Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
spoga+gafa na twee jaar terug in Keulen
 
Duurzame tuinen
De eerste keer op een nieuwe datum. De eerste keer zonder spoga horse. En de eerste keer na de corona pandemie. De komende editie van spoga gafa staat -met een hoop eerste keren- na twee jaren van onzekerheid en diverse keren uitstel, van 19 tot en met 21 juni eindelijk weer op de planning in Keulen.
 
Oorspronkelijk zou de internationale tuin- en outdoor beurs plaatsvinden in september 2020. Dat werd verschoven naar maart 2021, nogmaals uitgesteld tot augustus van dat jaar en tot slot verplaatst naar juni 2022, de maand waarin de beurs daadwerkelijk plaats gaat vinden. Thema dit jaar: duurzame tuinen. Hoe duurzaam is de tuinsector momenteel, wat gaat er goed en wat kan er beter, wat moet er gebeuren om werkelijk een ‘groene’ sector te worden hoe kan duurzaamheid als enorme trend van dit moment in de praktijk gebracht worden? Op de komende spoga gafa is er volop aandacht voor dit thema, met ideeën van start ups en producten en oplossingen op allerlei gebieden.

Met tien goed gevulde hallen en ruim duizend exposanten uit zestig landen is het beursterrein in Keulen klaar voor de internationale bezoekers, net als het digitale product-, netwerk- en matchmakingplatform van spoga+gafa dat inmiddels online is gegaan. Een week na de beurs in Keulen biedt de zogenaamde ‘After Show’, de eigenlijke digitale spoga+gafa, de groene industrie de mogelijkheid om de beurs op te volgen en behaalde successen verder uit te bouwen. Vervolgens wordt de digitale vakbeurs het hele jaar door een platform, dat de handel en de leveranciers 365 dagen per jaar online de mogelijkheid biedt om hun producten te presenteren en line-ups te bespreken.

Go Green
Tegenwoordig gebruiken veel mensen ‘groene’ producten om een ??meer bewuste levensstijl uit te drukken. De duurzame tuin is dit jaar dan ook een belangrijk thema tijdens spoga+gafa. Want steeds meer bedrijven uit de branche hechten bij hun nieuwe producten belang aan duurzaamheid. We zien bijvoorbeeld steeds vaker meubels en potten gemaakt van gerecycle materialen, er wordt gebruik gemaakt van oud hout uit hutten of boten en gerecycled plastic uit oceanen en huishoudens, evenals textiel en organische restmaterialen. De collecties hebben namen als ‘Green Basics’, ‘Greenline’ of ‘Go Green’ en verwijzen met hun namen naar hun ‘groene’ productie. Steeds meer gerecyclede producten zijn 100 procent recyclebaar om een ??gesloten materiaalkringloop te garanderen. De vraag groeit omdat in de loop van de klimaatdiscussie een bewustere manier van leven is uitgegroeid tot een continuerende trend. Reden voor spoga+gafa dus om duurzaamheid dit jaar als thema te nemen voor de editie 2022.

Voor het eerst vindt spoga+gafa dit jaar niet plaats ná, maar voor de zomermaanden. Deze nieuwe datum is door de sector goed ontvangen, gaf beursdirecteur Stefan Lohrberg aan. Hoe de bezoekersaantallen dit jaar uitpakken blijft echter afwachten; niet alleen vanwege de nieuwe data, maar vooral ook vanwege de toch nog altijd voortdurende coronamaatregelen, waardoor met name exposanten en bezoekers uit Azië ondervertegenwoordigd zullen zijn. Verwachting is dat het merendeel van de exposanten deze editie afkomstig is uit Europa en Noord-Amerika. Lohrberg geeft aan ongeveer 1.500 exposanten uit 65 landen te verwachten. Vooral Europese bedrijven hebben hun beursruimte in sommige gevallen vergroot.

Samenwerking Tuinbranche Nederland
De samenwerking met de BHB - de Retailers\' Association for Home Improvement, Building and Gardening e.V. is verder uitgebreid, evenals de samenwerking met de Duitse Tuincentrumvereniging e.V. (VDG). Voor het eerst is een samenwerking aangegaan met de tuincentra van egesa-zookauf eG, de inkoop-, reclame- en marketingcoöperatie voor gespecialiseerde dieren- en tuinwinkels. Daarnaast is ook een nieuwe samenwerking aangegaan met Tuinbranche Nederland. Nieuwe deelnemers zijn onder andere Bosch, Florensis, G. Wurm, Greenworld, Hamson, Heinje, Heissner, Hörmann, Ikono, Karasek, Otto Wilde, Rabensteiner, Segway en Vondom.

Passend in deze tijd, als reactie op Covid-19 en het feit dat steeds meer handel online plaatsvindt, kiest Koelnmesse ook voor een hybride format, waarmee de beurs tegelijkertijd zowel fysiek als digitaal plaatsvindt. Daarnaast maakt het nieuwe platform spoga+gafa 365 het mogelijk het hele jaar door te netwerken en informatie te delen.

Meubels voor binnen en buiten
Meubels en decoratie spelen een toenemend belangrijke rol op spoga+gafa. Nu de grenzen tussen binnen en buiten steeds verder vervangen, worden ook indoor meubelen eenmalig bij de beurs betrokken, via het pop-up event Home meets spoga+gafa in half 4.2. In de ‘meubel driehoek’ is verder alles op dit gebied te vinden: in de hallen 3.1., 11.1, 11.2 en 10.2. Naast meubels richt Spoga+gafa zich ook nog meer op decoratie. In hal 9 zijn onder meer woonaccessoires, verlichting en textiel te vinden, aangevuld met speelgoed, geschenken en decoraties.

Planten in POS
Plantentrends staan als thema centraal op de POS Green Solution Islands op spoga+gafa. Het zijn zowel inspiratiebronnen als voorbeelden van implementatie voor huis, tuin en activiteitenruimtes. De ruimtes zijn zo ingericht dat ze perfect geïntegreerd konden worden in de presentatieruimtes van tuincentra en bouwmarkten. Een nieuwe focus voor de komende editie van de POS Green Solution Islands wordt de nadruk op twee thema\'s, die zowel voor het tuincentrum als de doe-het-zelfmarkt worden gepresenteerd.

Outdoor Kitchen World
Het leven speelt zich steeds meer in de open lucht af, de grenzen tussen binnen en buiten worden flexibeler. De buitenkeuken past natuurlijk helemaal in deze trend. Op spoga+gafa zijn in de ‘Outdoor Kitchen World’ alle trends en noviteiten te vinden; buitenkeukens ontwikkelen zich steeds meer tot de trekpleisters, bakens en salesdrivers van de tuin-, design- en BBQ-wereld. Op spoga+gafa vindt de bezoeker alles van compacte kookeilanden en kitchenettes die geschikt zijn voor het balkon tot en met grootse, luxueuze keukenkasten en riante buitenkeukens.

Boulevard of Ideas
De Boulevard of Ideas legt de focus op de nieuwe producten van de spoga+gafa exposanten. De hele diversiteit aan producten in alle productsecties wordt gepresenteerd op verschillende tentoonstellingsruimtes langs de Boulevard. Om deel te nemen moeten exposanten aan een aantal criteria voldoen, bijvoorbeeld wanneer de marktintroductie heeft plaatsgevonden, of het product concrete en herkenbare voordelen heeft voor de eindconsument of gebruiker en/of of het product een doorontwikkeling is, etcetera. Op die manier krijgen de bezoekers een duidelijk en beknopt overzicht.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2022 - juni | Pagina(s) 34
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken