Personeelstekort, ondernemerschap en educatie
 
Column Olaf
Personeel wordt voor retailers steeds belangrijker, niet alleen voor de verkoop aan klanten maar ook voor de ondersteuning van de retailoperatie. Het personeelstekort loopt momenteel echter steeds verder op. Het aantal mbo-studenten neemt de komende jaren naar verwachting af. Dat leidt in de nabije toekomst tot nóg minder aanbod van praktisch geschoolde medewerkers en ondernemers. Het aanpakken van het personeelstekort verdient daarom een hoge plaats op de managementagenda van retailers.
Volgens brancheorganisatie INretail heeft 67 procent van de bij haar aangesloten ondernemers moeite met het vinden van de juiste medewerker(s). Want waarom willen mensen in de retail-branche werken?
Astrid van Leeuwen, specialist Educatie, ondernemerschap en zakelijke dienstverlening bij Rabobank, zette onlangs uiteen dat hierbij een goede afstemming tussen bedrijven en mbo-instellingen van cruciaal belang is, om het onderwijsaanbod te laten aansluiten bij gevraagde kennis en kunde op de arbeidsmarkt. Het is belangrijk dat de behoeften van de arbeidsmarkt aansluiten op het onderwijsaanbod. En vervolgens krijgen deze studenten levenslang het recht om te leren.
Een tweede vraag is: waarom zou een potentiële medewerker bij jou komen werken en niet bij de concurrent? Ondernemers moeten werknemers niet alleen méér bieden, ze moeten dit ook éérder doen; namelijk als ze nog student zijn. Willen ondernemers en brancheorganisaties meer grip krijgen op en feeling houden bij hun toekomstige werknemers, dan is het actief aanbieden van leerwerkplekken en/of het aanbieden van goede stages een deel van het ‘wisselgeld’. Niet pas actief worden als de student klaar is met zijn/haar mbo-opleiding, maar een (nog) betrokkenere houding richting studenten tijdens hun opleiding. Ook hier geldt dat bedrijven en brancheverenigingen nóg meer de interactie met het onderwijs kunnen zoeken. Kennis over en weer uitwisselen helpt zowel de onderwijsinstelling als de ondernemer en zijn/haar branche.

Olaf Zwijnenburg, sectormanager Detail- en groothandel, Rabobank Nederland
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2022 - juni | Pagina(s) 27
Categorie: Financiën
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken