Vertrouwen daalt, uitgaven stijgen
 
CBS-cijfers over 1e kwartaal
In de afgelopen maanden was sprake van een voortdurende daling van het consumentenvertrouwen en in de koopbereidheid van de consumenten. Dat heeft echter nog geen duidelijke gevolgen voor de uitgaven van diezelfde consumenten. Die uitgaven namen toe, net zoals de omzet van de retail. Natuurlijk speelt het einde van de lockdown daar een rol in.
 
Consumentenvertrouwen
De stemming onder consumenten verkeert al geruime tijd in een dalende lijn, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam in maart van dit jaar uit op -39, tegen -30 in februari. “Dat is bijna het laagste niveau ooit. Alleen in februari en maart 2013 lag het vertrouwen lager. Consumenten waren in maart 2022 vooral somberder over de komende twaalf maanden.” In het consumentenvertrouwen van maart speelde voor het eerst de oorlog in Oekraïne mee. (Bron: CBS)

Lage koopbereidheid
Ook de koopbereidheid daalt al geruime tijd. De koopbereidheid kwam in maart jl. uit op -26; dat is het laagste niveau in 8,5 jaar. Het CBS: “Consumenten waren vooral negatiever over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden. Ook over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden waren zij wat negatiever. Verder vonden consumenten in maart de tijd minder gunstig voor het doen van grote aankopen dan in februari.”

Omzetstijging retail
Ondanks de geringe koopbereidheid, heeft de detailhandel heeft in februari 16,5 procent meer omgezet dan in februari 2021, geeft het CBS aan. Het verkoopvolume was 12 procent hoger. De omzet van de non-foodsector groeide met 57,7 procent. Het CBS legt uit: “De grote groei komt vooral doordat de omzet in februari 2021 op een bijzonder laag niveau lag. Toen gold de hele maand een lockdown.” Maar ook in vergelijking met februari 2020 lag de omzet van de detailhandel 13,2 procent hoger in februari 2022.

Toename uitgaven
In januari van dit jaar hebben consumenten dan ook 11,1 procent meer besteed dan in januari 2021, meldt het CBS. Ze gaven vooral meer uit aan diensten en duurzame goederen. De consumenten hebben 27,8 procent meer besteed aan duurzame goederen dan in januari 2021, met name ook aan woninginrichting en elektrische apparatuur. Een verklaring, volgens het CBS: “Vanaf medio januari mochten (na een lockdown) de niet-essentiële winkels weer tot 17 uur open zijn. Daarmee waren de coronamaatregelen minder streng dan een jaar eerder, toen winkels de hele maand gesloten waren.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2022 - juni | Pagina(s) 28
Categorie: Economie
 
Relevante publicaties