Klanten KeukenKampioen spelen op ‘safe’
 
Profielen van keukenketens (7):
KIM• maakt in een serie analyses profielschetsen van de belangrijkste keukenverkopers in ons land. Deze zijn gebaseerd op de jaarlijkse onderzoeken die Qudata naar onder andere deze markt doet. In deze artikelen vergelijken we een retailer met het gemiddelde van alle retailers. Eerder namen we Ikea, Superkeukens, Keukenconcurrent, Brugman Keukens, Bruynzeel en Mandemakers Keukens onder de loep; op deze pagina’s een analyse van een andere tak aan de DMG-boom, een andere icoon onder de keukenretailers: KeukenKampioen.
 
Grafiek 1: Reden aanschaf nieuwe keuken
Klanten van KeukenKampioen kopen net iets minder dan gemiddeld een keuken(onderdeel) om hun hele keuken te vernieuwen. De aankoop van een nieuwe keuken is iets vaker vanwege een verhuizing of nieuwbouw dan gemiddeld.

Grafiek 2: Waar zijn keukenkopers naar op zoek?
Respondenten worden ook gevraagd wat zij belangrijk vinden bij de aanschaf van een keuken. Zij kunnen daarvoor kiezen uit een reeks ‘aspecten’. KeukenKampioen-klanten kiezen vaker voor deze retailer dan gemiddeld vanwege aspecten als ‘betrouwbaarheid’ (53 procent tegen 37 procent gemiddeld) en ‘eigentijds’ (19 procent tegen 10 procent gemiddeld). Aspecten als ‘design’ (17 procent tegen 28 procent gemiddeld) en ‘materiaalgebruik’ (8 procent tegen 17 procent gemiddeld) scoorden beduidend onder gemiddeld.

Grafiek 3: Hoe oriënteren keukenkopers zich?
Wanneer consumenten op zoek zijn naar informatie over een nieuwe keuken maken zij gebruik van meerdere bronnen. Klanten van KeukenKampioen gaan daarvoor vaker dan gemiddeld naar een winkel (67 procent tegen 59 procent gemiddeld), maar bezoeken het internet weer wat minder (44 procent tegen 52 procent gemiddeld).

Grafiek 4: Hoe informeren keukenkopers zich?
In stap twee van onze customer journey gaan consumenten verder zoeken naar het soort product dat zij mogelijk willen gaan kopen. Wij vragen opnieuw hoe zij dat dan gaan doen. Opnieuw geven kopers van een keuken van KeukenKampioen vaker aan hiervoor naar een winkel te gaan (92 procent tegen 84 procent gemiddeld) en duidelijk minder naar het internet (36 procent tegen 48 procent gemiddeld).

Grafiek 5: Waarom hebben zij hun keuken juist bij deze retailer gekocht?
Natuurlijk vragen we ook ‘waarom hebt u die keuken bij die retailer gekocht?’ Het opvallendst is dat klanten van KeukenKampioen veel meer dan gemiddeld aangeven, dat het ‘dichtbij’ was (53 procent tegen 18 procent gemiddeld), maar ook de kwaliteit (64 procent tegen 44 procent gemiddeld) en de lage prijs (44 procent tegen 18 procent gemiddeld). Ook aspecten als ‘betrouwbaar’ (53 procent), ‘deskundig’ (39 procent), ‘bekend’ (33 procent) en ‘goede service/garantie’ (31 procent) worden significant vaker genoemd dan gemiddeld.

Grafiek 6: Wat was de gemiddelde investering in de keuken?
We vragen in de aankoopfase ook altijd hoe groot de investering was die men heeft gedaan (voor de specialisten: kasten, apparatuur én installatie en alles inclusief BTW). De gemiddelde investering in een keuken ligt bij KeukenKampioen bijna 10 procent lager dan gemiddeld (€ 11.298 tegen € 12.508 gemiddeld).

Grafiek 7: Leeftijd van de keukenkoper?
Is de gemiddelde leeftijd van de keukenkoper 45 jaar, de KeukenKampioen-klant is met 44 jaar ongeveer even oud als de gemiddelde keukenkoper.

Grafiek 8: Wat is het gezinsinkomen van de keukenkoper?
Gevraagd naar het gezinsinkomen, gaven de klanten van KeukenKampioen aan dat dit gemiddeld € 49.294 per jaar was, iets minder dan het gemiddelde van € 52.879.

Grafiek 9: Hoe is de gezinssamenstelling van de keukenkoper?
Kopers bij KeukenKampioen zijn vaker een gezin met vader, moeder en één of meer kinderen, precies de helft van die kopers vallen hier onder. Beduidend minder vaak zijn deze consumenten samenwonend of alleenstaand zonder kinderen.

Grafiek 10: Wat is het dienstverband?
Op de vraag naar het dienstverband van de kopers bij KeukenKampioen geven de meeste respondenten aan in loondienst te zijn bij een commercieel bedrijf (58 procent). Dat is vrijwel gelijk aan wat de gemiddelde keukenkoper heeft aangegeven. Bijna twee keer zo vaak als gemiddeld geeft een respondent aan ‘zelfstandig’ te zijn (14 procent tegen 8 procent gemiddeld). Gepensioneerden zij daarentegen minder vaak klant bij deze retailer; gemiddeld 9 procent van de kopers, bij KeukenKampioen een derde hiervan (3 procent).
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2022 - maart | Pagina(s) 26
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google