Aangesloten blijven
 
Des duivels ben ik als mijn man ’s avonds thuiskomt met nieuwe medicatie: acht anti-misselijkheid tabletjes voor ons oude hondje van 15,5 jaar, voor € 45,20. Waaat? Dat gaat ons € 170,00 per maand extra kosten. Bizar dat de dierenarts hiervan niets gezegd heeft en dit opperde als een serieuze oplossing. Zij gaat ervan uit dat dit voor iedereen kennelijk op te brengen is. Ik voel me echt niet fijn behandeld. Alsof ik gek ben? Ik heb haar eerder die dag verteld dat we natuurlijk dol zijn op onze hond, maar dat we al zwaar in de bonustijd zitten. Het enige wat telt, is dat hij kwaliteit van leven blijft houden. De volgende ochtend belt de assistente mij terug en biedt keurig haar excuses aan namens de dierenarts. Fijn, maar ik voel me niet serieus genomen. Ik had graag de dierenarts willen spreken. Het is voor mij een reden om weg te gaan.

En hoe is het in onze branche? Er liggen geweldige jaren achter ons. We zijn verbazingwekkend goed uit de corona-tijd gekomen en hebben enorm geplust. Er zit nog veel voorraad in de pijplijn voor dit jaar, maar welke tijd gaat er nu aankomen? Een tijd waarbij de consument de hand veel meer op de knip gaat houden door de enorm gestegen prijzen in de winkel en voor energie. De verwachtingen over veel bouwen vlakken af. Iedereen kan zijn centen maar één keer uitgeven aan een nieuwe keuken. En bij wie doe je dat dan? Het liefst bij een professional die deskundig is en echte aandacht voor je heeft toch?
Zorg dat je als keukenretailer meer dan ooit aangesloten bent bij de klant die bij jullie binnenkomt. Wees gastvrij, heb echte aandacht, blijf weg van aannames en stel veel open vragen. Als de klant zich bij jou op zijn gemak voelt, gaat hij/zij vanzelf vertellen. Dan hoef je alleen maar te goed te luisteren en door te vragen als het op details aankomt. Tijdens jouw advies kun je vervolgens goed terugkomen op alles wat je klant belangrijk vindt. Wees transparant in je offerte en je prijsstelling. Laat mensen kiezen.

Ieder mens wil serieus genomen worden en ieder mens heeft behoefte aan het maken van eigen keuzes. Of dat nou bij de dierenarts is of bij het kopen van een keuken. Het is aan jou om de klant opnieuw voor je te winnen, zeker in een tijd als deze.

olga@qumedia.nl
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2023 - januari | Pagina(s) 13
Categorie: Adviezen
 
Relevante publicaties