Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
“Je moet elke klant met dezelfde egards onthalen”
 
Niek en Ingrid Langenburg van Tegelhuys Twenthe:
Sanitair- en tegelondernemers Niek en Ingrid Langenburg hebben pittige jaren achter de rug. In een notendop: het echtpaar kreeg een faillissement, een hartinfarct, een tia, een gedwongen verhuizing -privé- én een verhuizing met het bedrijf -een keuze- voor de kiezen. Hun optimisme en positiviteit is echter onveranderd. “De mindere momenten zorgen ervoor dat je nog meer waardering krijgt voor het leven. We zijn er nog, samen bovendien, sterker dan ooit. Het was af en toe bloed, zweet en tranen, maar des te trotser zijn we op wat we hier hebben neergezet.”
 
In juni van dit jaar openden de deuren van de nieuwe locatie van Tegelhuys Twenthe in Boekelo. Een jaar eerder, in juli 2021, sloten ze zich aan bij de Bad in Beeld formule. Hartstikke trots zijn ze op hun showroom, die tegenwoordig is gevestigd in een fraai pand in het hart van het dorp Boekelo, onderdeel van de gemeente Enschede, waar ze voorheen met hun showroom te vinden waren. “Ons vorige pand was gevestigd op een bovenverdieping, dan ben je toch minder zichtbaar. Hier komt alles voorbij. We moeten het niet zozeer hebben van het dorp Boekelo, daarvoor is het te klein, maar het brengt ons wel veel. We hebben veel aanloop van dorpsbewoners, en ook onze klanten uit Enschede weten ons nog steeds goed te vinden. Het is maar een kilometer verderop, om de hoek dus, en je kunt hier gratis parkeren voor de deur.”

Sinds ze in Boekelo gevestigd zijn, verkopen Niek en Ingrid behalve tegels en sanitair ook badkameraccessoires. “Zeepdispensers, textiel, dat soort dingen. Dat zijn we nu aan het uitbouwen. Omdat we middenin het dorp zitten werkt dat goed”, vertelt Ingrid. Het extra assortiment past bovendien goed in de sfeervolle showroom. Alles hebben ze zelf gedaan; van de fraaie vloervlakken met tegelpresentaties -“daarover krijgen we veel complimenten, mensen vinden het rustig en mooi”- tot de gezellige inrichting met steigerhouten meubels en een uitnodigende bar met krukken eromheen in het hart van de winkel. Niek: “Natuurlijk denken we weleens: we hadden deze verhuizing eerder moeten doen. Maar achteraf is het altijd makkelijk praten. Door alles wat ons is overkomen zitten we nu hier en zijn we daar heel blij mee. Als het faillissement er niet was geweest, hadden we niet in Boekelo gewoond, dan hadden we niet geweten dat dit prachtige pand vrij stond, dan waren we met ons bedrijf niet verhuisd. Alles heeft een reden, zo zien wij het echt.”

Positieve stip op de horizon
Even terug naar de afgelopen jaren. In september 2020 wordt Niek getroffen door een tia. Drie maanden later, in december, krijgt Ingrid een hartinfarct. Gelukkig kunnen beiden het navertellen, maar impact had het wel degelijk. Ingrid stopte met haar eigen praktijk voor huidverbetering en werkt tegenwoordig mee in de sanitiar- en tegelzaak. Het inrichten van het nieuwe pand gaf haar een positieve stip op de horizon. “Iets om me tijdens mijn herstel op te richten.” In april vorig jaar kregen ze de sleutels van het pand in Boekelo. In Enschede draaide ondertussen alles door. Oorspronkelijk was het plan de oude showroom te verbouwen, maar ondertussen hadden ze gezien dat het fraaie pandje in Boekelo leegstond en begon het idee te broeien: misschien kunnen we wel verkassen. En zo geschiedde. Opkrabbelend na de gezondheidsperikelen, door de week aan het werk in de showroom in Enschede, in de weekenden volop aan het verbouwen in Boekelo, tussendoor aansturen, dingen uitzoeken, regelen. En dan speelde corona ook nog een rol aan het begin van dit jaar. De makkelijkste weg was het niet, maar het resultaat mag er zijn.

Laagdrempelig
Dat ze een jaar eerder lid werden van Bad in Beeld gaf daarbij ook wat rust. “Ik was nooit zo van de organisaties”, vertelt Niek. “Het kost best wat geld, dan moet je behoorlijke kortingen krijgen op je inkoop om dat terug te verdienen, zo dacht ik altijd. Maar op advies van een concullega uit Harderwijk ben ik toch eens in gesprek gegaan met Bad in Beeld, en toen was ik om. Het is een heel laagdrempelige organisatie. In onze bedrijfsvoering is er nauwelijks wat veranderd. Ik herkende veel merken waar ik al mee samenwerkte. Regn is daar als private label bij gekomen; om die reden heb ik afscheid genomen van een ander kranenmerk. De ene hand wast de andere, dus dat sprak voor mij vanzelf.” De reden om toch voor een organisatie te kiezen is voor Niek de centrale inkoop en daarnaast het stukje marketingondersteuning. “Zoals het magazine van Bad in Beeld. Het bedrag wat ik betaal voor mijn deelname aan de formule is mooi laag, maar ik heb wel inkoopvoordelen. Dat levert financiële voordelen op, zoals de bonussen, omdat we via IGM inkopen. Ik ga maar niet uitrekenen wat ik de afgelopen twaalf jaar had kunnen verdienen aan de bonussen die ik al die tijd heb laten liggen. Achteraf is het best stom dat ik dit niet eerder heb gedaan.”

Links of rechts
Maar ook hier geldt: alles zal zo z’n reden hebben. En nu ze aangesloten zijn bij Bad in Beeld, zijn ze daar heel blij mee. In de compacte ruimte van de Boekelose showroom -ca 250 m2, exclusief magazijn - zijn negen opstellingen gerealiseerd. “Ten opzichte van onze vorige showroom verkopen we nu meer sanitair, voorheen hadden we voornamelijk tegels. Dat komt natuurlijk ook door de samenwerking. Maar we hebben wel echt onze identiteit behouden. We zijn in de basis een tegelzaak met daarnaast sanitair, en niet andersom. Daarin verschillen we misschien van andere sanitairzaken, maar daarin zit ook meteen het onderscheid.”

“Ik hou van duidelijkheid. Het is links of rechts”, geeft Niek aan. “Ook om die reden past Bad in Beeld voor ons heel goed. Met het inrichten van onze showroom hebben ze echt geholpen en handige tips en tricks gegeven. Wij hebben vervolgens alle keuzes zelf gemaakt, zeker voor de tegels. Dat is onze expertise en ervaring van 13 jaar. Dat wij het anders dan anderen doen wordt ook gewaardeerd. Onze basis zijn de tegels, voor badkamers, keukens, vloeren en buiten. Schoenmaker hou je bij je leest. Zo zijn we ook naar klanten. Het is heel fijn als mensen hier kopen, maar zo niet, dan niet. Dat is ook een gave; je niet druk maken als iemand niet jouw klant is. Dat zouden meer ondernemers moeten leren, duidelijk zijn. Links of rechts, zwart of wit.” Ingrid vult aan: “De klant die een standaard witte wandtegel wil, die slaagt hier niet. Als je een simpel 15x15 tegeltje wilt, dan sturen we je liever naar de bouwmarkt. Mensen die hier komen willen wat bijzonders, dat is onze kracht. Net als de kleinschaligheid, laagdrempelig, echt de tijd nemen voor klanten, service.” Niek: “Ik kan rustig met een klant twee uur over een tegeltje voor de keuken of badkamer praten. Ook als het gaat om drie tegels. Ik heb er liever tien van vijf meter dan eentje van vijfduizend. Laat mij maar het kleine grut doen; des te meer klanten die reclame voor mij maken. En voor ons geldt oprecht: mensen blij maken, dat is het mooiste wat er is. Er zijn genoeg bedrijven die hun neus ophalen voor kleine opdrachten, maar je moet iedereen met dezelfde egards onthalen, niet alleen die grote klant die 10.000 plus uit komt geven. Wij koesteren elke klant. Iemand kan nu voor een toiletje komen, maar wie weet, over een jaar voor de rest van het huis.”

Persoonlijk contact
Een persoonlijke aanpak is een belangrijk punt voor Niek en Ingrid. Hij vertelt: “Ik stuur geen offertes via de mail. Als mensen voor veel geld dingen kopen, laat ik ze hier komen en neem ik de offerte persoonlijk hier aan tafel door, met een kop koffie erbij. En als een klant een beetje lijm nodig heeft, dan krijgen ze dat gewoon. Ik vraag niet overal geld voor. Wie goed doet, goed ontmoet. Waarschijnlijk zal ik nooit rijk worden, maar dat hoeft ook niet. Ik vind het belangrijker dat een klant zijn positieve ervaring rondpraat, dan dat ik een tientje doorreken.”

“Wij zijn waarschijnlijk vooral anders in onze mindset. Ik moet altijd een beetje lachen om ondernemers die roepen hoe druk ze zijn. Het is bijna een standaard antwoord geworden. ‘Hoe gaat het met je? Druk!’ Ik roep al een aantal maanden dat we het als branche rustiger gaan krijgen. Dat we het dit eerste half jaar heel druk hadden, komt omdat we vorig seizoen zo goed verkocht hebben. Rustiger periodes horen er gewoon bij. Door alles wat wij meegemaakt hebben, maken we ons niet meer zo druk. Los daarvan: we hebben zeker geen klagen. Sinds we hier zitten hebben we volop aanloop. En ik ga elke dag met veel plezier naar mijn werk.”

De vent maakt de tent
Sinds sanitair een vast en compleet onderdeel van het assortiment is, verkoopt Tegelhuys Twenthe ook de wat duurdere producten. “In Enschede hadden we sinds 2014 sanitair, maar kleinschalig. In dit pand hebben we echt een volgende stap gemaakt. Vanuit Bad in Beeld werden ons ook duidelijke suggesties voor het assortiment aangereikt. Wat loopt goed, wat zijn de trends op dit gebied. Ik vind sanitair ook prachtig. Heel bewust werken we met een beperkt aantal leveranciers. Ik specialiseer liever dan dat ik te breed ga. Ik hoef geen wand met allemaal potten en kranen, daar zijn wel andere aanbieders voor. Wij verkopen liever het totaalplaatje en de sfeer. De vent maakt de tent.” Waarop Ingrid lachend aanvult: “En de vrouw maakt de wauw…”

Opgewekt en positief staan ze samen in de showroom. Oorspronkelijk was Niek planner en werkvoorbereider bij een tegelzetbedrijf. Vanuit die basis begon hij in 2001 voor zichzelf met een tegelzetbedrijf en startte hij daarnaast met een tegelhandel. Als tweede bedrijf werd Tegelhuys Twenthe opgericht. “We hadden te maken met een bouwcrisis, minder werk. Toen ben ik tegels gaan verkopen met de intentie van daaruit ook werk te creëren voor mijn tegelzetters. Ik had negen man aan het werk.” In 2012 ging als gevolg van de bouwcrisis het tegelzetbedrijf failliet. “De zwartste dag van mijn leven.” De impact was groot. Zo moest het echtpaar Langenburg onder meer hun woning verkopen. Tegelijkertijd bleef Tegelhuys Twenthe overeind. “Dat gaf energie om verder te gaan En kijk om je heen, dit is toch het mooiste wat er is. Ik maak elke dag mensen blij. We hebben hele slechte jaren gehad. Tegelhuys Twenthe was een startend bedrijf, ik moest werk ernaast doen om de lasten te betalen. We hadden drie jonge kindjes en het was keihard werken. Zo’n situatie kan een behoorlijke wissel op je relatie trekken, maar wij zijn overal samen doorheen gegaan. Iedereen krijgt wat hij aankan in het leven, misschien is dat wel zo. Zie ons nu hier staan. Wij maken ons niet meer druk om futiliteiten. Als je nooit tegenslag gekend hebt, waardeer je je leven anders. Ons gezin en gezondheid, er is uiteindelijk niks belangrijkers dan dat.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2022 - oktober | Pagina(s) 14
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken