Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
“Er wordt op allerlei manieren aan de toekomst getimmerd”
 
Brand management zet merk Plieger stevig in de markt
De belangrijkste ambitie van het merk Plieger? De grootste, meest complete sanitairaanbieder van Nederland worden. En de nummer één qua naamsbekendheid bij de consument. Nou is de groothandel Plieger allesbehalve een onbekende in de wereld van sanitair. Met meer dan 150.000 artikelen - grotendeels uit voorraad leverbaar -, verschillende exclusieve merken voor de Nederlandse markt, zoals Vigour, Cosmo, Conel, Vitra en Burgbad, een hoofdkantoor in Zaltbommel, vier distributiecentra, 65 Plieger express locaties en maar liefst 20 showrooms, zullen er weinig sanitairspecialisten en consumenten zijn die het bedrijf niet kennen. Maar de ambities reiken verder. De redactie van STS toog naar Zaltbommel voor een ontmoeting met ‘Brand Management (BM)’ van Plieger, de organisatie binnen de organisatie, die tot doel heeft het eigen merk Plieger en de exclusieve labels van de groothandel optimaal in de markt te zetten.
 
Peter van der Hoef, manager BM, vertelt: “Er wordt op allerlei manieren aan de weg getimmerd.” Hij wijst naar de overkant van het Plieger hoofdkantoor in Zaltbommel, waar een groot industrieel pand staat. “De ruimte staat nu nog vol met voorraden, maar straks krijgen we daar extra werkplekken, vergaderruimtes, een test- en trainingsruimte en een B2B showroom. Het geheel krijgt een eigentijdse, industriële look en straks kun je je daar helemaal onderdompelen in de Plieger wereld, of bijvoorbeeld de Burgbad, Vigour of VitrA wereld. Van alle merken laten we straks uitgebreide presentaties zien.” De showroom dient om sanitairspecialisten kennis te laten maken met de collecties. Planning is deze nieuwe, multifunctionele locatie ergens in de zomer van 2023 te openen.
De blik is duidelijk gericht op de toekomst en het opzetten van het BM team is daar een onderdeel van. Momenteel bestaat het team, aangestuurd door Van der Hoef, uit acht mensen; naar uitbreiding wordt gezocht.

De luxe middenklasser van het sanitair
“We zijn in maart 2020 met BM begonnen, aan het begin van de eerste lock down. Ons belangrijkste doel is het ‘merk’ Plieger en de exclusieve merken Burgbad, VitrA en Vigour professioneel verder op de kaart te zetten. De naamsbekendheid van het Plieger-merk is al goed en ook qua marktaandeel doen we het goed, we zijn nu het derde merk in Nederland.” Hij licht toe: “We zijn met het merk Plieger opgeschoven naar het midden en het hogere segment; Plieger staat voor kwaliteit en is merkbaar professioneler geworden. De focus ligt dan ook op de professionele markt.” Van der Hoef: “Consumenten zien ons als A-merk, maar installateurs die vanuit het verleden weten dat het merk Plieger ook in de bouwmarkt te vinden was, moeten soms nog overtuigd worden van de stap omhoog die we gemaakt hebben.” De manager BM vergelijkt het merk graag met een Volkswagen. “Betrouwbaar, goed en een fair prijsniveau.”

Burgbad
Eén van de exclusieve merken die Plieger in Nederland vertegenwoordigt, is Burgbad. Namens deze exclusieve partner is Mike Wouters tijdens het gesprek in Zaltbommel aangeschoven. “Onze programma’s zijn aanvullend op die van Plieger. Burgbad is de nummer één in hun segment in Europa, met fabrieken in Duitsland en Frankrijk. “We maken onze eigen wastafels van mineraalsteen, van A tot Z volledig handwerk. We produceren ook speciale vormen en modellen. Dat kunnen wij doen, omdat we ten opzichte van de kleinere Nederlandse spelers een grotere afzetmarkt hebben; Burgbad werkt echt vanuit een Europese positie.\"
De samenwerking tussen Plieger en Burgbad verloopt al jaren in volledige harmonie. “We hebben dezelfde ideeën over service en klantgerichtheid. Plieger past perfect in het imago van Burgbad, bij de kwaliteit die wij aanbieden”, aldus Wouters. De exclusieve relatie met Plieger bestaat al jaren, maar sinds de start van BM in maart 2020 ligt er nog meer dan voorheen focus op. Van der Hoef vult aan: “Eerder was het onderdeel van het grote geheel, nu hebben we echt full focus op Burgbad en onze andere exclusieve merken.”

Plieger blijft Plieger
Met het ontstaan van Brand Management, is bewust niet gekozen voor een andere benaming. “De bedrijfsnaam hangt aan de gevels, er rijden 85 vrachtwagens rond met het Plieger logo; die enorme naamsbekendheid gooi je niet zomaar weg. En het beeldmerk is een paar jaar geleden al aangepast; van het handgeschreven Plieger naar de strakke letters van nu. De naam Plieger is, weliswaar heel subtiel, ook te vinden op de nieuwe producten.”

Over de Plieger producten gesproken: afgelopen jaar werd het eerste ‘Plieger Collectieboek’ gepresenteerd: een compleet multifunctioneel boekwerk voor de professional, dat de gehele collectie van het merk Plieger omvat. Het biedt de mogelijkheid om via barcodes en de app direct te bestellen of meer productinformatie op te vragen. “Alles is op voorraad, in deze tijd uniek, maar voor ons een voorwaarde”, aldus Van der Hoef. Alleen al de uitgebreide serie Roma kent meer dan 500 artikelen; kranen, accessoires, sifons, pluggen, etcetera. “Deze gehele serie is leverbaar in tien kleuren, waarbij het voor Plieger vanzelfsprekend is dat de kleur van de accessoires en pluggen exact dezelfde is als die van de kraan.” In totaal telt het assortiment rond de 20 duizend producten, waarvan, zo wordt nogmaals benadrukt, meer dan 95% uit voorraad leverbaar is. “We hebben onder ons eigen label alles voor de bad- of toiletruimte.”

Duurzame keuzes
Een andere pijler in de visie van Plieger is duurzaamheid. “Onze huidige CEO heeft daar veel focus op”, vertelt Van der Hoef. Een voorbeeld van een product dat goed binnen die visie past, zijn de Plieger Cold Start kranen, die standaard opstarten met koud water als de hendel in de neutrale positie staat, waarmee automatisch besparing gerealiseerd wordt. “Verder is Plieger scherp op loodarme- en loodvrije producten. Daarnaast wordt er goed samengewerkt met KIWA en Kema.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2022 - mei | Pagina(s) 40
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken