Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
Grando-klanten kopen duurdere keukens
 
Profielen van keukenketens (8):
KIM• maakt in een serie analyses profielschetsen van de belangrijkste keukenverkopers in ons land. Deze zijn gebaseerd op de jaarlijkse onderzoeken die Qudata naar onder andere deze markt doet. In deze artikelenreeks vergelijken we steeds een retailer met het gemiddelde van alle retailers. Eerder namen we Ikea, Superkeukens, Keukenconcurrent, Brugman Keukens, Bruynzeel en Mandemakers Keukens onder de loep; in deze editie kijken we naar Grando.
 
Grafiek 1: Reden aanschaf nieuwe keuken
Uit de Qudata consumentenonderzoeken blijkt, dat gemiddeld 51 procent van de keukenkopers een compleet nieuwe keuken wil aanschaffen. Bij consumenten die bij Grando kopen blijkt dat percentage aanzienlijk hoger te liggen met 71 procent.

Grafiek 2: Waar zijn keukenkopers naar op zoek?
In het onderzoek naar de customer journey vragen we respondenten altijd eerst: waar ben u naar op zoek? Dat geeft immers trends aan in de markt. Klanten van Grando zeggen vaker dan gemiddeld dat zij op zoek zijn naar ‘kwaliteit’, ‘design’ en ‘goede service/kwaliteit’. Het aspect ‘lage prijs’ wordt daarentegen aanmerkelijk minder genoemd.

Grafiek 3: Hoe oriënteren keukenkopers zich?
In de prilste fase van de customer journey weet de consument nog niet goed waarnaar ze op zoek zijn en dus kijken ze rond. Soms fysiek in een winkel, soms via internet, maar ook door er met vrienden over te praten (zij hebben soms een mooie keuken die interessant zou kunnen zijn). De percentages tellen op tot boven de 100 omdat men meerdere bronnen gebruikt, gemiddeld iets meer dan drie. Klanten van Grando oriënteren zich duidelijk vaker in winkels dan gemiddeld; over alle ketens 59 procent, bij Grando 86 procent. Opvallend is verder dat kopers bij Grando meer dan gemiddeld ‘print’ als bron gebruiken met 29 procent.

Grafiek 4: Hoe informeren keukenkopers zich?
In stap twee van onze customer journey gaan consumenten verder zoeken naar het soort product dat zij mogelijk willen gaan kopen. Wij vragen opnieuw hoe zij dat dan gaan doen. Grando-kopers gedragen zich in deze vergelijking niet veel anders dan andere consumenten, behalve dat zij minder gebruik maken van internet.

Grafiek 5: Waarom hebben zij hun keuken juist bij deze retailer gekocht?
Natuurlijk vragen we ook ‘waarom hebt u die keuken bij die retailer gekocht’? Kopers bij Grando kiezen veel vaker dan bij andere ketens voor deze retailer vanwege ‘deskundigheid’, ‘bekendheid’ én het feit dat de winkel ‘dichtbij’ is. Ook aspecten als ‘kwaliteit’ en ‘goede service/garantie’ worden duidelijk vaker genoemd. Grando is bij deze doelgroep duidelijk een sterk merk.

Grafiek 6: Wat was de gemiddelde investering in de keuken?
We vragen in de aankoopfase ook altijd hoe groot de investering was die men heeft gedaan (voor de specialisten onder ons: kasten, apparatuur én installatie en alles inclusief BTW). Ligt de gemiddelde aankoopprijs van een keuken op € 12.508, bij Grando koopt men aanzienlijk duurdere keukens; de gemiddelde aankoopprijs ligt op € 19.194.

Grafiek 7: Leeftijd van de keukenkoper?
Als we kijken naar de gemiddelde leeftijd van Grando-klanten dan blijkt die flink hoger te zijn dan gemiddeld. Is het gemiddelde 45 jaar, bij Grando is de gemiddelde klant 56 jaar.

Grafiek 8: Wat is het gezinsinkomen van de keukenkoper?
Maar we vragen ook naar het gezinsinkomen. Het gemiddelde gezinsinkomen van de klanten van Grando blijkt flink hoger te liggen dan gemiddeld; over alle retailketens in de keukenbranche ligt het gezinsinkomen op € 52.879, bij Grando-klanten ligt dat inkomen op gemiddeld € 67.876.

Grafiek 9: Hoe is de gezinssamenstelling van de keukenkoper?
Grando-klanten hebben gezinnen met kinderen gelijk aan het gemiddelde, hetzelfde geldt voor gezinnen zonder kinderen. Maar bij Grando zien we duidelijk meer gezinnen met uitwonende kinderen dan gemiddeld. Dat duidt opnieuw op een oververtegenwoordiging van oudere klanten.

Grafiek 10: Wat is het dienstverband?
Qudata vraagt respondenten ook naar hun ‘dienstverband’. Gemiddelde klant van Grando is vaker in dienst bij de (semi-)overheid (21 procent), met pensioen (14 procent) of werkzaam in de non-profit (7 procent) dan de gemiddelde keukenkoper.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2022 - mei | Pagina(s) 26
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google