Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Jubilerend Decorette vanaf nu werkelijk woonatelier
 
50 jaar Decorette
Decorette viert dit jaar haar vijftigste verjaardag. Een halve eeuw, waarin de formule veranderde van typische verf- en behang speciaalzaak in de interieuradviseur en wooninspirator van vandaag de dag. Met marketing manager Monica Deuning en retail manager Daniëlle de Haas bezocht vakblad KWM de gloednieuwe pilot store van Decorette in Maassluis.
 
De winkel, die tegenwoordig eigenlijk beter bestempeld kan worden als showroom, is eigendom van Erik Scheurwater, Anya de Snoo en hun zoon Kenny, die vijf jaar geleden instapte in het bedrijf van zijn ouders. Met de toekomst van de nieuwe generatie voor ogen, wilden de Decorette ondernemers in Maassluis graag nog een keer goed gas geven. “Dat Kenny besloot door te willen met de formule Decorette, gaf de doorslag om deze stap te maken. Deze winkel in Maassluis was altijd al een voorloper. Het zijn ondernemers die sowieso al veel durfden en allesbehalve een stoffige winkel hadden. Het was hier nooit een producten winkel, de focus lag altijd al meer op beleving en sfeer. Als Decorette zijn wij dan ook heel blij dat we hier onze pilot store voor Decorette woonatelier nieuwe stijl konden neerzetten”, vertelt Daniëlle de Haas.

Stille luxe
Stille luxe, noemt Monica Deuning de stijl die de vernieuwde Decorette wil uitstralen. Wie binnenstapt in de showroom in Maassluis begrijpt direct wat ze bedoelt. Producten zijn ondergeschikt in de nieuwe winkel. “Je komt hier voor inspiratie. Maassluis is nu een paar weken open en het is overweldigend om de reacties te ervaren van de mensen die hier binnenkomen. Consumenten voelen zich meteen thuis. We zien mensen binnenkomen die nog geen idee hebben wat ze willen en zich hier aan de hand laten nemen, anderen hebben zelf al een mood board gemaakt, foto’s verzameld op Pinterest, en willen dat samen met de stylist(e) hier concreet invullen. Je komt hier binnen met je wens of vraag, we gaan samen zitten, nemen de tijd voor je, en dan maak je met elkaar een totaalplan. Het gaat niet alleen om de producten, klanten worden ook volledig ontzorgd, we leveren echt het complete plaatje, inclusief alle diensten erbij.” Collega De Haas vult aan: “Als we het gesprek als specialist goed voeren, weten we precies wat de klant zoekt. Dan hoef je niet duizend gordijnen te zien.”

Verf en buitenzonwering
Voor wie nog het beeld heeft van een winkel vol rollen behang, blikken verf, vloeren en gordijnstalen: een winkel vol producten is Decorette al lang niet meer. Hoewel de formule ooit begon als keten in het VBS-kanaal, biedt Decorette al 20 jaar ‘het complete plaatje’. “Hier in Maassluis hebben ze ervoor gekozen geen verf op te nemen, maar buitenzonwering vinden ze juist weer heel leuk. Op dat gebied verkopen ze hier alles, van knikarmschermen tot markiezen en rolluiken.” Als concurrent voor de zonweringsspeciaalzaak moeten we Decorette niet zien, licht De Haas toe. “We bieden als Decorette zonwering aan in het totaalplaatje voor het interieur.”

Inspiratie
Als woonatelier biedt Decorette alles op het gebied van interieur. De naam bestond al jaren, maar pas met de nieuwe stijl is het ook werkelijk wat de formule uitstraalt. Wie in Maassluis binnenstapt, waant zich in de showroom van een interieuradviseur. Een plek waar je sfeer proeft, hebberig wordt, geïnspireerd raakt. Natuurlijk zijn er ook genoeg producten om te bekijken en te voelen, en kun je er nog steeds terecht voor een rol behang, maar de nieuwe Decorette is vooral een inspirerende showroom en niet meer zozeer een winkel om je mandje vol te gooien met producten.

Bij binnenkomst vallen de enorm hoge, licht transparante gordijnen op die de ruimte als het ware in tweeën delen; links zien we presentaties met behang, woonaccessoires, een koffiebarretje en inspirerende presentaties. Het is de plek waar je even rustig kunt ‘snuffelen’, waar klanten die binnenkomen om slechts rond te kijken zin krijgen om iets in hun huis aan te pakken. Rechts wordt er gewerkt. Aan hoge tafels staan de stylistes met consumenten plannen te maken, worden er gesprekken gevoerd, stalen en voorbeelden op tafel, aan de wand schermen waarop moodboards voor de extra dosis inspiratie zorgen. Natuurlijk is de keuze nog altijd enorm groot, maar om te consument niet te overweldigen, worden enkel de ‘beste en nieuwste’ producten getoond en is de rest verborgen in speciale wandkasten, waar slechts een glimp van de vele kleuren en materialen zichtbaar is.

Van idee naar concreet plan
In het midden van de showroom, bij binnenkomst onzichtbaar door de hoge gordijnen die de afdeling aan het eerste oog onttrekken, is de raamdecoratie gepresenteerd in grote voorbeeldopstellingen. Ook meubels zijn te zien en te koop in de nieuwe Decorette showroom. Niet dat de formule een enorme meubelcollectie biedt, maar het werkt versterkend voor de sfeer en kan, zoals de knalgroene bank die in Maassluis in het oog springt, ook werken als aandachttrekker. Symbolisch voor de vele mogelijkheden die er binnen het woonatelier zijn. “Onze club bestaat uit enorme vakmensen, die heel goed de vertaalslag kunnen maken van het idee van de consument naar een concreet plan. Onze ondernemers hebben daarnaast ook het lef om, als ze bij klanten thuis geweest zijn, met aanvullende adviezen te komen. ‘Goh, die bank, misschien moet je daar wat mee. Of: dat wat jij wilt, dat past hier niet, heb je er wel eens aan gedacht om… misschien is dit een beter idee’.”

Stap naar de toekomst
De tweede Decorette nieuwe stijl is gepland in Nieuw Vennep. Een winkel met
minder vierkante meters – Maassluis telt 400 m2, Nieuw Vennep 260 m2 -. Een ondernemer bovendien die, anders dan de familie in Maassluis, verf als vast onderdeel in het assortiment voert. Met twee heel verschillende showrooms, maar beiden geheel in stijl van de nieuwe formule, laat Decorette haar ondernemers zien wat het concept te bieden heeft. “Binnenkort worden alle Decorette ondernemers in Maassluis uitgenodigd. Natuurlijk zullen sommigen moeten wennen. Toen we destijds de stap naar een meer industriële look maakten, zagen we dat ook. Met ondernemers die zich niet senang voelen bij Decorette nieuwe stijl, kijken we vanzelfsprekend gezamenlijk naar andere mogelijkheden. Maar we hebben er alle vertrouwen in dat de meeste ondernemers net als de consumenten die hier binnenkomen, zeer enthousiast gaan zijn. Als Decorette willen we een stap zetten naar de toekomst en we denken dat met dit concept te doen.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2022 - april | Pagina(s) 34
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken