Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
“Kaelo gaat over mensen en relaties“
 
Ontwerper Kevin Jabou:
Het duurde jaren om zijn product te verfijnen en te perfectioneren, maar inmiddels staat het ontwerp van de inbouw-wijnkoeler Kaelo sterker dan ooit én is het ontwerp uitgebreid met een aantal nieuwe varianten. In Nederland telt Kaelo, via Denardi, die sinds vier jaar het agentschap voor de inbouw-wijnkoeler heeft, inmiddels 50 dealers. “Het potentieel is enorm groot. Iedereen vindt het mooi.”
 
Ruim zeven jaar werkte ontwerper Kevin Jabou, vanuit zijn moeders’ schuur, aan het ontwerp. Meer dan 300 prototypes werden er gemaakt om de technologie te perfectioneren. Kevin over het lange proces dat uiteindelijk resulteerde in de Kaelo design inbouw-wijnkoeler: “Het begon destijds met mijn eigen ervaring. Wat je ook drinkt, of het nou bier, wijn of water is, de eerste slok smaakt altijd perfect, maar al snel wordt je drankje lauw en smaakt het minder lekker. Hoe kan het dat we in staat zijn mensen op de maan te zetten, maar dat we het niet voor elkaar krijgen onze drankjes aan tafel koel te houden, was mijn gedachte. Daar ontstond het idee. Ik ontwierp een tafel met een koeler erin. Dat was tijdens mijn studie design aan de universiteit. Een mooi ontwerp, maar in eerste instantie puur voor mijzelf. Tot iemand vroeg of ik er weleens over nagedacht had mijn design op de markt te brengen. Toen ik besloot daarvoor te gaan, wilde ik ook iets écht moois ontwerpen. Geen emmer met ijs, ik wilde iets bedenken zonder water, wat toch altijd rommel geeft. Een simpel, schoon design. De fles en het moment, meer moest het niet zijn.”

Het werd inbouw-wijnkoeler Kaelo. De naam, die je uitspreekt als ‘kay-lo’, komt van het Japanse woord Kaizen, wat staat voor continue verbeteren, en Halo refereert aan de ronde verlichting, de ring om de Kaelo. “De inbouw-wijnkoeler Kaelo is een sterke aanvulling op een wijnklimaatkast. Kaelo zorgt ervoor dat een fles wijn perfect op temperatuur blijft nadat deze geopend wordt. Omdat Kaelo gebruikt maakt van een droog koelsysteem, wordt de fles niet nat en blijft het etiket mooi.”

Volledig nieuw concept
Vier jaar geleden kwam Jabou in contact met Mick en Simon Donker van het Nederlandse DeNardi. “Wij willen werken met bedrijven die dezelfde waardes als wij hanteren. Kaelo gaat over mensen, over samen, relaties. Bij DeNardi voelde ik direct dezelfde werkwijze, het is een perfecte match en we zijn heel blij met de samenwerking. Zelfs tijdens de corona lock down periode heeft Denardi deuren weten te openen voor Kaelo.”

Vijftig dealers telt Kaelo momenteel in Nederland, maar, zo geeft Mick Donker aan: “Het potentieel is veel groter. Kaelo is niet alleen een nieuw merk, het is een volledig nieuw concept. ‘Cool, geweldig, we willen dit’ is vaak de reactie, maar natuurlijk vraagt het tijd om vraag te creëren. Daar zijn we nu volop mee bezig.” De keukenbranche is daarbij de eerste focus, maar er zijn zoveel meer mogelijkheden voor de design inbouwkoeler van Kevin Jabou. Kantoren, de vergadertafel, de bioscoop met een koeler in je stoel, bars, restaurants, premium kledingwinkels, de barbershop, boten. \"Het is zoals Kevin zegt: de eerste slok van een drankje is altijd heerlijk, maar je wilt dat ieder glas perfect op temperatuur blijft. Wat dat betreft zijn de mogelijkheden voor Kaelo eindeloos.”

Complex simplicity
De reacties vanuit de keukenretail zijn veelbelovend. “Iedereen vindt de Kaelo mooi.” Tegelijkertijd is de keukenmarkt pragmatisch, aldus Mick. “Wat kost het?” is standaard de volgende vraag. De Kaelo is geen ijsemmer, we zetten met dit product in op het hogere segment.” Kevin vult aan: “Het ontwikkelen van de technologie voor Kaelo was kostbaar. Een typisch geval van ‘complex simplicity’; er zit heel veel werk in het simpel maken ervan. De techniek, het licht, de bediening. Het ziet er eenvoudig uit, maar er zit heel veel achter.”

Happy moments
“We focussen met Kaelo echt op de ‘social impact\'. De koelkast houdt je eten koel, de vaatwasser doet de afwas, de Kaelo houdt je wijn op temperatuur, heel functioneel, maar dit product heeft daarnaast ook een duidelijk sociaal element. Happy moments creëren, daar gaat het om. Maar happy moments verkopen is wat anders dan een praktisch, functioneel element voor de keuken aan de man brengen. Het vraagt een andere denkwijze. Dat is een uitdaging, maar het gaat erg goed gelukkig,” geeft Mick Donker aan. Hij vergelijkt het met de kokend waterkraan, destijds ook een nieuw concept met een lange reis om de markt te veroveren, maar inmiddels niet meer uit de keuken weg te denken.

In de UK, Kevins’ thuisland, is de Kaelo ondertussen in ruim 320 showrooms te vinden. Jabou: “Mensen hier kennen het, we hoeven meer uit te leggen wat het is. In Nederland merk je dat ook steeds meer. We gaan ook uitrollen in de V.S., Spanje en Italië, een designland, dus daar past het zeker goed. Dat mijn ontwerp nu al op zoveel plekken verkocht wordt, had ik nooit durven bedenken toen ik op de universiteit zat. Ik moet mezelf nog elke dag even knijpen.”

Het volgende level
Dit najaar maakt het ontwerp van Kevin Jabou een volgende stap. Met behulp van voormalig Haier-directeur Dave Yearsley, die sinds 2020 bij Kaelo is betrokken en veel kennis en ervaring inbracht, wordt het inbouw-koelsysteem naar het volgende level gebracht. Met twee nieuwe stijlen, de Flush en Undermount, en tal van variatiemogelijkheden in de kroon en de kleuren, is er ook voor de keukenretailer steeds meer mogelijk in het bieden van een passend ontwerp voor elk soort klant. “We komen met twee nieuwe temperatuursettings. De originele Kaelo is bedoeld voor witte wijn en alles wat koud moet blijven (tussen de 5 en 12 graden, red.), daar komt een rode wijn versie bij, de Kaelo Plus, die de fles op 12 tot 18 graden houdt. Daarnaast introduceren we de ‘Boost modus’, waarmee extra snel de perfecte temperatuur -extra koud- bereikt kan worden. En de kroon, de ring aan de bovenzijde die standaard in gepolijst of geborsteld chroom wordt geleverd, kan vanaf nu in andere kleuren, namelijk gun metal, koper, zwart, RVS en messing, besteld worden.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2022 - oktober | Pagina(s) 42
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken