Onverwacht en pijnlijk
 
Inflatie is terug van weggeweest en domineert momenteel het economische nieuws. Voor velen kwam dit nieuws onverwacht en pijnlijk. Een sterke stijging van het algemene prijspeil kan de koopkracht van huishoudens immers uithollen en de winsten van bedrijven aantasten.
Rabobank heeft de inflatieverwachting (HICP) voor 2022 opnieuw opwaarts bijgesteld en verwacht dat het jaargemiddelde uitkomt op 9,8 procent. De gasprijsontwikkeling zal naar verwachting een stevige stempel blijven drukken op het algehele inflatiecijfer in de komende maanden.
Alle motoren voor de particuliere consumptie, behalve de werkeloosheid, haperen of staan stil. Het vertrouwen van consumenten is ongekend laag en de koopkracht neemt af terwijl bezit steeds minder een \'driver\' is van bestedingen. En daar komen de uitdagingen van een krappe arbeidsmarkt en verschuiving naar online nog bij. De marktomstandigheden zullen naar alle waarschijnlijkheid nog aanzienlijk verslechteren.
Met -54 lag het consumentenvertrouwen in augustus ruim onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-9). Het consumentenvertrouwen is daarmee historisch laag en consumenten zijn minder bereid om te kopen. En dat merken veel retailbedrijven. Het speelt vooral bij non-food retailbedrijven en producten uit het duurdere segment. Tijdens de pandemie zaten we veel thuis en ging een groot deel van ons budget op aan wonen en klussen. Nu geven consumenten het liever uit aan horeca en aan vakanties.
Vergis je niet. Je hebt als retailer vaak \'slechts\' 10 procent omzetdaling nodig om als nu nog winstgevende winkelier in de rode cijfers te duiken. Stunten met de prijs is zelden een optie, de merken hebben de macht in handen en voor de klant is de concurrent maar één muisklik verderop. Alleen als je klant prijs minder belangrijk vindt, kan je het inflatierisico beter beperken.
Dit alles, gecombineerd met het feit dat ondernemers vanaf 1 oktober 2022 de belastingschulden die ontstaan zijn door bijzonder uitstel van betaling moeten gaan afbetalen, zal het aantal faillissementen (dat de laatste twee jaar overigens wel een stuk onder het langjarige gemiddelde lag) ongetwijfeld gaan aanjagen...

Olaf Zwijnenburg, sectormanager Detail- en groothandel, Rabobank Nederland
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2022 - oktober | Pagina(s) 21
Categorie: Economie
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken