Het wordt rustiger in de winkels
 
CBS-cijfers 2e kwartaal
Na een periode van een oververhitte markt, werd het vanaf het tweede kwartaal van 2022 wat rustiger in de winkels. De diverse segmenten van de woonbranche zagen het volume van hun verkopen dalen, zo blijkt uit de CBS-cijfers. Dit werd echter op gebied van de omzetten deels weer goed gemaakt door stijgende prijzen.
 
Omzet in juli 2022
De daling van de verkopen was in de eerste zeven maanden van dit jaar vooral te zien in de woonbranche. In juni en juli lag binnen het segment meubels en woninginrichting de omzetdaling zelfs op ruim 7 procent. Bij de keukens en d-h-z lag de daling in juni ook rond de 7 procent, maar er volgde een licht herstel in juli naar -2,5 procent. Datzelfde geldt voor witgoed en elektronica, met omzetdalingen van 10 procent in juni en 3,5 procent in juli. (Bron: CBS)

Daling verkopen woonwinkels
Die daling was al te zien in het tweede kwartaal van dit jaar. Bij de totale non food was er nog een klein plusje van 0,4 procent. Bij het segment meubels en woninginrichting was er een daling in volume te zien van maar liefst 13 procent. Bij het segment doe-het-zelf en keukens was die daling 11 procent. En bij witgoed en elektronica daalde het volume met 8,7 procent. Tijdens de corona-periode wilden veel mensen investeren in hun woning; dat effect is inmiddels weggeëbd. (Bron: CBS)

Minder daling in omzet
De omzetten laten gelukkig iets minder negatieve cijfers zien, als gevolg van hogere prijzen. De omzet van het totale non food groeide in het tweede kwartaal zelfs nog met 6 procent. Die groei gold echter al niet meer voor de woonbranche. De diverse segmenten meubels en woninginrichting, keukens en d-h-z en witgoed/elektronica lieten allemaal al een daling zien van 2,6 tot 4 procent. De hogere prijzen hielden het verlies nog wel enigszins beperkt. (Bron: CBS)

Consumentenvertrouwen
De dalende aankopen zijn mede een gevolg van het geringe consumentenvertrouwen. Het CBS: “Consumenten waren in augustus nog somberder dan in juli, waardoor voor de vierde keer dit jaar het laagterecord van het consumentenvertrouwen werd verbroken. In augustus kwam het vertrouwen uit op -54, tegen -51 in juli. Consumenten waren nog nooit zo negatief over de economie en hun financiële situatie in de afgelopen 12 maanden. Met -54 lag het consumentenvertrouwen in augustus ruim onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-9).”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2022 - oktober | Pagina(s) 28
Categorie: Economie
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken