Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
“De klantbenadering blijft hetzelfde”
 
De nieuwe uitstraling van Grando Keukens | Badkamers
Grando Keukens en Badkamers heeft zijn winkels in een fris, nieuw jasje gestoken. Eén van de eerste winkels in de geheel nieuwe eigentijdse uitstraling is die van ondernemer Paul Lucas in Lelystad. KIM• ging op locatie in gesprek met directeur Jean Paul Hagen en Eduard van Looij, marketing manager bij Grando, over de vernieuwde positionering van de franchise formule. “Onze ondernemers staan dichtbij de klant, daarin is de formule niet veranderd. Het enige dat anders is, is de uitstraling. Die sluit nu nog beter aan bij waar we voor staan en bij de marktpositie van Grando.”
 
Grando bestaat sinds 1965. In de afgelopen bijna 60 jaar veranderde de organisatie vijf keer eerder van gezicht. Zo eens in de ca tien jaar is het dus blijkbaar tijd voor een nieuwe look and feel. Zo ook dit jaar. Wie de winkel in Lelystad binnenkomt, voelt zich meteen welkom. Er hangt een prettige sfeer, er is ruimte voor een verse kop koffie in de bistro-achtige keukenopstelling met hoge tafels met uitnodigende krukken eromheen en er is de ondernemer met zijn team die zorgen voor een persoonlijke benadering. “Goeiemorgen, ik ben Paul, waarmee kan ik je helpen.”

Een huiselijk gevoel
“De consument moet binnenkomen en warmte ervaren, een huiselijk gevoel. Daar leggen we de nadruk op bij Grando. En eigenlijk gaat dat vanzelf. Zo zitten onze ondernemers in elkaar, dat is een stukje DNA. Het is bijna lastig de vinger erop te leggen, maar onze franchisenemers vinden de persoonlijke benadering van nature enorm belangrijk”, vertelt Van Looij. “Hoe vaak koop je een badkamer of keuken in je leven? Dat moet een beleving zijn. Het gaat om een grote uitgave, een belangrijk moment in het leven van de klant, dus zorg dat dat ook een mooie beleving wordt. Dat is onze filosofie.” Hij vult aan: “Wat Grando ook doet: meedenken, ontzorgen. Dat gaat verder dan de keuken of badkamer. Een vloertje leggen, het plafond of wanden stuccen, een muurtje verplaatsen… het kan allemaal onder hetzelfde dak geregeld worden en met de Grando-ondernemer afgesproken worden.”

Keukenhart
In Nederland telt de formule inmiddels 36 winkels, daarnaast zijn er tien Grando-showrooms in België. Bij onze zuiderburen is Grando puur een keukenbedrijf, in Nederland hoort sinds tien jaar ook sanitair tot het vaste assortiment. “Sanitair is een gelieerd product, mensen die gaan verbouwen zijn vaak met beiden bezig. Voor ons was het een strategische keuze de badkamer aan de formule toe te voegen” aldus Hagen. Tegelijkertijd, zo vertelt de formule-directeur, hebben de meeste Grando-ondernemers echt een ‘keukenhart’. “Keukens vormen onze basis, daarmee zijn we in 1965 begonnen. Maar het zijn natuurlijk wel ondernemers, ze zien dat de combinatie werkt en dat de consument het fijn vindt om keukens en sanitair onder één dak te vinden. Vanuit hun ondernemerschap ziet iedereen duidelijk de toegevoegde waarde.” In de afgelopen jaren zijn er ook Grando-ondernemers aangesloten die niet vanuit de keukenbranche komen. “We hebben er inmiddels een paar die uit een compleet andere sector komen. Iemand uit de aannemerij bijvoorbeeld. En een ondernemer uit de hypotheekwereld. Dat was voor ons nieuw, maar waarom niet. We hebben een intern opleidingsprogramma, we kunnen nieuwe ondernemers goed ondersteunen. Dat blijkt prima te werken.”

Dichtbij de klant
Vanuit de organisatie worden zaken als inkoop, logistiek en marketing centraal geregeld. Desgewenst is er ondersteuning op het gebied van de financiële administratie en is er de mogelijkheid voor winkelinrichtingsadvies. Maar verder is het aan de ondernemer zijn zaken lokaal in te vullen. “Natuurlijk helpen we, bijvoorbeeld als er gebrek is aan monteurs, maar in principe is alles in handen van de ondernemer zelf. We hebben de uitstraling van een landelijke formule, maar de lokale ondernemer maakt het verschil ‘Hoi, ik ben Paul’, dat gevoel. De ondernemers staan dichtbij de klant. Wie Grando willen bellen, krijgt geen 0900 nummer naar het hoofdkantoor, maar het mobiele nummer van de eigenaar. Die komt ook bij de mensen thuis. De consument heeft echt altijd contact met de winkel en de mensen daar.”

Focus op kwaliteit
Even terug naar de vernieuwde uitstraling. Het voorheen bordeauxrode met geel en witte logo is vervangen door een beeldmerk met als basiskleur aubergine. Het geel en wit is verdwenen. ‘Stijlvol, rustig, eigentijds’, zo omschrijven Van Looij en Hagen de nieuwe uitstraling. “Het is niet zo dat je tot voor kort in een vervelende winkel kwam die totaal niet meer van deze tijd was. Zeker niet, ook voorheen paste de winkeluitstraling prima bij de propositie van Grando. We focussen op het midden en hoog segment. Rood en geel staan bekend als actiekleuren, maar wij waren en zijn geen actiematige winkel, terwijl dat door die kleurstelling soms wel de perceptie was. Lange tijd was dat oké, maar we merkten in de afgelopen jaren dat we als formule door ontwikkelen en dat onze propositie niet meer helemaal passend was,” aldus Van Looij. In de nieuwe uitstraling is aubergine de dominante merkkleur. Keukens & Bad is veranderd in meervoud: Keukens | Badkamers. Die toevoeging heeft een wat kleiner lettertype gekregen, waardoor er meer nadruk ligt op het merk Grando in het logo, wat nog eens wordt versterkt door het rode vierkantje op de plek van een merktekentje. “Dat geeft een bepaald gevoel, een subtiele toevoeging die het logo net afmaakt. De kleur rood is niet meer heel nadrukkelijk aanwezig in de uitstraling, maar we laten deze specifieke kleur wel terugkomen wanneer we actiematig communiceren,” licht Hagen toe. De toevoeging Keukens | Badkamers is wel onderdeel van het logo, maar wordt niet meer standaard gebruikt. “Wanneer ziet een consument het logo? Als er al contact is, als een consument al weet waar hij is. Op die plekken hoef je de toevoeging Keukens | Badkamer niet meer te doen. Zoals op ons de voorzijde van ons nieuwe inspiratiemagazine bijvoorbeeld.”

De nieuwe propositie van Grando focust meer op kwaliteit dan voorheen. “We bevinden ons in het midden en hogere segment, dat is al jaren zo, maar we zijn behoorlijk gegroeid. Deze uitstraling past beter bij onze huidige marktpositie, het was tijd voor een transitie.” Een andere huisstijl dus, met een eigentijdse frisse uitstraling. “Maar het DNA van de ondernemer blijft onveranderd. Het ontzorgen van A tot z, dichtbij de klant. De ondernemers worden niet ineens andere mensen en de klantbenadering blijft hetzelfde. Een hand, een kop koffie, ga lekker zitten. De uitstraling van de winkels past nu meer bij waar we voor staan” benadrukt Van Looij.

Local hero
De vijf Grando(rama) logo’s op een rij, van 1965 tot nu, laten mooi zien hoe met de huisstijl sprongen in de tijd gemaakt worden. Grando anno 2022 staat voor “persoonlijk, betrouwbaar keuken en bad design”. En de Grando ondernemer is een local hero. Jean Paul Hagen: “Een heel typerend en mooi voorbeeld: twee weken geleden hadden we hier in Lelystad de opening van de nieuwe winkel van Paul. Voor de deur stond een frites kar. Daar kwam ik in gesprek met een stel van begin vijftig. Ze waren net terug van vakantie en hadden op Facebook gezien dat Grando verhuisd was. Die mensen kwamen op hun vrije middag even langs om te kijken hoe de winkel was geworden. Ze waren niet op zoek naar een andere badkamer of keuken, het was puur belangstelling. Dat geeft prachtig de binding met de lokale ondernemer aan.”

En wat vinden de Grando-ondernemers zelf van de nieuwe uitstraling van hun formule? “Geweldig, de reacties waren heel enthousiast. Het verhaal en het beeld daarbij klopt, het geeft het juiste gevoel weer. En het lijkt ook de juiste timing, blijkbaar was iedereen eraan toe, maar goed, dat is achteraf misschien makkelijk zeggen. Het belangrijkste is dat alle ondernemers zich er heel goed bij voelen.” En nieuwe ondernemers? Hagen: “Dat zou mooi zijn, en er zijn gelukkig nog altijd ondernemers die interesse hebben. Nieuwe aanwas zoeken is een continu proces, maar je wilt wel een bepaalde kwaliteit nastreven met elkaar, dus simpelweg een blik opentrekken is geen optie. Er zijn absoluut nog lege plekken in ons land, maar een concrete target voor 2030 hebben we niet. Een winkel of zes, zeven erbij in de komende drie jaar, dat zou mooi zijn.”
 
 
Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2022 - november | Pagina(s) 44
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken