“Ik denk dat de wereld er over vijf jaar heel anders uitziet”
 
De visie van Toon van Osta
“Het wordt winter, en dan doel ik niet op het jaargetijde, maar op de tijden die komen gaan. Op zijn minst een paar moeilijke jaren, maar misschien wel langer. De gouden jaren, die we mochten beleven, zijn voorbij.” Aan het woord is Toon van Osta van Roma Benelux. “Bij Roma Benelux merken wij deze teruggang in Benelux al behoorlijk. En wij hebben in twintig jaar tijd nog nooit een terugloop in aantallen gehad, ook niet in de crisisjaren na 2007. Dat wil dan toch wat zeggen over de periode die komen gaat. Ik hoop, dat alle ondernemers vet op de botten hebben, om de tijd die komen gaat te doorstaan.”
 
Van Osta: “Dat ROMA een begrip en de nummer één is op rolluikengebied, dat is algemeen bekend. Dat we ook een top screen leveren, tegen een concurrerende prijs, is misschien minder bekend. Bij geen enkel merk staat het doek zo strak als bij dat van ons. En we hebben alle varianten.” Hij somt op: “Of het gaat om een hoekscreen, gelaste hoek, gezaagde hoek, voorzet, inbouw of gecombineerd met een vliegenhor en doorvalbeveiliging in een PURO 2.XRK inbouwkast. Volledig weggestuct aan de binnenzijde of uitgevoerd buiten en/of binnen met een aluminium afwerking in duizend standaardkleuren. ROMA heeft het.” Ook in aantallen doet Roma een gooi met screens naar de eerste plaats, zo geeft Van Osta aan. “In coronatijd hebben we onze prijzen minimaal verhoogd en voor rolluiken zijn onze prijzen al bijna 20 jaar gelijk gebleven. In feite kost een ROMA rolluik nauwelijks meer dan een Pools rolluik. Met onze screenprijzen zitten we in de middenmoot. We hebben als bedrijf goede papieren om de tijd die komen gaat te doorstaan. Roma KG is supergezond en nog altijd eigendom van Ronald Thoma. Die is inmiddels 67, maar investeert nog altijd alsof hij 40 is.”

Lengteverlies
“Persoonlijk ben ik benieuwd naar hoe lang de ‘lengte-verwerkers’ nog mee kunnen met de grootmachten, die alles zelf maken. Bij ROMA werken wij bijvoorbeeld in de fabriek met producten, zoals lamellen, met acht meter lengtes om zaagverlies te minimaliseren. Bij jaloezieën wordt het pakket direct op lengte geproduceerd, zonder materiaalverlies. Geleiders, voor zowel rolluiken, buitenjaloeziën als screens, worden vol automatisch op maat en eventueel schuinte voor vensterbank gezaagd. Ook worden de gaten of gleuven voor een flexibele montage al gemaakt en alles in een werkgang door een CNC machine. Als deze machine dan ook nog automatisch het gezaagde of gefreesde product automatisch aan de poedercoatlijn hangt, valt je mond open van verbazing. Voordeel: geen zaagverlies en alle zijden, inclusief de gaten, zijn voorzien van poedercoating. We zijn ook bezig met dit proces voor de kasten. Die zagen we nu nog op maat na het coaten.”

Goedkoop is duurkoop
Hoe wil je dit product op prijs vergelijken, meent Van Osta. “Misschien niet het beste voorbeeld, maar Jan Broere van Sunpoint zei destijds al: ‘Alleen de grote blijven over’. Volgens mij is die uitspraak juist, alleen is het begrip ‘grote’ tegenwoordig anders dan toen gedacht werd. Ik denk oprecht, dat de wereld er heel anders uitziet over 5 tot maximaal 10 jaar. Bedrijven worden opgeslokt door concerns of houden op te bestaan, omdat ze niet meer kunnen concurreren op prijs of kwaliteit. Daarom denk ik ook, dat de nadruk door sommige partijen op Solar zo groot is. Dat zijn potentiële Veluxen. Zelf verkopen aan de eindgebruiker om zo voort te bestaan. Nu hoeven we niet bang te zijn, dat zij op houden te bestaan, aangezien zij een grootmacht zijn en een begrip in de markt. Maar naar hun dealernetwerk was het niet zo’n nette actie 25, 30 jaar geleden.”

Van Osta heeft er een duidelijke mening over: “Je ziet het tegenwoordig steeds vaker. Denk aan Dyson: ‘Koop direct bij de maker’, zeggen ze in hun tv-reclame. Je maakt je merk bekend via een dealerkanaal en zodra er voldoende bekendheid is gerealiseerd, ga je het zelf doen via internet… Dat is dus een tweede gevaar, waar onze professionals mee te maken gaan krijgen in de tijd die komen gaat. Daarom adviseer ik persoonlijk mijn klanten om Solar niet te promoten. Iedereen kan zo’n ding toch vastschroeven. Daar heb je geen vakbedrijf voor nodig. Wij hebben, noodgedwongen, voor elk product een eerlijke solar-oplossing. Een eerlijke oplossing wil zeggen, dat als de accu aan vervanging toe is, je die simpel kunt wisselen en niet een vermogen kwijt bent aan een nieuwe motor met geïntegreerde accu, waardoor het bijna gunstiger is het product te vernieuwen, dan de motor te laten wisselen. Goedkoop is duurkoop. Dat is in elk geval een gouden regel die nog altijd van toepassing is.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2022 - oktober | Pagina(s) 41
Categorie: Rolluiken, Screens, Zonwering
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken