Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
Wat zoeken keukenkopers?
 
Keukentrends (1)
Ieder jaar vraag Qudata bv, Markt- & Trendanalyses, ruim 1.000 keukenkopers naar hun customer journey. Het meest recente consumentenonderzoek is uitgevoerd in oktober en onderstaande analyse is gebaseerd op de uitkomsten hiervan. In deze aflevering aandacht voor enerzijds de trends die men ziet en anderzijds de eisen die kopers stellen aan de keuken die zij zochten.
 
Keukens of keukenonderdelen werden vorig jaar na een gemiddelde leeftijd van 15 jaar vervangen (Grafiek 1), dat is iets meer dan tijdens het corona-jaar 2021 toen een gemiddelde keuken werd vervangen na 14,5 jaar. In de jaren ervoor lag de gemiddelde leeftijd van een keuken iets hoger van 16,1 jaar in 2018 tot 16,5 jaar in 2019.

Minder bovenkasten
Ieder jaar vraagt Qudata keukenkopers welke trends zij zien bij hun zoektocht naar een nieuwe keukens. Zij mogen daarbij meerdere trends noemen. Door de gegevens over meerdere jaren te analyseren is te zien hoe de smaak van de consument in de loop der jaren verandert. In Tabel 2 een weergave van de trends die de respondenten hebben aangegeven over de afgelopen vijf jaar.

Gesorteerd op volgorde van het aantal antwoorden blijkt dat de consument op zoek is naar keukens met minder bovenkasten, maar meer laden. Ook het kookeiland is nog steeds populair (genoemd door 23 procent van de respondenten). Dat is iets minder belangrijk dan vorig jaar (genoemd door 27 procent), maar veel belangrijker dan vijf jaar geleden (13 procent).

Energiebesparing
Om een goede vergelijking te kunnen maken tussen de verschillende genoemde trends, is gekeken naar hoe vaak een trend aangegeven werd in het meest recente onderzoek tegenover deze frequentie in 2021 (Tabel 3). In de linkerkolom staan de trends die vaker werden genoemd in 2022 dan in 2021 (de stijgers) en in de rechterkolom worden de dalers genoemd. Achter de trend staat het verschil in procenten van de scores van 2022 ten opzichte van de scores van 2021.

Een duidelijke stijger was energiebesparing, 36 procent vaker genoemd dan het jaar ervoor. Meer bergruimte was een stijger (+13 procent), maar ook minder bovenkasten (+9 procent), maar tegelijk meer laden (+4 procent) die dan wel greeploos (+7 procent) moeten zijn. Dalende trends zijn zaken als ergonomie (-20 procent), betonlook voor werkbladen (-16 procent). Ook domotica (-14 procent) wordt minder vaak genoemd, maar daarmee moet worden opgemerkt dat veel apparatuur de kenmerken daarvan allang hebben.

Het kookeiland, hoewel nog steeds vaak genoemd, werd iets minder vaak (-13 procent) in 2022 genoemd dan in 2021. De overgang van keuken naar de woonkamer werd 13 procent minder vaak genoemd dan vorig jaar. Ook iets minder populair waren trends als ‘donkere of zwarte tinten’ (-10 procent), ‘natuurstenen of keramiek werkbladen’ (-6 procent), ‘hoogglans keukens’ (-6 procent), ‘nieuwe technieken’ (-5 procent) en ‘minimalisme’ (-3 procent).

Kwaliteit
De ondervraagde keukenkopers werden ook gevraagd waar zij op letten bij de aankoop van hun nieuwe keuken (Tabel 4). Al jaren staat ‘kwaliteit’ bovenaan, genoemd door 61 procent van de kopers iets meer dan in 2021. De keuken moet functioneel en ergonomisch zijn, zegt 36 procent van de consumenten, ook iets meer dan in 2021. Het merk moet betrouwbaar zijn, zegt 34 procent van de ondervraagden. De geboden service/garantie vind ik belangrijk, zegt 31 procent. Iets meer mensen zoeken design in een keuken, 29 procent. Een aspect als ‘lage prijs’ wordt -over de afgelopen vijf jaren gemeten- minder vaak genoemd met een score van 12 procent in 2022.

Stijgers en dalers
Wanneer we alleen kijken naar de stijgers en dalers van 2022 ten opzichte van 2021 (Tabel 5), zien we dat de stijgers van dit jaar zijn ‘service/garantie’ (+15 procent ten opzichte van 2021), ‘materiaalgebruik’ (+10 procent), ‘design’ (+8 procent), ‘lage prijs’ (wel stijgend ten opzichte van 2021 -met 8 procent-, maar over de jaren heen minder vaak), ‘functioneel/ergonomisch’ (+4 procent), ‘kwaliteit’ (sowieso het vaakst genoemd, maar dit jaar 3 procent vaker dan in 2021) en ‘ betrouwbaar’ (+3 procent).

Minder vaak dan in 2021 zochten keukenkopers dit jaar naar keukens die de volgende kenmerken hadden (dalers): ‘authentiek’ (-31 procent), ‘innovatief’ (-14 procent), ‘traditioneel’ (-14 procent), ‘milieuvriendelijk/duurzaam’ (-14 procent), ‘eigentijds (-12 procent) en ‘onderscheidend’ (-5 procent).

Samenvatting
Uit de analyse blijkt, dat de consument zijn keuken gemiddeld na 15 jaar vervangt door een nieuwe. De consumenten oriënteren zich in een markt waarbij zij zien dat de trends onder andere ‘meer laden en minder kasten’, ‘kookeiland’ en ‘energiezuinige apparaten’ zijn.
De keuken zie zij zoeken moet vooral van ‘goede kwaliteit’ en ‘functioneel/ergonomisch’ zijn. Het merk dat zij kopen moet vooral ‘betrouwbaar’ zijn en een goede ‘service en garantie’ bieden.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2022 - december | Pagina(s) 26
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken