis staat." Hoe werd er destijds in eigen land gereageerd op het eerste designproduct uit de koker van Wave? “Die werd met open armen ontvangen", weten de ondernemers nog. “Ook de markt zag het onderscheidende. Tussen 2015 en 2017 hebben we onze omzet en manschappen verdubbeld. Dat kwam niet omdat we deden wat we altijd gedaan hebben, maar omdat we een nieuwe weg insloegen." Het spannendste destijds was de reactie van de consument. “Je maakt de keukenmarkt enthousiast, onze producten werden opgenomen in de showrooms, maar dan. Wij kunnen onze ontwerpen mooi vinden, de dealer kan het mooi vinden, maar dan moet de consument nog overtuigd worden." Inmiddels is duidelijk dat ook die razend enthousiast is. “We staan regelmatig op consumentenbeurzen, dan zien we zelf de reacties. Is dat een afzuigkap? Als ik dat geweten had…"

Elk Wave kap is een soort van maatwerk. In materiaal, kleur, formaat. Ondertussen blijft het bedrijf werken aan nieuwe modellen en technieken. “Dat kan ook niet anders, de markt is enorm veranderd, met name in de laatste vier jaar. Met de opkomst van bladafzuiging hebben we er een stevige concurrent bij gekregen. Natuurlijk is dat iets totaal anders dan wij op dit moment bieden, voor beiden is wat te zeggen. Het zorgt er wel voor dat wij nog scherper moeten worden. We komen zogezegd binnenkort met een aantal nieuwe modellen, die weer heel anders zijn dan wat we nu hebben. Maar ook bijvoorbeeld een vereenvoudiging van het frame, maar dan uitgebreider. Sommige zeer binnenkort, andere worden tweede helft van dit jaar geïntroduceerd, dus we houden het nog even spannend", aldus Severins.

Van den Berg: “Bladafzuiging uit de markt spelen, dat lukt niet. We zullen echt vanuit eigen kracht moeten denken, en tegelijkertijd inspelen op wat er nu speelt in de markt. Ook de coronaperiode heeft impact gehad. In 2017 verdubbelden wij. Corona kwam voor ons niet op het juiste moment, we hebben niet mee kunnen knallen. Natuurlijk is dat jammer. Als je ziet dat de markt booming is en je gaat daar zelf niet vol in mee, dan is dat best zuur. Maar we zijn niet voor niets ondernemers. Het zorgt ervoor dat onze creativiteit weer volop naar boven komt. Dat zal later dit jaar zeker weer blijken."
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2023 - maart | Pagina(s) 38
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken