Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
Een tweede leven voor kapotte spullen
 
Karwei’s reparatieservice
Geen idee wat je moet met die kapotte tafellamp, brakke tuinstoel of defecte hamer? Consumenten kunnen sinds kort hun onbruikbare producten naar Karwei brengen en zo bijdragen aan een circulaire wereld. De bouwmarkt is begonnen met een Reparatie studio, die oude producten nieuw leven inblaast.
 
Hiervoor is Karwei een samenwering aangegaan met Repair Café, een stichting die op vrijwillige basis reparaties uitvoert. Over de hele wereld – maar vooral in Nederland – zijn er al bijna 2.400 Repair Café’s die werken aan een duurzame toekomst en een circulaire economie. Een gedachte die past bij de circulaire strategie van Karwei.
?Recent onderzoek van Milieu Centraal toont aan dat je met circulaire keuzes tot wel 25 procent kan besparen in klimaatimpact. Bijvoorbeeld door gereedschap te lenen van je buurman, tweedehandskleding te kopen of door kapotte spullen te repareren. Het repareren van spullen zit nog maar bij weinig mensen in het systeem. Vooral jongere generaties weten überhaupt niet hoe dat ze dit kunnen doen, waardoor kapotte spullen rechtstreeks in de prullenbak terechtkomen. Door reparatie laagdrempelig te maken, draagt de Reparatie studio van Karwei bij aan een duurzame toekomst, doordat spullen langer bruikbaar zijn en niet weggegooid hoeven worden. “Reparatie is de hoogste hergebruikstrategie”, aldus Martine Postma, directeur en oprichter Stichting Repair Café: “Het is de oplossing waarbij zo weinig mogelijk nieuw materiaal en energie nodig zijn om iets te kunnen hergebruiken. Stichting Repair Café spant zich al twaalf jaar in om dat aan zo veel mogelijk mensen duidelijk te maken. We zijn heel blij dat Karwei ons hierbij steunt.”

Levensduur verlengen?De Reparatie studio sluit aan bij de duurzaamheidsstrategie van Karwei en de ambities op het gebied van een circulaire economie. Margreeth Pape, Manager Sustainability Intergamma, is voor Karwei iedere dag bezig met dit onderwerp. “Het verlengen van de levensduur van producten is een belangrijk thema in onze duurzaamheidsstrategie. Al jarenlang verzamelt Karwei oude elektronische producten in voor recycling. Het aanbieden van reparatie is een mooie vervolgstap. Hierdoor worden bestaande grondstoffen zo hoogwaardig mogelijk ingezet voor hergebruik. Verantwoord wonen én verbouwen in dichterbij dan je denkt.” Ook Mariëlle Rooswinkel, manager Marketing Communicatie & Formule Karwei is nauw betrokken bij de Reparatie studio: “We zijn erg blij met de samenwerking met Repair Café en we delen dezelfde visie over het hergebruiken van oude spullen: niet weggooien, maar duurzaam repareren. Iedereen inspireren met duurzame oplossingen voor thuis en motiveren om in actie te komen, dat is wat we graag doen. Dit doen we al langere tijd door middel van upcyclen: het hergebruiken van oude spullen en deze een totaal nieuwe functie geven. De Reparatie studio sluit hier goed bij aan. Upcyclen of repareren, het belangrijkste is niet weggooien, maar duurzaam hergebruiken. Van defecte boormachine tot kapotte stoel, lever het bij ons in voor reparatie zodat we samen onze oude producten een tweede leven geven.”

Hoe het werkt ?Een kapot product is in te leveren bij de Karwei bouwmarkt en het plaatselijke Repair Café probeert deze te repareren. Voor elke reparatie doneert Karwei 5 euro aan het lokale Repair Café. Lever je iets in bij de Reparatie studio maar hoef je het opgeknapte product niet terug, dan wordt het geschonken aan een goed doel of aan de plaatselijke kringloop. Wanneer een product echt niet meer te repareren valt, wordt het gerecycled via de WeCycle straat van Karwei. De Reparatie studio is op 4 juni van start gegaan met een pilot bij vier Karwei bouwmarkten: Heesch, Hoogvliet, Amersfoort en Barendrecht. Bij succes wordt de Reparatie studio naar meer Karwei bouwmarkten uitgerold. “De te repareren items lopen erg uiteen: van boormachine tot hogedrukreiniger en van magnetron tot tafellamp. In 2022 zijn er al ongeveer 500 producten gerepareerd, en dat in maar vier bouwmarkten. Op dit moment onderzoeken we de mogelijkheden naar verdere groei. Het is fantastisch om een klant blij te maken met een gerepareerd product dat soms al tijden ongebruikt in een hoek stond.”
 
 
Delen
 
KWM• Karwei Management | 2022 - november | Pagina(s) 30
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken