De kunst van het verleiden
 
Als ondernemer ben je continue bezig met het verleiden van je klant om een aankoop bij jou te doen.
In de huidige economische omstandigheden lijkt dat een hele opgave, een ware kunst. De consument is op dit moment niet gerust op de eigen financiële situatie en lijkt grotere uitgaven liever even te uit de weg te gaan.

Als gevolg van prijsstijgingen en een laag consumentenvertrouwen wordt voor de invulling van de feestdagen een kleiner budget vrijgemaakt. Ook is bewustwording een van de redenen dat aankopen anders gedaan worden. Steeds vaker stelt de consument zichzelf de vraag of de voorgenomen aankoop echt nodig is, of dat hergebruik of reparatie ook tot de mogelijkheden behoort. Het aankoopgedrag van klanten leidt overigens wel tot een groeispurt van de virtuele marktplaatsen waar verkopers en kopers elkaar vinden, ook op de onlinemarkt voor tweedehandsartikelen. Verwacht wordt dat tweederde van de online verkopen op online marktplaatsen gedaan zal worden, in China ligt dit percentage inmiddels al op tachtig procent.

Bepaalde branches profiteren juist van de huidige periode. Gordijnateliers doen zaken als nooit tevoren. Klanten die hebben besloten de eigen woning te isoleren met behulp van HR++ of triple glas hebben te maken met lange levertijden. Het gevolg hiervan is dat nu eerst gordijnen worden aangeschaft, die een kortere levertijd kennen, om de energielasten gedurende de winterperiode te verlagen. Naast een isolerend effect brengen gordijnen ook sfeer in huis. De verdere verbetering van de woning volgt dan zodra het glas leverbaar is, en een glaszetter is gevonden die de uitvoering doet.

Verduurzaming is dus een heel belangrijk thema. Als ondernemer moet je je dus zeer goed afvragen of jouw organisatie hier goed op is voorbereid. Gedacht kan worden aan het verlenen van diensten op het gebied van het innemen van eerder geleverde producten, het aanbieden van gebruikte materialen, het verhuren van je producten en het verrichten van reparaties.

Om je klant uiteindelijk te kunnen verleiden is het ook van belang je eigen kernwaarden te kennen. Waar sta je voor en wat is de identiteit van jouw organisatie? Het gaat om de cultuur binnen jouw onderneming en de uitingen naar je klanten. Hieraan ben je altijd herkenbaar.

Benoem de meest relevante kernwaarden in jouw organisatie en werk ze uit. Hoe vertaal je deze naar een goede werkwijze, het juiste gedrag en uitingen? Worden deze waarden voldoende gedragen door jou en je personeel? Geef ook voldoende ruimte aan je personeel om op een eigen manier invulling te geven aan deze kernwaarden. Sluit je voldoende aan bij de behoeften van je klanten? Dan win jij de strijd om de portemonnee van de klant.
Verleiden is een kunst en kan leiden tot een bloeiende relatie met jouw klant. Geniet hiervan, de beloning volgt uiteindelijk!
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2022 - december | Pagina(s) 31
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken