Als er werk bijkomt dan…
 
Column Olga
“Er komt hier alleen maar werk bij Olga, steeds meer. Oh, nog een handige nieuwe methode die tijd óp gaat leveren. Natuurlijk doen we mee aan dat innovatieproject, want we moeten wel blijven vernieuwen.” Pratend met een manager van een middelgroot keukenbedrijf valt me op dat zijn toon optimistischer is dan zijn blik. Ik zie deze “er-kan-nog-meer bij-cultuur” steeds vaker voorbijkomen.

Op zichzelf is het natuurlijk heel goed dat bedrijven zich verder ontwikkelen en meebewegen met alle uitdagingen die deze tijd met zich meebrengt. Sterker nog, stilstaan is achteruitgang en dat kan niemand zich nog permitteren. We zijn steeds efficiënter gaan werken. En daar is niks mis mee.

Er lijkt echter wel een grens bereikt te zijn in bedrijfsoptimalisatie. Als de buschauffeur geen paar minuten meer heeft om te plassen en hij nul tijd meer heeft voor af en toe een praatje met zijn passagiers (voor die mens was hij ooit buschauffeur geworden), dan wordt hij ziek. Alle lol is eraf. Hij kan niet meer. Het bedrijf moet investeren in een nieuwe medewerker, over de zieke buschauffeur maar niet te spreken. Die moet een groot beroep doen op onze gezondheidszorg en zijn zingeving is weg. Da’s pas heftig!

Bij bedrijven met de “er-kan-nog-meer bij-cultuur” zie ik vaak het volgende gebeuren: het ziekteverzuim loopt op, meer verloop van medewerkers, medewerkers die hun verantwoordelijkheid niet pakken, afspraken worden niet nagekomen, er worden meer fouten gemaakt, de sfeer is niet goed, etc. etc. Logisch, want er is te veel werk!

Het is eigenlijk heel simpel: als er werk bijkomt, dan moet er ook werk afvallen. “Dat is makkelijker gezegd dan gedaan Olga”, zegt de manager: “ze vinden het hier normaal dat er alleen maar werk bijkomt”. Aan jou de schone taak, zeg ik, om werkzaamheden volledig in beeld te hebben, te prioriteren en dan te overleggen wat er afvalt. Zo jaag jij je medewerker niet over de clinch.

En die medewerker dan? Die leer ik om al het werk dat erbij komt niet voor zoete koek aan te nemen, maar dit af te stemmen met de leidinggevende. Kom voor jezelf op (mijn vader zei altijd: een ander doet het niet voor je!) én voor je werk. Zo raak je niet overvoerd, blijf je efficiënt en nog veel belangrijker: je blijft lol hebben in wat je doet en staat open voor nieuwe dingen! Hé? Wat heb jij leuk werk!

Olga@qumedia.nl
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2022 - mei | Pagina(s) 17
Categorie: Keukens (compleet)
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties