De kracht van lokale online platforms
 
Een van de uitdagingen van de retailer voor dit jaar is het beter benutten van de kracht van lokale online platforms. Twee belangrijke trends hebben een boost gegeven aan dit fenomeen: de verschuiving naar online en de (her)waardering voor lokale retailers. Lokale platforms kunnen voordelen brengen. We geven drie tips om de kracht ervan beter te benutten.
1. Houd als lokale ondernemer de regie over digitalisering: Zorg als ondernemer voor je eigen digitalisering. Dat geeft maximale flexibiliteit en minimale afhankelijkheid. Een goede website is de eerste stap, daarna volgt een webshop.
2. Maak de toegevoegde waarde van het platform duidelijk. Onderscheid je van de grote platforms door:
• Lokaal omnichannel: combineer het gemak en de veiligheid van online met lokaal winkelen, ophalen of laten bezorgen.
• Lokaal gemak: combineer bestellingen van lokale winkels.
• Lokale binding: zorg ervoor dat consumenten hun geld lokaal besteden en niet bij landelijke of internationale spelers.
• Lokale marketing & branding: communiceer actief, bouw een ‘local social community’ en zorg voor verkeer naar jouw winkel.
• Collectieve marketing: communiceer vanuit en over het complete verblijfsgebied.
• Duurzaamheid: maak binnensteden leefbaarder door lokale retail te ondersteunen en bestellingen milieuvriendelijk te bezorgen.
3. Betrek zoveel mogelijk partijen bij de samenwerking. Door veel partijen te betrekken, ontstaat er zowel online als offline meer volume en naamsbekendheid waardoor het platform in een opwaartse spiraal komt. Mogelijke partijen zijn: de gemeente, lokale ondernemers uit andere sectoren zoals bouw, cultuur en dienstverlening, lokale media en onderwijsinstellingen die hun studenten via stages of afstudeeropdrachten en ook via de Digitale Werkplaatsen verbinden aan ondernemers.

Jos Voss, sectorspecialist Retail bij Rabobank Nederland
 
 
Delen
 
Categorie: Economie, Financiën
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google