Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
Van lokale speler tot internationaal totaalleverancier
 
Een halve eeuw markilux
Markilux, de Duitse fabrikant van textielzonwering, viert dit jaar zijn vijftigjarig jubileum. De oorsprong van het bedrijf gaat zelfs nog verder dan een halve eeuw terug, helemaal tot 1921, toen de eerste meneer Schmitz- overgrootvader van generatie vier die vandaag de dag aan het roer staat- het familiebedrijf startte met een weverij. Ooit begonnen als textielbedrijf dus, van waaruit in 1972 markilux werd opgericht als producent van hoogwaardige zonneschermen. In de halve eeuw die daarop volgde heeft de markt van zonwering een enorme ontwikkeling doorgemaakt en heeft markilux zich weten te ontpoppen tot een speler in ondertussen ruim 30 landen, waaronder Nederland.
 
Ter gelegenheid van het vijftigste jubileum, spraken wij met Marcel Lubberink, bij markilux sinds 2015 verantwoordelijk voor ‘international service’ in Nederland en België. “We zijn bij markilux volledig gericht op kwaliteit. Alles moet kloppen, van A tot Z.”

“In de beginjaren was markilux volledig gericht op de Duitse markt. Van een lokale speler groeide het merk uit naar een landelijk netwerk en ondertussen exporteren we naar iets meer dan 30 landen. In 2015 werd markilux als merk en product -complete schermassemblage- in Nederland geïntroduceerd. Tot die tijd hadden we hier wel een aantal klanten, maar was het geen markt waar we echt actief waren.” Dat is in een relatief beperkt aantal jaren flink veranderd. Lubberink werkt al sinds 2001 voor de Schmitz-organisatie en kreeg in 2015 tot taak het merk markilux op de kaart te zetten in Nederland en België. Tot op heden met succes. “Zeer goed”, luidt het antwoord op de vraag hoe het tot op heden verloopt. “Ik kan heel tevreden zijn, inmiddels hebben we hier een dertigtal dealers. We groeien langzaam maar gestaag en dat is ook de opzet. We hebben niet de intentie de grootste te worden. Markilux heeft een breed gamma aan producten, verticaal, horizontaal, vrijstaand. Bedrijven kunnen met ons merk onder één dak een totaalpakket aanbieden.”

Luisteren naar de klant
Luisteren naar de klant is daarbij een belangrijk gegeven, aldus Lubberink. “Door goed te luisteren naar consumenten kom je soms tot andere beslissingen dan op voorhand. De vraag die een consument stelt, is dat inderdaad de juiste oplossing die iemand zoekt? Door onze vakkennis krijg je hele mooie, hoogwaardige producten die onze dealers kunnen leveren aan consumenten. Vanuit markilux is dat goed luisteren naar de klant en tussen de regels door horen wat iemand wil iets wat ik altijd benadruk. Zelf ben ik kwaliteitsgericht opgegroeid: liever één keer goed geld uitgeven als ik iets graag wil hebben. Dat wil ik ook overbrengen aan mijn klanten.” Hij vervolgt: “Niet elk bedrijf is de ideale dealer voor de markilux producten. We zijn selectief in onze dealers. Natuurlijk proberen we een goede spreiding in ons dealernetwerk te hebben, maar kwaliteit staat altijd voorop. Vooralsnog zijn we heel tevreden met hoe het gaat.”

“In de afgelopen zeven jaar dat we nu actief zijn in Nederland, is de particuliere klant het belangrijkste, maar we doen ook zeker mooie (horeca)projecten. Kijken we een jaar of vijf vooruit, dan is onze ambitie om in Nederland algehele dekking te hebben, en goede samenwerkingen, waarvan elke partij gelukkig wordt. Plus natuurlijk dat consumenten tevreden zijn met hun markilux producten, óók na aantal jaar. Ons doel is dat mensen blij zijn én blijven dat ze een markilux product gekocht hebben. De service, ook achteraf, moet goed zijn. Ook dat hoort bij het leveren van kwaliteit. Alles, van A tot Z, moet kloppen.”

Wat zijn, terugkijkend op de afgelopen 50 jaar, bedrijfsmatig de belangrijkste ontwikkelingen voor markilux geweest?
“Als weverij hebben wij in 1960 acryl geïntroduceerd in Europa. Daar waren wij als bedrijf de eerste in. Het stuk innovatie is echt de kracht van markilux, altijd geweest. Als fabrikant is markilux uniek, met onze eigen weverij, een eigen collectie doeken. Onder één dak kunnen we een compleet product aanleveren. Over de hele linie geldt, dat we altijd gaan voor kwaliteit, niet voor kwantiteit. Markilux heeft een heel breed programma, maar bewust brengen we maar een beperkt aantal producten op de Nederlandse markt. We gaan eerst de diepte in. Het is wel onze insteek om op termijn breder te gaan, maar dat moet groeien, zoiets heeft tijd nodig.” Eerste diepte, dan pas breedte, is het motto van markilux. “We zijn begonnen met pergola’s en vrijstaande knikarmschermen. Dat is ook de basis en tevens geschikt voor de Nederlandse markt”, aldus Lubberink. “Verticale zonwering, daar zijn wij goed in. Op termijn zou dat mogelijk een mooie aanvulling zijn voor deze markt. Je moet een totaalproduct aan kunnen bieden onder één merk, dat is uiteindelijk zeker het streven, ook voor Nederland.”
 
Waarin onderscheidt markilux zich ten opzichte van andere aanbieders in zonwering?
“Wij maken al onze producten in eigen huis, van ontwerp tot fabricage, inclusief het doek, perfect op maat comform de wensen van elke individuele klant. En we kiezen altijd voor hoogwaardige kwaliteit. Bij onze knikarmschermen zie je dat bijvoorbeeld in de armen; aluminium delen die onbreekbaar zijn. Daarom zijn markilux schermen soms iets duurder, maar het gaat dan om een extra veiligheidsaspect, dat is heel belangrijk voor ons. We maken schermen die een leven lang meegaan.” Lubberink vertelt verder: “De breedte van het assortiment is eveneens een belangrijk aspect, én we gaan in de diepte ook verder dan menig ander. Ik denk dat wij oplossingsgerichter werken dan veel andere aanbieders.”

Wie de website van het bedrijf bekijkt kan niet om de verschillende slogans heen: ‘De mooiste stof tussen hemel en aarde.’ ‘De beste onder de zon.’ ‘Voor de mooiste schaduw ter wereld.’ Lubberink: “We willen echt de beste zijn. Ook voor één scherm is het mogelijk één kleur doek te maken. Er is altijd maatwerk mogelijk; in het doek, in het aluminium, speciale armen; de mogelijkheden zijn eindeloos.”

Was het eenvoudig een voet tussen de deur te krijgen in Nederland?
“Zoiets is altijd spannend. Markilux begeeft zich in het hogere segment, je moet de consument kunnen laten zien waar de prijs in zit, waarom zijn onze producten het waard: dat moet een verkoper wel kunnen overbrengen. Daar heb je dealers met vakkennis voor nodig, die kunnen denken in oplossingen, meedenken met een consument. Dat maakt het natuurlijk ook heel leuk, én het biedt omzetkansen.”
“Met de huidige 30 dealers zijn we heel tevreden. Afgelopen jaar is het wat lastiger geweest, door corona en het soms ontbreken van onderdeeltjes, waar veel bedrijven tegenaan lopen momenteel. We zijn enorm gegroeid afgelopen jaar, maar gelukkig zijn de leveringen goed gebleven. We hebben bij markilux een redelijk snel productieproces: daar ligt ook een grote kracht. En we hadden gelukkig op tijd ingekocht, waardoor we ook in het seizoen goed konden leveren.”

Lubberink werkt ondertussen al ruim 20 jaar voor het Duitse bedrijf, waarvan de laatste zeven jaar voor markilux. Hij is er trots op onderdeel uit te maken van het markilux-team. “We maken een echt kwalitatief hoogwaardig Duits product; van A tot Z wordt alles onder één dak gemaakt. En markilux is altijd gericht op noviteiten, trendsettend. We vinden het belangrijk om altijd een stapje voor te blijven op de markt. Onze prijs is soms wel wat hoger, maar dat is ook heel goed te onderbouwen. Zolang je die meerprijs maar waarmaakt, en daar staan we bij markilux voor. En als er een keer iets niet goed gaat? Dan moet je dat direct goed oplossen, ook dan moet je er staan. Dat maakt het cirkeltje rond. Ja, ik denk dat we echt trots mogen zijn op wat er, samen met onze vakpartners, is neergezet in de afgelopen 50 jaar.”


[KADER + BEELD]
Pergola stretch voor wijndomein
De ‘Weinschmiede 18’ hoort bij het ‘Weingut Tscherne-Strauss’ in Gamlitz, zo’n 50 kilometer ten zuiden van Graz. Ruim drie jaar geleden verbouwden de eigenaren het historische gebouw tot een nieuwe gastenlocatie en proeverij. Dit jaar kreeg het buitenterras een bij het nieuwe uiterlijk passende moderne zonwering van markilux. Hierdoor wordt het verblijf in de buitenlucht nog comfortabeler voor de gasten. De familie Strauss heeft voor een groot zonweringsysteem met de ‘pergola stretch’ gekozen. \"Dit model sprong er voor ons uit, want met twee systemen is het gehele terras overdekt. Het scherm draait verrassend stil uit en we kunnen onze gasten nu buiten een optimale bescherming tegen kou en wind bieden\", aldus de eigenaresse. Met de geïntegreerde LED-verlichting en de ingebouwde warmtestralers kun je \'s avonds veel langer op het terras zitten. \"Buitengastronomie is voor ons van groot belang. We vonden het belangrijk dat de weerbescherming goed bij het gebouw en bij onze wijngaarden zou passen\", vertelt Bettina Strauss. De lichtgekleurde stof van de pergola-schermen is op de gevel afgestemd en de draagconstructie op het tuinmeubilair en de aardetinten van de wijngaarden. Het echtpaar is blij met de keuze die ze hebben gemaakt én met de goede begeleiding door de vakpartner uit de regio bij de keuze van het product. \"Alles is perfect verlopen, van advies tot montage, zodat we nauwelijks werk hadden aan het project.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2022 - september | Pagina(s) 30
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties