Van ‘just-in-time’ naar ‘just too much’?
 
Iedere retailer verkoopt wat hij inkoopt en daarom zijn goede relaties met leveranciers, als strategische partners in de productie van de handelsvoorraden, noodzakelijk. Toegang tot productiecapaciteit is echter geen vast gegeven meer. Retailers, merken, groothandels en producenten hebben in de afgelopen jaren vrijwel allemaal de impact van de coronapandemie op hun supply chain (bevoorradingsketen) ervaren. Pré-corona werd de waardeketen zoveel als mogelijk afgestemd op de vraag vanuit ‘lean principes’. De uitgangspunten? Maximale efficiëntie, minimale verspilling en genoeg flexibiliteit om bij te sturen wanneer nodig.
Een strak georganiseerde supply chain draagt bij aan minimale voorraad, waardoor minder kosten worden gemaakt voor opslag, verzekering en veroudering. Dat heeft een positief effect op de liquiditeitspositie, de exploitatie en zelfs op duurzaamheid. Producten worden op het juiste moment (Just-In-Time), tegen de juiste prijs, in de juiste hoeveelheid op voorraad ontvangen. Maar bij grote verstoringen, zoals lockdowns, blijkt zo’n strakke supply chain toch veel minder controleerbaar en beheersbaar dan gedacht.
Veel retailers lieten het ‘Just-In-Time’ gedachtegoed tijdens de jaren 2020-2022 noodgedwongen los. Het was geen kwestie meer van ‘op tijd ontvangen’, maar van ‘überhaupt aan voorraad komen’. Retailers zochten met wisselend resultaat volop naar voorraad via substituten (vergelijkbare producten) en nieuwe inkoopkanalen zoals parallelle handel en nieuwe leveranciers. Ook stijgende kostprijzen zorgden ervoor dat retailers met het oog op winstgevendheid extra voorraden aanlegden. Een ‘Just-In-Case’ gedachte.
Nu de particuliere consumptie enigszins lijkt te stokken als gevolg van de koopkrachtdaling, komen we uit bij ‘Just too Much’. Het is de vraag hoe je als retailer van je hoge voorraad afkomt. De mogelijkheden zijn er. Zo kunnen ondernemers werkkapitaal vrijspelen door voorraad door te schuiven. (Weeg daarbij kosten en risico’s af tegen baten.) Verplaats voorraad naar andere markten. Of verkoop voorraad als partij vanuit duidelijke afspraken. Tot slot: uitverkoop. Analyseer echter vooraf de marges goed; en let op: korting werkt verslavend.

Olaf Zwijnenburg, sectormanager Detail en groothandel, Rabobank Nederland
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Financiën
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken