“Belangrijkste is ambitie en de wil om samen te werken”
 
Ambiance spreekt groeiambitie uit
Met 39 showrooms op de teller en jaren achter de rug waarin het iedereen voor de wind leek te gaan, zien ze bij Ambiance Organisatie 2022 als het moment om actief door te schakelen. “We zien weer meer interesse in aansluiting bij de formule, dus er staan weer volop gesprekken gepland”, aldus directeur Frank van der Linden. Waar hij direct aan toevoegt: “We hoeven niet per se groot groter grootst te worden, kwaliteit blijft voorop staan.”
 
De markt is aan het bewegen, zien ze bij Ambiance Organisatie, waar het team tegenwoordig bestaat uit Van der Linden, marketingmanager Vincent Zacht en marketingcoördinator Tessa Vermeulen. “Tijdens de coronapandemie hadden we als branche de luxe dat er een forse focus lag op het huis en alles daaromheen. Er werd flink geïnvesteerd in onder meer zonwering, daarvan hebben we de afgelopen jaren zeker voordelen gehad, ondernemers zijn gewend geraakt aan dingen als thuis adviseren of private shopping in showroom. Nu ervaren we dat de oorlog in Oekraïne ook meteen weer effect heeft. Oplopende inflatie, dreigende recessie, we zien dat het zoekvolume op Google naar zonwering fors terugloopt. Dat betekent dat veel minder mensen actief op zoek zijn, dus dan moet je ze zelf in beweging krijgen.”

Consumenten in beweging helpen doet Ambiance onder meer door de inzet van landelijke commercials. In maart en april was de nieuwste spot weer met regelmaat te zien en te horen. “In combinatie met zon is zo’n commercial een garantie voor succes, maar helaas, het weer hielp dit jaar niet mee. Tel daarbij op het verminderde consumentenvertrouwen, de koopbereidheid die daalt. Dat zorgde ervoor dat het effect anders is dan voorgaande jaren.”

Op jacht naar monteurs
Niet dat ze daardoor bij Ambiance de positieve blik naar de toekomst verloren zijn, integendeel. De bewegende markt is voor de organisatie juist reden volop door te schakelen. De daling in het zoekvolume zagen ze vorig jaar al. Zacht schetst de cijfers: “Het corona-effect in onze branche liep van 1 april 2020 tot 1 april 2021. Vorig jaar april en mei zagen we het zoekvolume al met 40 procent dalen, maar in het eerste kwartaal van vorig jaar hadden we drie keer zoveel aanvragen als in hetzelfde kwartaal in 2020. Het recordaantal vragen lag op 22 februari, toen stonden we in Nederland massaal op de schaatsen, een week later was het 18 graden; wij hebben toen direct onze commercial naar voren gehaald en dat had een enorm effect.” Het werd een goed jaar voor Ambiance, ook omdat het effect van de aanvragen van het eerste kwartaal een tijdje doorliep. Dat 2022 een ander jaar zou gaan worden, dat zagen ze toen al. “Al die covid-stijgingen kunnen niet door blijven gaan, plus het gebrek aan grondstoffen dat ons parten is gaan spelen. En natuurlijk de arbeidsmarkt, het gebrek aan handjes om te monteren. Je kunt volop business hebben, maar je moet ook mensen hebben om het op te pakken”, constateert Van der Linden.

Om dat gebrek aan goede mensen aan te pakken, schakelde Ambiance een wervingsbureau in dat actief op zoek gaat naar monteurs voor alle vestigingen. Potentiële medewerkers worden gekoppeld aan ondernemers, die het aannameproces vervolgens zelf oppakken. Het initiatief is pas onlangs weer opgestart, maar inmiddels staan er al de nodige gesprekken gepland. “Er zijn wel mensen, maar het kost echt tijd en energie om ze te vinden. Dit is niet meer de tijd om een hengel uit te werpen en af te wachten wat je vangt, nee, je moet nu jagen. Dat is wat we nu dus doen. Vorig jaar hebben we dit als organisatie voor het eerst geprobeerd en dat werkte goed, we hebben toen aardig wat nieuwe mensen kunnen plaatsen. En ook nu zien we weer dat er concrete gesprekken op de planning staan.” Hij vervolgt: “Als het gaat om grondstoffen dan kunnen we daar zelf niet heel veel aan doen, enkel zo goed mogelijk contact houden met leveranciers, zorgen dat we strak in de planning houden wat er gebeurt en helder communiceren, maar als het gaat om werving en selectie kunnen we onze ondernemers echt ondersteunen en ontzorgen.”

Meer doen met dezelfde mensen
Dat ontzorgen, dat is de kracht van de organisatie. 32 Ondernemers telt Ambiance momenteel, 39 vestigingen waar het Ambiance logo aan de gevel prijkt, met als nieuwste Ambiance Van der Molen in Deventer, de tweede vestiging van Ambiance Dekazon. Daarnaast is Frank met behoorlijk wat mensen in gesprek. “We zijn als organisatie niet alleen op jacht naar goede monteurs, maar ook naar nieuwe ondernemers.” Na de roerige jaren waarin mede als gevolg van de corona-pandemie de werkdruk de pan uitsteeg, lijkt het voor veel ondernemers nu het moment om te schakelen. Zacht: “Het is een misvatting dat je je zou moeten aansluiten bij Ambiance als je meer leads wilt, of omdat je je onzeker voelt als ondernemer alleen. Het gaat niet alleen om traffic genereren. Er zijn ondernemers die zeggen: ‘het gaat hier zo goed, ik heb jullie niet nodig’, maar juist dan is Ambiance interessant.” “Het is onze taak om beter uit te leggen wat wij als organisatie voor iemand kunnen betekenen”, vult Van der Linden aan. Hij noemt ondernemer Frank van Kerkwijk als voorbeeld: Ambiance IJmond kon een omzetstijging van 40 procent noteren nadat Van Kerkwijk zich aansloot bij Ambiance, mét hetzelfde personeel, puur dankzij automatiserings- en efficiency maatregelen. “Hij is in 2019 aangesloten: de tools die Ambiance hem aanreikt hebben ervoor gezorgd dat hij echt een beter rendement behaalt. Onze toegevoegde waarde zit in het ontzorgen op het gebied van automatisering, marketing, ons offerte- en CRM-systeem. Waardoor een ondernemer met hetzelfde aantal mensen veel meer werk kan doen.” Plus daarbij de mogelijkheid heeft regelmatig te sparren met collega-ondernemers. “Dat contact met andere ondernemers, dat noemt Frank ook als misschien nog wel een belangrijker voordeel dan die 40 procent omzetstijging.”
“Ambiance brengt leads, natuurlijk, maar het gaat vooral om de opvolging daarvan; het organiseren van het werk, de data die wij genereren, de professionaliteit naar klanten, het up to date communiceren over werktrajecten, klantcontact houden, plus de nazorg. De laatste fase in de klantreis: het is toch jammer als de factuur het laatste contact is, zorg dat je ook na de levering, weken of zelfs een jaar erna, in contact blijft: je moet die contacten koesteren.”

Samenwerking en ambitie
Hoewel groei nooit een doel op zich is geweest, is dat wel wat Ambiance nu nastreeft: groeien. Om er maar eens een cliché in te gooien: alleen ga je (soms) sneller, samen kom je verder. “De laatste jaren ging het iedereen voor de wind, we hadden te maken met coronabeperkingen, mensen waren te druk met hun eigen business, contact hebben was lastiger. Maar nu kan het weer, en er is interesse”, aldus Van der Linden. Dat nieuwe ondernemers moeten passen binnen het DNA van Ambiance, dat staat buiten kijf. “Ondernemers moeten openstaan voor samenwerking én een stuk ambitie hebben. Dat zijn de twee belangrijkste voorwaarden om verder te praten.” Vincent Zacht: “Er zijn ondernemers die antwoorden op de vraag ’is Ambiance niks voor jou? Nee, ik heb het al heel druk, dus ik heb geen organisatie nodig. Maar juíst dan is het interessant. Vanwege de component ontzorgen. Daardoor kun je nog drukker worden, maar het toch prima handelen met dezelfde mensen. En als je meer mensen nodig hebt dan ondersteunen we daar dus ook in. Het is echt een misvatting, dat als je samenwerkt je geen echte ondernemer zou zijn, alsof er met Ambiance een eind komt aan ondernemerschap. Dat is natuurlijk helemaal niet aan de orde.”

“Elke ondernemer wil zich blijven professionaliseren. Dat is gezamenlijk vaak makkelijker: een website up to date houden, zoekmachine optimalisatie, marketing automation, datamanagement, landelijke reclame, naamsbekendheid; één op twee binnen onze doelgroep kent Ambiance. Omdat een aantal zaken ontzorgd wordt, heb je juist meer tijd om te ondernemen, om je in jouw regio nog verder te profileren en uit te bouwen,” aldus Van der Linden. Zacht: “Het speelveld is zoveel breder geworden, bij ondernemerschap horen zoveel specialismen tegenwoordig. Het is lastig voor ondernemers om dat allemaal zelf in huis te hebben.”

Witte vlekken
In het kantoor in ’s Hertogenbosch hangt de kaart van Nederland aan de wand. De witte vlekken: het Noorden van Nederland, (Groningen, Friesland, Drenthe, Oost-Overijssel, Twente), een deel van Gelderland. Noord-Limburg, de omgeving Eindhoven. Ambiance is goed vertegenwoordigd in met name Midden- en West Nederland. “Er zijn ondernemers die zich echt overgeven, die sluiten zich aan en gaan er vol voor; qua inkoop, leveranciers, website. Er zijn er ook die voorzichtig zijn, het lastig vinden hun eigen dingen los te laten, de eigen website bijvoorbeeld. Maar in de regel zien we toch vaak dat ook dat na een tijdje vanzelf gaat. Er bestaat geen huwelijk zonder concessies: als dat niet lukt, dan moet je niet gaan samenwerken. Daarom is het voortraject heel belangrijk, dat moet heel secuur gebeuren. Je wilt niet na een jaar de conclusie trekken dat het niet werkt. Daarom laten we potentials altijd in gesprek gaan en meekijken bij bestaande Ambiance ondernemers. Uiteindelijk zijn onze ondernemers de beste ambassadeurs voor de formule.”

Het verhaal in de showroom
Passend bij de ambities van de organisatie, staat voor de komende jaren ook het aanpassen van de Ambiance showrooms op het programma. Niet rigoureus ineens een compleet nieuwe look and feel -“dat is een forse investering, dat doe je niet zomaar”- maar er worden wel stappen gemaakt in de uitstraling. “We willen nog meer het Ambiance gevoel in de showrooms brengen. Wat dat gevoel is? Ambiance wil inspireren, mensen op ideeën brengen, niet alleen esthetisch, ook op het gebied van kennis; wat kan een ondernemer met zijn bedrijf betekenen voor jou als consument? Inspiratie, sfeer en beleving dus, plus kennis; informatie helder in beeld brengen”, vertelt Tessa Vermeulen. De twee belangrijke peilers op de website zijn ‘langer genieten op je terras met de juiste oplossingen’ -niet alleen zonweren, maar bijvoorbeeld ook regen weren, minder energie verbruik- en ‘een comfortabel binnenklimaat’. Samengevat: een prettig binnen- en buiten woonklimaat dat het persoonlijk welzijn verhoogt. “We hebben een website en een magazine, waarmee je een bepaald gevoel oproept. De showroom moet daarop aansluiten. Die moet helpen dat verhaal over te brengen. Zowel voor de bezoeker die graag zelf even rondloopt, maar ook voor de verkoper die in het gesprek de juiste tools heeft om het verhaal kracht bij te zetten.”

Visie voor vijf jaar
In 2020 bestond Ambiance 20 jaar. Het laatste showroom concept dateert van 2012. Tien jaar later is het dus tijd voor een eigentijdse update op de winkelvloer. Er worden twee pilots ingericht; in Ede, waar ondernemer Arthur Renting een derde locatie heeft geopend; een showroom die al fraai aangekleed is en waar het nieuwe concept naadloos ingepast wordt, en een compacte showroom in Leerdam; klein, en daardoor een uitdaging om te zien hoe je ook daar het Ambiance productassortiment, sfeer en kennis kunt inpassen. Doel is deze pilots voor het eind van dit jaar te realiseren. “Of iemand nou een gietvloer of kunstgras wil in zijn showroom, dat vinden wij niet het belangrijkste. We kijken vooral naar de rol van de showroom in het aankooptraject; welke tools heb je daarvoor nodig. Het moet een verhaal uitstralen, het Ambiance verhaal. De basis is maatwerk. We gaan niet zeggen: ondernemers, dit wordt de nieuwe vloer en zo ziet de wandafwerking eruit. De uniformiteit zal vooral zitten in de boodschap. Het gevoel dat een showroom uitstraalt.”

In hun visie document 2020-2025 stelde Ambiance zichzelf een aantal doelen. Vervolgens begon het vijfjarenplan met de coronapandemie. “Je wordt snel ingehaald door de realiteit, dat blijkt”, lacht Van der Linden. “Maar het is een visie, geen beleidsdocument. We weten wel waar we willen staan in 2025. We focussen op ontwikkeling, van alle ondernemers, maar ook specifiek van de next generation, de groep jonge mensen binnen de club. Verder gaan we dus de showrooms aanpakken, ons verhaal daar helder vertellen. We willen onze naamsbekendheid nog verder vergroten. En we hebben een groeiambitie uitgesproken. Als we in 2025 rond de 45 ondernemers zitten, zou dat heel mooi zijn. Doel is te groeien met een aantal kwalitatief goede ondernemers, in de vlakken in Nederland die we willen.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2022 - juni | Pagina(s) 60
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken